Snelwegbussen moeten bereikbaarheid verbeteren
Tussen Breda en Utrecht, Almere en Utrecht en Hilversum en Amsterdam gaan vanaf 2012 in de spits 2 tot 6 snelwegbussen per uur rijden. Om te onderzoeken welk effect de inzet van deze bussen heeft op het terugdringen van files, start op deze trajecten een driejarige proef. Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) heeft dat vandaag bekend gemaakt in Huizen waar zij meereed met de bus op het traject tussen Hilversum en Amsterdam.
Schultz: ‘Met deze pilot wil ik alles uit de kast halen om onze infrastructuur zo efficiënt mogelijk te gebruiken. Sinds de openstelling vervoeren de bussen op het traject Hilversum-Huizen-Amsterdam per dag meer dan 1200 passagiers! De start is veelbelovend.’ De pilot moet inzichtelijk maken welke bijdrage snelwegbussen kunnen leveren aan de verbetering van de bereikbaarheid. Zowel tijdens de proef als na afloop, vindt er een evaluatie plaats naar de mogelijkheden om het aantal snelwegbussen uit te breiden.
Op de verbinding Hilversum-Huizen-Amsterdam rijden de snelwegbussen in de spits zes keer per uur. Buiten de spits gebeurt dit, tot 24.00 uur, 4 keer per uur. Tussen Breda en Utrecht-De Uithof (in de loop van 2012) en Almere en Utrecht-De Uithof (vanaf februari 2012) rijden er tijdens de spits twee bussen per uur en daarbuiten tot 22:00 één keer per uur. Mensen die gebruik willen maken van de snelwegbussen kunnen voor de reguliere prijs opstappen bij transferia, carpoolplaatsen en een aantal reguliere bushaltes.
IenM draagt € 10,5 miljoen bij aan de pilot. Noord-Holland, Noord-Brabant en Flevoland, zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van de pilot en leveren een bijdrage van € 1,5 miljoen. De provincie Noord-Holland coördineert de proef.