Geschillencommissie luchtvaart een feit
Het belang van het akkoord dat vandaag gesloten is dat mensen die van of naar Nederland reizen per vliegtuig in het vervolg een commissie zullen hebben waar ze heel makkelijk hun recht kunnen halen als het vliegtuig bijvoorbeeld is afgelast of is vertraagd. Dat zijn hele goede Europese regels die de consument beschermen, maar in de praktijk is het heel moeilijk om compensatie te krijgen van je luchtvaartmaatschappij om dus geld terug te krijgen. Deze commissie moet het dadelijk heel gemakkelijk maken.
Denk je dat je er recht op hebt? Je logt even in op internet, je vult je gegevens in en je hebt heel snel duidelijkheid of je je geld terugkrijgt of niet. Onze bedoeling dat dit het begin is van een situatie waarin in elk land zo'n commissie is en je dus niet alleen voor vluchten van en naar Nederland die bescherming hebt, want daar gaat deze commissie over, maar straks ook als je als Nederlander van Frankrijk naar Italie vliegt, dat je dan ook daar gemakkelijk je recht kunt halen. Maar daarvoor is het nodig dat in meer landen dit initiatief wordt gevolgd en het mooie is dat commissaris Tajani, de Eurocommissaris vandaag gezegd heeft dat hij dit een goed voorbeeld vindt en dat hij wil stimuleren dat heel veel andere landen dit op dezelfde manier gaan doen, ik denk voor de consument alleen maar winst.
Het in Nederland te ondertekenen akkoord is zeer belangrijk. Het is een teken in het kader van de rechten van passagiers die reizen in de Europese Unie. Daarom hoop ik dat andere Europese landen het bericht uit Nederland zullen overnemen. Ik sta achter deze beslissing. Ik denk dat dit erg nuttig is in het kader van de toepassing van de Europese aanbevelingen tot de rechten van passagiers. Het geldt voor bijna alle luchtvaartmaatschappijen die op Nederland vliegen.
Helaas voor een maatschappij als Ryanair niet, dat is helaas de uitzondering die de regel bevestigt, maar bij bijna alle maatschappijen, behalve Ryanair ben je in de toekomst extra beschermd.