Heemskerk: internetproviders moeten vaart maken
'Internetproviders moeten nu snel hun prestaties gaan meten waar het gaat om het probleemloos omzetten van consumenten naar een nieuwe provider.' Dat zegt staatssecretaris Heemskerk in een interview met Vara Consumenten-TV dat maandag 16 maart 2009 wordt uitgezonden.
'Vorig jaar heb ik met de providers goede afspraken gemaakt. Het overzetten van consumenten naar hun nieuwe provider ging te vaak mis. We hebben afgesproken dat ze er voor zouden zorgen dat tenminste 95% van het aantal overstappen probleemloos zou verlopen met een onderbreking van maximaal 1 dag. Ik wil dat nu wel eens onderbouwd zien,' aldus Heemskerk in het gesprek met de Vara.
Aansluitdatum
Volgens onderzoek van TNO in opdracht van Heemskerk wordt bij overstappen naar een nieuwe provider het meest geklaagd over de aansluitdatum. Vaak werkt de verbinding niet op de afgesproken overstapdatum (36 procent van de gevallen). Op de tweede plek komen administratieve problemen (32 procent).
Waarschijnlijk is het aantal klachten inmiddels wel afgenomen omdat volgens de gemaakte afspraken de nieuwe provider per 1 januari 2009 de overstap voor de klant volledig kan verzorgen. 'Maar dat moeten we nu wel ook echt onderbouwd zien,' aldus de staatssecretaris. Hij is wel tevreden over het nieuwe model dat per 1 januari is ingevoerd waardoor de consument al zijn zaken kan regelen met de nieuwe provider, waardoor hij of zij niet meer van het kastje naar de muur gestuurd wordt.
Sociale media
Het onderzoek van TNO bevat overigens een groot aantal interessante gegevens over het internetgedrag van Nederlanders. Zo laat het zien dat Nederlanders zich relatief veel op internet bevinden in vergelijking met andere Europese landen (gemiddeld 23,4 uur per maand). Ook wordt in Nederland relatief veel gebruik gemaakt van sociale media op internet. Op het gebied van het lezen van blogs, sociaal netwerken, uploaden van foto's en het bekijken van video's zijn Nederlanders de meest actieve gebruikers.
Contact
Voor vragen van de pers: Edwin van Scherrenburg; 070-3796464; e.v.vanscherrenburg@minez.nl
Documenten
-
Marktrapportage Electronische Communicatie
-
Einde aan problemen met overstappen internet in zicht
Het einde van de problemen die mensen ondervinden wanneer ze overstappen naar een andere internetprovider lijkt in zicht.
-
Heemskerk: 'Overstapproblemen internet eind 2008 voorbij'
Staatssecretaris Heemskerk ziet het als één van zijn belangrijkste taken om te zorgen dat de consument op de telecommarkt een...