Bijstandsuitkering sneller geregeld
Gemeenten kunnen de aanvraagprocedure en de verantwoording van een bijstandsuitkering veel gemakkelijker maken door minder administratieve rompslomp. De ruimte voor deze vereenvoudiging bestaat binnen de bestaande kaders die zijn gesteld door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Staatssecretaris Bijleveld roept alle gemeenten op gebruik te maken van de mogelijkheden die er zijn en best practices van andere gemeenten na te volgen.
Door minder bewijsstukken te vragen en het recht op bijstand op basis van al bekende gegevens te toetsen kunnen de aanvraagprocedures aanzienlijk worden versneld. Het wordt op meer plaatsen mogelijk om binnen twee weken een uitkering te toetsen en toe te kennen. Deze maatregelen zijn nodig om de huidige toename van het aantal aanvragen goed op te kunnen vangen en de bureaucratie voor burgers en ambtenaren terug te dringen.
Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft samen met sociale diensten van 66 gemeenten gewerkt aan het verder verminderen van de administratieve lasten en het verbeteren van de dienstverlening bij de aanvraag en de verantwoording van de bijstand.
Zo hebben sociale diensten het aantal bewijsdocumenten fors teruggedrongen dat moet worden ingediend bij de aanvraag van bijstand en wordt een vereenvoudigd aanvraagformulier gebruikt.
Samen met het vereenvoudigen van de werkprocessen leidt dit tot snellere afhandeling van de aanvraag. Hierdoor krijgen mensen die daar recht op hebben sneller hun uitkering Ook bij de controle worden burgers minder belast doordat er meer wordt gewerkt met al bij de overheid bekende gegevens.
Bij 65% van alle sociale diensten zijn projecten opgezet specifiek gericht op het verminderen van administratieve lasten. Ook vraagt 65% van de sociale diensten inmiddels gemiddeld minder dan 10 bewijsstukken van de burger bij de aanvraag van algemene bijstand. Voorheen lag dit aantal op minimaal 30 bewijsstukken.
In de eerste helft van 2009 werden ruim 270 duizend bijstandsuitkeringen verstrekt en er wordt verwacht dat dit aantal nog zal toenemen. Om gemeenten verder te helpen bij het succesvol verminderen van administratieve lasten heeft Bijleveld vandaag een praktische handreiking voor gemeenten beschikbaar gesteld. Bijleveld vindt dat andere gemeenten de goede voorbeelden vooral moeten overnemen; zeker in een tijd van crisis moeten geen onnodige hindernissen worden opgeworpen voor hen die het nodig hebben.
De vereenvoudigde aanvraag en verantwoording van de bijstand en geautomatiseerde kwijtschelding van locale heffingen krijgen speciale aandacht in de versnelde aanpak van regeldruk en het verbeteren van de dienstverlening en passen in het kabinetsbeleid om de regeldruk te verminderen en de dienstverlening te verbeteren.