Snelwegbus

‘De snelwegbus brengt mensen waar ze naartoe willen.’ Dat zei minister Schultz van Haegen bij de bekendmaking van een proefproject met drie lijnen voor met snelwegbussen. De nieuwe lijnen rijden de komende drie jaar tussen Almere en Utrecht, Breda en Utrecht en Hilversum-Huizen-Amsterdam. Geen nieuwe revolutie in het OV, maar wel een voorbeeld van betere verbindingen, aldus de minister. Ze maakte bekend dat de laatste lijn, die al sinds juli 2011 rijdt, tot nu toe succesvol is. ‘1.200 busreizigers per dag. Dat is elke maand een voetbalstadion vol. Er is dus behoefte aan de snelwegbus.’

Dames en heren,

Nederland is Europees Kampioen woon-werkverkeer.
We reizen elke dag 50 minuten van huis naar werk en weer terug.
Dat is het langst van alle landen in Europa .

Nu sta ik graag bovenaan lijstjes, als het om bereikbaarheid gaat.
Maar in dit lijstje ben ik liever hekkensluiter.

Daarom investeer ik de komende jaren extra in bereikbaarheid.
Om onder andere de 2.500 mensen uit Almere te helpen, die dagelijks naar Utrecht reizen voor werk of studie.

Ik investeer in weg en spoor.
Ook in deze regio.
De spitsstroken op de A1 en A6 tussen Watergraafsmeer, Diemen en Almere zijn al open.
De verbreding van de A27 tussen Utrecht en Eemnes duurt nog heel even.
Maar ook daar komen extra rijstroken.
En daarnaast vernieuwen we ook het station van Utrecht.

Ook pakken we de komende jaren de hele verbinding tussen Schiphol, Amsterdam en Almere aan.
Een bredere snelweg én een bredere spoorweg.
Ik geef daar 5,8 miljard euro aan uit.
Dat is de helft van mijn totale budget.

Maar met extra rijstroken alleen, komen we er niet.
We moeten bestaande wegen beter benutten.
En wat er op die wegen rijdt, beter inzetten.

Zoals de bus.

Daarom ben ik blij met dit proefproject.
Drie nieuwe lijnen met snelwegbussen.
Die mensen brengen waar ze naartoe willen.
Bijvoorbeeld naar de De Uithof in Utrecht.
Waar elke dag 70.000 mensen werken en studeren.

Of naar een afspraak in het ziekenhuis.
In het UMC Utrecht, ook op De Uithof.
Maar ook het Tergooi Ziekenhuis in Blaricum.

En dat ook nog eens snel.
De snelwegbus rijdt, waar nodig, over de vluchtstrook.

Het is geen revolutie in het OV.
Maar wel een nieuwe stap in betere verbindingen.
Tussen Hilversum, Huizen en Amsterdam.
Tussen Almere en De Uithof
En tussen Breda en De Uithof.
Het is een goed voorbeeld van regionaal maatwerk.
En een mooi voorbeeld van provincies die goed samenwerken.

Nieuw is de lijn tussen Almere en De Uithof.
Die gaat in februari rijden.

Tussen Breda en station Utrecht Centraal rijdt de Brabantliner al.
En met groot succes.
Jaarlijks zitten er een miljoen reizigers in deze bus.
Er is dus vraag.
Reden genoeg om uit te breiden.
Er komen meer bussen.
In de loop van volgend jaar zes bussen in de spits.
Maar ook een nieuwe bestemming.
Van Breda naar De Uithof en terug.

De lijn tussen Hilversum, Huizen en Amsterdam rijdt al sinds juli.
Ook hier zes bussen in de spits.
De cijfers zijn tot nu toe veelbelovend.
Meer dan 1.200 busreizigers per dag.
Zo’n 24.000 per maand.
Een voetbalstadion vol. Elke maand weer.
Er is dus behoefte aan de snelwegbus.

En dat is precies waar ik naartoe wil.
Een OV dat voldoet aan de behoefte van reizigers.
De klant is tenslotte altijd koning.

De snelwegbus doet de komende drie jaar Huizen aan.
Lang genoeg om te weten of het voldoet aan de behoefte.
Lang genoeg om te weten of het effect heeft op de files in de regio.

U bent de pioniers van de snelwegbus.
Ik vertrouw erop dat u er een succes van maakt.
En feliciteer u met de volle bussen die we nu al zien rijden.

Hopelijk concluderen we over drie jaar dat Nederland rijp is voor meer snelwegbussen.

Ik overhandig gedeputeerde Elizabeth Post graag nog de convenanten voor deze pilot.
Die hebben we eerder al ondertekend.
Maar je had ze nog van me tegoed.

En straks stap ik graag met u in de snelwegbus.
Om te zien hoe de lijn erbij ligt.
Maar vooral om het goede voorbeeld te geven.

Dank u wel.