Bijleveld maakt versnellingsagenda regeldruk voor burgers

Staatssecretaris Bijleveld zal binnen een paar weken met een versnellingsagenda vermindering regeldruk burgers komen. Maatregelen zoals automatische kwijtschelding kunnen dan breed worden ingezet en worden uitgebreid naar waterschappen. Nu doen zo’n 100 gemeenten dat. Binnen het domein zorg moet vaker gewerkt worden met gegevensuitwisseling waardoor minder indicaties nodig zijn en de verantwoording wordt vereenvoudigd. Inkomensondersteunende regelingen worden gebundeld zodat mensen beter weten waar ze recht op hebben. De overheid moet vaker gebruik gaan maken van digitale nota’s aan burgers en het aantal DigiD-transacties moet omhoog. Ook moet er een landelijk toegankelijk vrijwilligersloket komen om een impuls te geven aan vrijwilligerswerk. De staatssecretaris zal voor de versnellingsagenda de komende jaren middelen en capaciteit inzetten.

Deze versnellingsagenda moet ervoor zorgen dat koopkrachtverlies beperkt kan blijven en de overheid slim, efficiënt en empatisch werkt. De agenda is ook een antwoord van het kabinet op de wens van de VNG om de regeldrukaanpak verder te versnellen.

De versnellingsagenda is het vervolg op de top10 van belangrijkste knelpunten van burgers die het kabinet aan het begin van de kabinetsperiode vaststelde. Op de gehele top10 zijn inmiddels de eerste effecten merkbaar, zoals meer begrijpelijke taal, minder wachttijden, meer en betere elektronische dienstverlening en minder bezwaarschriften. Het wegnemen van de 10 belangrijkste knelpunten levert de burger een besparing van 40 miljoen euro en bijna 10 miljoen uur.

Van bestuurders en ambtenaren die in maart zijn geënquêteerd geeft bijna 80 procent aan dat zij betere dienstverlening extra van belang vinden in tijden van crisis. Zij zijn van plan vooral te investeren in begrijpelijke taal, het hergebruik van bestaande gegevens en het verkorten van de wachttijden. Veruit de meeste bestuurders en ambtenaren (61%) verwachten overigens ook dat hier ook aan de kant van de overheid winst te halen is.

Naast de versnellingsagenda regeldruk wil staatssecretaris Bijleveld ook investeren in betere dienstverlening in aansluiting op het jaarverslag van de Nationale Ombudsman. 16,5 miljoen Nederlanders hebben recht op eenduidige en goede dienstverlening ongeacht bij welk loket de burger aanklopt. Net als bij de Dienstenrichtlijn voor bedrijven moet er ook voor burgers worden geregeld dat de overheid eenduidige diensten levert. Staatssecretaris Bijleveld zou graag zien dat bestaande instrumenten zoals Overheid.nl, mijnoverheid.nl, Antwoord© worden gebundeld in één loket dat door de gehele overheid wordt gebruikt.