De start van het Spoedaanpakproject A58 Batadorp-Oirschot (‘schop 16’)
Speech van de minister van Verkeer en Waterstaat, Camiel Eurlings, bij de start van het Spoedaanpakproject A58 Batadorp-Oirschot (‘schop 16’), Oirschot, maandag 23 augustus 2010, 11.00 uur
Beste mensen,
Hartelijk welkom bij deze feestelijke start van de wegverbreding A58 Batadorp-Oirschot.
Een speciaal welkom aan burgemeester Kortmann van Best.
En aan wethouder Meeuwis van Best en wethouder Machielsen van Oirschot.
Onze speciale gast vanmorgen is René Meeuwissen, directeur van De Meeuw Bouwsystemen. Een bekende naam in de regio. Een schitterend voorbeeld van solide en ambitieus Brabants ondernemerschap.
Uw grootvader begon in 1929 met het bedrijf. Toen nog gespecialiseerd in landbouwwagens. Er werkten tien man in de zaak.
In de jaren vijftig nam uw vader het stuur over. Hij bouwde het bedrijf uit tot specialist op het gebied van flexibele huisvesting.
In 1985 werd de grens van 100 medewerkers gepasseerd. Vijf jaar later kwam u in de zaak.
Geen huisvestingsprobleem of u weet er een duurzame oplossing voor te bedenken. Vaak krijgen uw gebouwen een tweede of derde leven. Wat begint als bankgebouw, kan later bijvoorbeeld een school worden.
Momenteel heeft u 450 mensen in dienst. Een prachtig, onafhankelijk Brabants familiebedrijf dat in grote delen van Europa actief is.
Bedrijven als De Meeuw – en er zijn er gelukkig veel in deze regio! – moeten goed uit de voeten kunnen. 450 gezinnen zijn afhankelijk van het reilen en zeilen van dit bedrijf. Die werkgelegenheid is kostbaar. Net als de werkgelegenheid van de vele hightech-bedrijven hier in de omgeving. Brainport Eindhoven is met 50.000 arbeidsplaatsen goed voor een kwart van de Nederlandse export!
Dat verdient een ondernemersklimaat van topniveau.
En bereikbaarheid is daarin een essentiële factor.
Het is voor mij vanaf mijn eerste dagen als minister van Verkeer glashelder geweest dat we hier op een ambitieuze manier aan de slag moesten. Deze regio is een economisch powerhouse. En daar hoort gewoon een goede infrastructuur bij.
Het project dat vandaag centraal staat, is een belangrijk onderdeel van een groot offensief om Eindhoven, Best, Oirschot en al die andere plaatsen hier in de omgeving bereikbaar te houden. Mobiliteit is niet gebaat bij losse projectjes hier en daar. Het gaat om samenhang en om het in beweging houden van verkeersstromen. Dáár werken we aan.
Vlak vóór de zomer, op 8 juni, mocht ik de compleet vernieuwde Randweg Eindhoven openen. De kransslagader van Brabant. 17 kilometer lang, met vier of vijf rijstroken per rijrichting. Feit is dat het aantal auto’s op de Randweg in vier jaar tijd met 8 procent is toegenomen. Elke werkdag rijden er 140.000 auto’s overheen. Al die automobilisten merken het verschil. Doorgaand verkeer en verkeer naar Eindhoven hebben hun eigen ‘flow’ gekregen en zitten elkaar niet meer in de weg.
Prachtig. Maar een Randweg staat natuurlijk niet op zichzelf. Ze is een draaischijf met verbindingen in alle richtingen: zuid, noord, west en oost.
Daarom ging op 7 juli de schop de grond in voor het spoedaanpakproject A2 Leenderheide – Valkenswaard. Drie rijstroken over een afstand van zeven kilometer. Zo verbetert de doorstroming naar het zuiden en voorkomen we nieuwe opstoppingen op de Randweg Eindhoven. De automobilist merkt dat er wordt gewerkt. Eind dit jaar is die klus geklaard.
