Geschillencommissie voor de luchtvaart gaat er komen
De BARIN (Board of Airline Representatives in the Netherlands) en de Consumentenbond hebben een principe akkoord bereikt over het oprichten van een geschillencommissie voor de luchtvaart.
Voor passagiers betekent de komst van deze geschillencommissie een laagdrempelige, snelle en goedkope manier om geschillen met luchtvaartmaatschappijen op te lossen.
Het streven is om de geschillencommissie nog in de zomer 2009 haar werkzaamheden te laten starten, zodat consumenten al in het hoogseizoen hier met hun geschillen terecht kunnen.
Minister Eurlings heeft in april 2008 de luchtvaartsector (verenigd in BARIN) en consumentenorganisaties de gelegenheid gegeven om door middel van zelfregulering passagiersrechten maximaal te behartigen. Voor een goedwerkende geschillenbeslechting is immers voldoende draagvlak in de sector nodig. De minister reageert dan ook positief op de eigen oplossing van de partijen: “In Nederland laten we zien dat we de uitdagingen in de luchtvaart gezamenlijk constructief kunnen oplossen. Voor zowel de passagiers als de sector is hier een grote winst behaald”. De minister ziet dan ook geen noodzaak meer om wetgeving in de procedure brengen om een dergelijke geschillencommissie op te richten.
De geschillencommissie wordt ondergebracht bij de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken. De precieze invulling van de geschillencommissie wordt door de partijen in de komende maanden uitgewerkt. De minister zet zich in voor een eenduidige geschillenprocedure binnen de Europese Unie en ziet daarom de Nederlandse geschillencommissie luchtvaart als een blauwdruk voor een eventuele toekomstige Europese geschillencommissie.
Passagiers kunnen zich tot de geschillencommissie richten wanneer zij van mening zijn dat de luchtvaartmaatschappijen de Europese regels over passagiersrechten niet nakomen. Het gaat hierbij om de verordeningen over instapweigering, annulering of lange vertraging en rechten van gehandicapten en personen met beperkte mobiliteit. Tevens zal de commissie zich buigen over klachten van passagiers die een ticket hebben gekocht van een vliegmaatschappij die in Europa op de zwarte lijst staat.