Heemskerk: 'Overstapproblemen internet eind 2008 voorbij'

Staatssecretaris Heemskerk ziet het als één van zijn belangrijkste taken om te zorgen dat de consument op de telecommarkt een sterke positie heeft en goed beschermd wordt.

Dat zei hij zaterdagavond 11 mei in het programma Vara Kassa in reactie op klachten van consumenten over o.a. overstappen naar een andere internetprovider. 'Eind dit jaar moeten die problemen tot het verleden behoren', aldus Heemskerk.

Problemen bij overstappen

Uit onderzoek van TNO en van de Consumentenbond blijkt dat de positie van consumenten op de telecommarkt in de afgelopen jaren verbeterd is, maar er zijn nog altijd problemen. Zo ondervindt meer dan 30 procent van de mensen die overstappen van ADSL-internetprovider nog administratieve problemen. Uit het TNO-onderzoek in opdracht Economische Zaken van eind 2007 blijkt dat de situatie ten opzichte van eind 2006 niet is verbeterd. Het belangrijkste probleem is vaak dat de aansluiting niet werkte op de afgesproken datum. Meer dan de helft van de Nederlanders denkt dat aanbieders het overstappen met opzet belemmeren om zo hun klanten te behouden.

Volgens Heemskerk laat het onderzoek ook zien dat de markt soms onoverzichtelijk is voor consumenten. Klanten zijn ontevreden over de informatie over tarieven van de verschillende aanbieders van zowel internet als mobiele telefonie, de kosten van de helpdesk, de abonnementsvoorwaarden en het opzeggen van de dienst. Over de kwaliteit van internet of telefoonverbinding zijn de meeste mensen wel tevreden. Ook oriënteert bijna de helft van de Nederlanders zich op een nieuw abonnement voor telefonie of internet. De telecommunicatiesector scoort hiermee goed.


Diverse acties


De grote aantallen klachten van consumenten waren het afgelopen jaar aanleiding voor Heemskerk voor diverse acties. Zo ging Heemskerk bij het tv-programma Kassa o.a. in op het bel-me-niet register dat hij aan het invoeren is. Hiermee kunnen mensen zich laten afsluiten van verkooptelefoontjes als zij die niet meer willen ontvangen. Bedrijven die het wettelijk verplichte register niet raadplegen, kunnen dan worden aangepakt. Ook is Heemskerk tot goede afspraken gekomen met de internetproviders om te zorgen dat het overstappen van provider in Nederland nu echt goed geregeld gaat worden. Eind dit jaar moet 95 procent van de 'switches' probleemloos verlopen zo heeft hij met ze afgesproken. Verder heeft Heemskerk wetgeving gemaakt om te voorkomen dat mensen voor veel geld lang in de wachtstand worden gehouden bij 0900-nummers en zorgt hij dat de tarieven voor bellen met een pre-paid mobiel naar een 0900-nummer duidelijker worden.