Cramer: Spoortunnel Delft voorbeeld slim ruimtegebruik
De gemeente Delft krijgt extra geld voor de aanleg van een spoortunnel. Minister Cramer (Ruimte en Milieu): "Het is een voorbeeld van de ruimtelijke uitdagingen waar we in Nederland voor staan".
Delft krijgt het geld van de ministeries van VROM, Verkeer en Waterstaat, van de provincies en omliggende gemeenten. Daarmee is de financiering van de tunnel rond en krijgt Delft ruimte om zich te ontwikkelen. De spoortunnel vervangt het bestaande tweesporige treinviaduct door Delft. Vervanging is een noodzaak: het treinverkeer op dit drukste traject in de Randstad levert nu grote geluidsoverlast op voor omwonenden. Bovendien is het viaduct niet berekend op een uitbreiding van de capaciteit.
Slim ruimtegebruik
Nu de financiering rond is, krijgt de gemeente ruimte voor ontwikkeling. Minister Cramer stimuleert efficiënt ruimtegebruik voor wonen en werken: "Waar nu 387 treinen per dag voortdenderen, zal een nieuwe woonwijk met een stadspark en nieuwe kantoren verrijzen. Dat is een grote kans en een voorbeeld van de ruimtelijke uitdagingen waar we op veel plaatsen in Nederland voor staan."
Meer spoorzoneprojecten
Herstructurering van spoorzones past naadloos in het kabinetsbeleid voor efficiënter ruimtegebruik. Zo heeft minister Cramer onlangs ook het startsein voor vier spoorzoneprojecten bij Groningen, Amersfoort, Zwolle en Nijmegen. Het kabinet streeft ernaar om per jaar 25 tot 40 procent van de 80.000 tot 83.000 nieuwe woningen in bestaand stedelijk gebied te realiseren.
Minister Cramer, minister Eurlings en Delftse burgemeester Verkerk feliciteren elkaar
Extra geld
Het project krijgt in totaal 80 miljoen euro van VROM. Dat is 5 miljoen euro meer dan de eerder toegezegde 75 miljoen euro. Dat was nodig om een een uitbreiding naar vier treinsporen mogelijk te maken, wat de bereikbaarheid van de Randstad moet verbeteren. Ook de andere betrokken partijen hebben extra middelen bovenop eerdere toezeggingen gegeven. Cramer: "Alle partijen hebben forse inspanningen en extra geld geleverd om het nieuwe spoor in Delft klaar te maken voor de 21ste eeuw."
Samenwerking
Aan het project werken de ministeries van VROM, Verkeer en Waterstaat, de provincie Zuid-Holland, het stadsgewest Haaglanden, de stadsregio Rotterdam en de gemeente Delft samen.