Voortgang vermindering regeldruk burgers, professionals en medeoverheden
Het kabinet werkt aan het verminderen van regeldruk van burgers, professionals en de medeoverheden. Merkbare verbeteringen staan voorop waarbij het luisteren naar mensen, of ze nu als burger of als professional meedenken, het uitgangspunt is. In september 2007 is gemeld op welke wijze het kabinet hier aan werkt. Inmiddels zijn de eerste resultaten bekend.
Veel verbeteringen hebben zowel gevolgen voor burgers, professionals als medeoverheden. Binnen de geïntegreerde aanpak wordt ook voorkomen dat een verbetering leidt tot onnodige negatieve effecten voor een van de andere doelgroepen. De volgende verbeteringen worden in de voortgangsrapportage kort toegelicht:
- meer elektronische dienstverlening
- verbetering aanvraag reisdocumenten
- voorkomen van bezwaar en beroep door mediationvaardigheden
- 56 overheidsproducten begrijpelijk gemaakt
- verlaging van de APK-frequentie
- eenvoudige AOW aanvraag
- vermindering herkeuringen bij de gehandicaptenparkeerkaart
- verbetering rompslomp GBA en Burgerlijke stand
- invoering en aansluiting Digitaal Klantdossier (DKD)
- invoering en aansluiting Elektronisch Patiëntendossier (EPD) en Elektronisch Medicatiedossier (EMD)
- minimaal het rapportcijfer 7 voor overheidsdienstverlening
- vermindering interbestuurlijke administratieve lasten
Bijlagen
-
Staatssecretaris Bijleveld zet in op betere samenwerking tussen overheidsorganisaties
Staatssecretaris Bijleveld van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties gaat samen met de grote uitvoeringsinstanties en de...
-
Onderzoek naar de kwaliteit van de Overheidsdienstverlening. Beoordeling van overheidsdienstverlening vanuit levensgebeurtenissen
In dit onderzoek is zowel het belang van dienstverleningscriteria als de waardering in kaart gebracht. De uitkomsten van het...