Minister Eurlings start uitvoering 16e Spoedaanpakproject A58 Batadorp – Oirschot

Op maandag 23 augustus heeft minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat het startsein gegeven voor het Spoedaanpakproject A58 Batadorp – Oirschot. Dit is het zestiende van in totaal dertig Spoedaanpakprojecten in heel Nederland en de tweede van in totaal drie in Noord Brabant. De minster deed dit samen met René Meeuwissen, directeur van De Meeuw Bouwsystemen in Oirschot.

Doorstroming op de Randweg Eindhoven

Op de A58 tussen knooppunt Batadorp en de aansluiting Oirschot wordt in westelijke richting over ca 6,5 km een derde rijstrook aangelegd. Extra capaciteit op dit weggedeelte is van belang om filevorming op de onlangs geopende Randweg Eindhoven te voorkomen. Door de uitbreiding van de Randweg Eindhoven vervolgenmeer auto’s tegelijkertijd hun weg richting Tilburg/Breda. De aanleg van een derde rijstrook zorgt ervoor dat automobilisten bij knooppunt Batadorp niet in een fuik terechtkomen en er files zouden ontstaan op de Randweg. Dit is van belang voor de bereikbaarheid en de economische ontwikkeling van Eindhoven en de regio zuidoost Brabant.

Doordat de A58 Batadorp – Oirschot onder de Spoedaanpak valt kan een jaar eerder met de aanleg worden begonnen. Het nieuwe weggedeelte wordt vóór het einde van dit jaar opgeleverd.

Beperkte verkeershinder

De hinder voor automobilisten blijft beperkt. Op 6 september begint aannemer Heijmans met het kappen van bomen en het verleggen van kabels en leidingen in de berm van de A58. In oktober en november volgen twee weekeinden waarin de A58 wordt afgesloten om nieuw asfalt te kunnen aanbrengen en portalen voor verkeerssignalering te plaatsen. Onder voorbehoud van de weersomstandigheden zijn dat de weekeinden van 1 – 3 oktober en 19 – 22 november. Daarnaast wordt van begin oktober tot eind november op de vluchtstrook een barrier geplaatst en wordt de maximumsnelheid teruggebracht tot 90 km per uur.

Knelpunten aanpakken

De A58 Batadorp – Oirschot is onderdeel van de Spoedaanpak wegen. Rijkswaterstaat pakt landelijk dertig hardnekkige knelpunten op de weg versneld aan om de doorstroming te verbeteren en de reistijd betrouwbaarder te maken. Bij deze dertig projecten gaat voor mei 2011 de schop in de grond en tien daarvan worden voor mei 2011 opgeleverd.  
De spoedaanpak kenmerkt zich door eenvoudigere en heldere procedures en snellere uitvoering, uiteraard met behoud van het inspraakrecht voor de betrokkenen. Daardoor kan de weggebruiker eerder profiteren van een betere doorstroming. Inmiddels is bij meer dan de helft van de projecten de schop in de grond gezet