De Jager: maatregelenpakket voor eenvoudiger systemen en betere dienstverlening Belastingdienst
Staatssecretaris De Jager van Financiën heeft maatregelen genomen om de computersystemen van de Belastingdienst te vereenvoudigen en de dienstverlening beter op burgers en ondernemers te richten.
Dat staat in de voortgangsrapportage vereenvoudingsoperatie Belastingdienst die naar de Tweede Kamer is gestuurd. In de rapportage beschrijft De Jager de korte en lange termijn maatregelen die hij daarvoor neemt. De maatregelen betekenen een heroriëntatie van de procesinrichting van de Belastingdienst. Deze moet niet langer uitgaan van belastingwetten, maar aansluiten bij de belevingswereld van belastingplichtigen en de gebeurtenissen in hun leven waar zij mee te maken hebben.
Enkele korte termijn maatregelen:
- Via de website van de Belastingdienst zijn steeds meer formulieren te downloaden en vervolgens digitaal bij de Belastingdienst in te dienen: zoals de formulieren voor het indienen van een verzoek om uitstel van aangifte en bezwaarschriften
- De site van de Belastingdienst biedt particulieren, ondernemers en belastingconsulenten actuele informatie waarop zij zich via een RSS-feed kunnen abonneren.
- De BelastingTelefoon zal rond drukke momenten zoals de aangiftecampagne ook op vrijdagavond en zaterdag overdag open zijn.
- Indien noodzakelijk geldt dat ook voor de Belastingkantoren.
- De BelastingTelefoon hanteert een bereikbaarheidsnorm van 80 gemiddeld procent.
- Mensen moeten eenvoudige wijzigingen in hun situatie telefonisch kunnen doorgegeven aan de Belastingdienst.
- Dat geldt ook voor wijzigingen in hun Toeslag.
- De Belastingdienst/Toeslagen heeft een aparte telefonische helpdesk voor mensen die geholpen moeten worden met het afwikkelen van wijzigingen van hun toeslag.
- Een voorstel voor een vereenvoudigde huurtoeslagenregeling is ingediend bij de Tweede Kamer.
- Door het F biljet vanaf maart beschikbaar te maken, kan de aangifte van een nalatenschap eerder worden afgerond.
- Eenvoudige VAR verklaringen worden binnen 5 werkdagen afgegeven.
- Startende ondernemers hoeven zich niet meer apart bij de Kamer van Koophandel en de Belastingdienst in te schrijven: er is sprake van een gemeenschappelijke inschrijving bij beide organisaties tegelijk.
- Nieuwe ondernemers krijgen binnen 5 werkdagen een btw- en loonheffingennummer.
- Belastingconsulenten krijgen een aparte telefonische helpdesk waar zij met vragen terecht kunnen.
Enkele lange termijn maatregelen:
- De belastingaangifte wordt vooraf zoveel mogelijk door de Belastingdienst ingevuld op basis van loon- en inkomensgegevens
- Notarissen moeten akten en aangiften overdrachtsbelasting digitaal bij de Belastingdienst kunnen indienen
Vereenvoudiging en herbouwen systemen
De maatregelen voor de langere termijn zijn gericht op de complexiteitsreductie van de ICT-systemen. Hierbij wordt het aantal systemen en applicaties niet alleen vereenvoudigd, maar ook in aantal verminderd en herbouwd. Een ander belangrijk uitgangspunt is dat de applicaties en de informatie die zij bevatten van elkaar worden gescheiden. Nu zijn beide nog met elkaar verweven. Door gebruik te maken van een modulaire opbouw kunnen wijzigingen makkelijker worden doorgevoerd en de systemen eenvoudiger worden onderhouden.
Door gebruik te maken van een open standaarden moeten de verschillende systemen ook onderling en met de buitenwereld beter gegevens kunnen uitwisselen. Bovendien wordt er bijzondere aandacht er besteed aan het testen van de systemen. Deze worden telkens eerst in het klein gebouwd om zeker te zijn dat ze goed functioneren. Als dat het geval is, kan er worden opgeschaald. Voordat ze daadwerkelijk in gebruik worden genomen, wordt er aan de hand van uitgebreide praktijkcases getest. Tot slot worden er meer go/no go momenten in het ontwikkeltraject ingebouwd waarbij de ambtelijke en politieke leiding zijn betrokken.