Kabinetsreactie op jaarverslag 2007 Nationale Ombudsman
Het kabinet is verheugd over het feit dat het aantal klachten bij de Nationale ombudsman in 2007 is afgenomen ten opzichte van het jaar ervoor. De ombudsman krijgt veel klachten, maar het overgrote deel van de contacten tussen burgers en overheidsorganisaties verloopt naar tevredenheid. Dat staat in de reactie van het kabinet op het jaarverslag 2007 van de Nationale ombudsman, die door minister Ter Horst en staatssecretaris Bijleveld van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) aan de Tweede Kamer wordt aangeboden.
Het verbeteren van de dienstverlening van de overheid staat bij het kabinet hoog in het vaandel. De ambitie is om gemiddeld een rapportcijfer ‘7’ te scoren voor de overheidsdienstverlening. Om dat te bereiken wordt op verschillende terreinen aan verbeteringen gewerkt. Een voorbeeld is het project ‘Kwaliteitshandvesten’, waarin overheidsorganisaties de servicenormen voor hun dienstverlening vastleggen. Daarvan zijn er inmiddels 102 afgesloten.
Uiteraard kan er altijd iets mis gaan in de relatie met de overheid. Om juridisering van de contacten tussen overheid en burger te voorkomen, stimuleert het ministerie van BZK (pre-)mediation, om in goed overleg tot een oplossing te kunnen komen. Ook kunnen mensen, naast de bestaande klacht- en bezwaarprocedures, op de website www.lastvandeoverheid.nl terecht met klachten over administratieve rompslomp.
Het kabinet is het van harte eens met de Nationale ombudsman dat vitaal burgerschap van belang is, evenals investeringen van de overheid in de relatie met de burgers. Vooral op lokaal niveau wordt hard gewerkt aan verbetering van participatie, bijvoorbeeld in wijken of op school. Maar ook op nationaal niveau wordt actief burgerschap gestimuleerd. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft ‘Inspraak nieuwe stijl’, VROM heeft ‘Beleid met Burgers’ en WWI het ‘Programma Actief Burgerschap’. Bij BZK is het programma ‘Democratie en Burgerschap’ van start gegaan, waarbij het stimuleren van actief burgerschap één van de prioriteiten is.
Het kabinet constateert dat sprake is van verharding in de maatschappij, zoals hufterig gedrag in het verkeer en verruwing jegens mensen die ‘gewoon hun werk’ doen, zoals winkeliers en huisartsen. Ook medewerkers met een publieke taak hebben steeds meer te maken met onfatsoenlijk gedrag en agressie van burgers. Met de Nationale ombudsman is het kabinet van mening dat overheidsdienaren het goede voorbeeld moeten geven. Hier zijn verbeteringen mogelijk, maar geweld en agressie jegens overheidspersoneel vindt het kabinet te allen tijde onacceptabel.