Ingrijpende veranderingen bij het CBR
De situatie bij het CBR is zeer zorgelijk, zowel financieel als ook de arbeidsverhoudingen. Ingrijpende veranderingen zijn daarom noodzakelijk. Dit zijn de conclusies uit een onderzoek naar de situatie bij het CBR. Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu heeft met de directie stevige afspraken gemaakt over een verbeterprogramma. Als in juni te weinig vooruitgang is geboekt, besluit de minister over alternatieven om de taken van het CBR te borgen.
In de afgelopen jaren is in toenemende mate ingegrepen bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen. Desondanks bleven de signalen over slechte prestaties van het CBR bestaan. Hierop heeft het ministerie van Infrastructuur en Milieu besloten om de organisatie grondig door te lichten. De onderzoekers concluderen onder meer dat het CBR zeer moeizame arbeidsverhoudingen kent en dat intern toezicht in het verleden heeft gefaald. Mede daardoor zijn de financiën van het CBR in gevaar gekomen. Dit komt voornamelijk doordat de pensioenregeling van het CBR, gebaseerd op het eindloon, onbeheersbaar is geworden.
Minister Schultz van Haegen reageert op het rapport: 'Ik ben zeer bezorgd over de situatie bij het CBR. Ingrijpende veranderingen zijn nodig om van het CBR weer een gezonde organisatie te maken.' Naar aanleiding van het onderzoek heeft de minister indringende gesprekken gevoerd met de directie, de raad van Toezicht en de ondernemingsraad. Drie leden van de raad van Toezicht hebben inmiddels hun functie neergelegd om ruimte te laten aan herstel van vertrouwen tussen de raad van Toezicht, directie en ondernemingsraad. In 2010 waren al drie nieuwe leden van de raad van Toezicht benoemd en is een nieuwe directie aangetreden.
'De nieuwe leiding van het CBR wacht een stevige veranderopgave. Ik houd het CBR daarom aan een verbeterprogramma waarvan ik maandelijks de voortgang bespreek. Tegelijkertijd onderzoek ik de mogelijke terugvalopties, mocht blijken dat in juni onvoldoende voortgang is geboekt', aldus de minister. Ze vervolgt: 'De uit de hand gelopen pensioenkosten moeten met voorrang worden aangepakt. Ik heb alle partijen gevraagd om de blik naar voren te richten. Alleen zo kunnen werknemers en –gevers onderling tot nieuwe afspraken komen.'
Het onderzoek is bedoeld om optimaal lessen te trekken voor de toekomst. De onderzoekers concluderen dat in de prestaties van de afgelopen jaren verbeteringen zichtbaar zijn. Dit is dankzij de inzet en loyaliteit van werknemers. De minister acht daarom de nieuwe leiding van het CBR en de medewerkers in staat om de aanbevelingen van het rapport succesvol te implementeren.
Documenten
-
CBR Verbeterprogramma 2011-2014
-
Brief van het CBR bij het verbeterprogramma
Brief van de directie van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) aan de minister van Infrastructuur en Milieu over...
-
Aanbiedingsbrief onderzoeksrapporten CBR
Aanbiedingsbrief aan de Tweede Kamer van de onderzoeksrapporten over het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen.
-
Definitief eindrapport onderzoek CBR Deelrapport A Cultuur en governance
Eerste deelrapport over het CBR. Op het onderdeel cultuur constateren de onderzoekers dat onderdelen van het CBR uit elkaar...
-
Definitief eindrapport onderzoek CBR Deelrapport B1 Financiën
Tweede deelrapport over het CBR. Conclusie: de financiële situatie van het CBR is op dit moment niet zorgwekkend. Op de...
-
Definitief eindrapport onderzoek CBR Deelrapport B2 Pensioenen
Derde deelrapport over het CBR. Op het onderdeel pensioenen concluderen de onderzoekers: De pensioenregelingen van het CBR zijn...
-
Definitief eindrapport onderzoek CBR Deelrapport C Kwaliteit van de taakuitvoering en informatievoorziening bij het CBR
Vierde deelrapport over het CBR. Op het onderdeel 'Kwaliteit van de taakuitvoering en informatievoorziening' concluderen de...
-
Definitief eindrapport onderzoek CBR Integrale eindrapportage
Integrale eindrapportage over het CBR. De onderzoekers concluderen dat de situatie bij het CBR zorgelijk is. Het CBR moet op...