Begin volgend jaar gaat Rijkswaterstaat aan de slag richting het noorden. Dan start de wegverbreding op de A2 tussen Eindhoven en Den Bosch, in beide richtingen. Het Ontwerp Tracébesluit ligt inmiddels ter inzage. Dit megaproject moet in 2013 zijn afgerond.
Zoals u weet gaan we ook nog aan de oostkant aan de slag. Het kabinet heeft in totaal 250 miljoen euro uitgetrokken om de verkeersruit om Eindhoven in het oosten compleet te maken. De regio is nu aan zet om de uitvoering op te pakken.
Dat ligt in het verschiet. Maar vandaag gaat de schop concreet en fysiek de grond in richting het westen, op de A58 naar Tilburg.
Wat gaan we doen?
Over een afstand van bijna zeven kilometer komt er een derde rijstrook bij vanaf de Randweg in de richting Tilburg. Dat geeft lucht op de A58. Mensen die hier regelmatig rijden weten dat een file op de A58 richting Tilburg al snel terugslaat op de Randweg.
Met deze wegverbreding slaan we dus twee vliegen in één klap. Je bent sneller in Best, Oirschot of Tilburg. De medewerkers van meneer Meeuwissen zijn eerder op hun werk. Èn we voorkomen dat automobilisten vanaf de Randweg bij Batadorp in een fuik rijden. Het verkeer op de Randweg kan daardoor blijven doorstromen.
Het project omvat nog meer. We leggen over ruim 3,5 kilometer tweelaags ZOAB aan, in beide richtingen. Dat is van belang voor het woongenot van de mensen in Oirschot die in de buurt van de weg wonen.
Beste mensen, dit is de 16de schop, van de 30 die de grond in gaan binnen de spoedaanpak wegen.
We zijn over de helft en we zitten op schema.
De spoedaanpak bewijst zich. Durven besluiten. Strak plannen. Stevig samenwerken. Niet op elkaar wachten, maar steeds anticiperen op volgende stappen in het proces. En keihard werken. Voortdurend druk op de ketel.
Samen resultaten boeken geeft een enorme energie. Bij Rijkswaterstaat, bij de gemeenten, bij de aannemer, bij mij.
Wie op Wegenwiki kijkt onder ‘knooppunt Batadorp’, leest: “de derde rijstrook tot Oirschot moet in 2011 aangelegd worden.”
2011?
We doen het sneller.
Vóór de Kerst is dit project klaar. Dus nog in 2010.
Aannemer Heijmans gaat ervoor zorgen dat de hinder tijdens de bouw zo klein mogelijk blijft. Door werkzaamheden zoveel mogelijk te bundelen, is er gelukkig maar twee keer een weekendafsluiting nodig. Dat is even lastig, maar ik denk dat veel automobilisten dit kleine offer graag over hebben voor een snel en concreet resultaat nog dit jaar.
Beste mensen, Eindhoven staat stevig op ons netvlies. Het is een continu proces van bouwen en optimaliseren. Neem de gescheiden banen op de Randweg voor doorgaand verkeer en regionaal verkeer. Een prachtige verkeerskundige oplossing, met één nadelig effect. Het blijkt dat veel mensen op de verkeerde baan terechtkomen en vele kilometers moeten omrijden omdat de bewegwijzering niet helder genoeg is.
Die kritische signalen zijn duidelijk doorgekomen en we pakken dat probleem dan ook vanaf volgende maand aan. De borden worden aangepast en verduidelijkt, zodat mensen niet meer zo gemakkelijk verkeerd kunnen rijden.
Zo blijven we continu bezig op macro- en microniveau om de bereikbaarheid te verbeteren in deze topregio.
Een regio waarin familiebedrijven uitgroeien tot internationale ondernemingen.
Een regio die grenzen verlegt in de wetenschap en de techniek.
Een regio waarin keihard wordt gewerkt.
Een regio die volop in beweging is.
Fantastisch om daaraan te mogen bijdragen!
Dank u wel.