Doelstelling minder administratieve rompslomp in tijd gehaald

administratief-lasten.jpg

Het kabinet heeft de netto doelstelling van 25 procent minder administratieve lasten voor burgers al gehaald. Het percentage ligt nu al op 28 procent en zal in 2011 naar verwachting 31 procent zijn (in kosten: respectievelijk 21 en 25 procent). Dat blijkt uit de Voortgangsrapportage Dienstverlening, regeldruk en informatiebeleid. De ministerraad heeft op voorstel van staatssecretaris Bijleveld ingestemd met toezending aan de Tweede Kamer van de voortgangsrapportage.

Belangrijker dan percentages is dat de burger merkt dat hij beter en sneller wordt geholpen door de overheid. Uit onderzoek blijkt dat gezinnen en ouderen het meest merken van dit kabinetsbeleid. Enkele voorbeelden van verbeterde zaken zijn:

  • Burgers hoeven niet langer steeds dezelfde gegevens aan te leveren aan de overheid. Zo is bijvoorbeeld de aangifte inkomstenbelasting al voor een deel ingevuld.
  • Een groot deel van de gemeenten biedt digitale diensten aan zodat mensen voor veel zaken niet meer naar het stadhuis hoeven. Dit zijn vaak meer diensten dan men beseft zoals het doorgegeven van een verhuizing, het maken van een afspraak voor het aanvragen van een nieuw reisdocument en het aanvragen van een parkeervergunning.
  • Vanaf 1 januari 2010 zijn er vaste verandermomenten voor regelgeving van de Rijksoverheid die na die datum worden voorbereid. De vele momenten van onverwachte veranderingen in regels verdwijnen hiermee.
  • Vanaf 1 juli 2010 mogen veel bouwwerken zonder vergunning worden gebouwd. Het huidige aantal vergunningsaanvragen wordt daarmee meer dan gehalveerd.
  • De overheid vereenvoudigt en digitaliseert de meeste gebruikte overheidsformulieren. Hierdoor gaat het invullen door de burger en het afhandelen door de overheid gemakkelijker en sneller.

Uit recent onderzoek blijkt dat er veel waardering is voor de kabinetsmaatregelen om de regeldruk te verminderen, bijvoorbeeld de ingevulde aangifte inkomstenbelasting en het digitale gemeenteloket.

De voortgangsrapportage laat zien dat het kabinet goed op weg is met het oplossen van de grootste knelpunten die burgers ervaren in hun contacten met de overheid. Daarnaast zullen in 2010, mede als gevolg van de crisis en het aanvullende kabinetsakkoord hierover, nog meer verbeteringen worden gerealiseerd.