Betere dienstverlening door de overheid en veiligheid centrale thema’s BZK

Sterke gemeenten, provincies en andere overheidsorganisaties die dicht bij de mensen staan, moeten meer mogelijkheden krijgen en benutten om maatschappelijke problemen op te lossen. Voorop staat daarbij het voorkomen en bestrijden van onveiligheid, criminaliteit en overlast. De decentrale overheden en organisaties als de politie moeten meer ruimte en vrijheid krijgen om invulling te geven aan hun taken. Deze boodschap staat centraal in de ontwerp-begroting voor 2008 van minister Ter Horst en staatssecretaris Bijleveld-Schouten. Zij presenteren tien prioriteiten.

1. Een kwart minder criminaliteit, overlast en verloedering.
Gemeenten krijgen steun in hun aanpak van problemen met hangjongeren, drugsverlaafden, dak- en thuislozen, uitgaansoverlast en verloedering door graffiti en vernielingen. Omdat alcohol- en drugsgebruik de aanjager van geweld is, komt er strenger toezicht op het verbod op verkoop van alcohol aan minderjarigen. Prioriteit voor de politie ligt bij de aanpak van jeugdcriminaliteit, geweld, het zorgen voor veilige wijken en het verminderen van criminaliteit met een kwart. Gemeenten krijgen subsidie en ondersteuning voor het bestrijden van radicalisering en polarisatie.

2. De aanpak van geweld tegen werknemers met een publieke taak.
Werknemers met een publieke taak (zoals hulpverleners, toezichthouders, personeel in het openbaar vervoer en andere dienstverleners) moeten veilig hun werk kunnen doen, en verdienen respect. Er komen maatregelen om geweld en agressie tegen deze mensen terug te dringen.

3. De organisatie van de crisis- en rampenbeheersing moet eind 2009 op orde zijn.
De crisisbeheersing en de rampenbestrijding moet binnen twee jaar aan basisvereisten voldoen. De Inspectie Openbare Orde en Veiligheid zal dit regelmatig toetsen.

4. De veiligheidsregio’s moeten naar behoren functioneren.
Als de nieuwe Wet op de veiligheidsregio’s van kracht wordt, biedt dit de mogelijkheid de brandweer te regionaliseren. Verplicht is dit niet, maar extra geld en afspraken in convenanten vormen een stimulans tot regionalisering. Hiermee worden de regio’s tot hogere prestaties geprikkeld.

5. De overheid moet beter werk leveren met minder mensen.
Kleiner (13.000 mensen minder in 2011), beter en flexibeler zijn de sleutelwoorden bij de vernieuwing van de Rijksdienst.

6. Meer vrouwen en allochtonen bij het overheidspersoneel.
Aan het eind van de kabinetsperiode moet 30 procent van de nieuwe benoemingen in topfuncties, en 50 procent van de nieuwe benoemingen in de andere functies, uit vrouwen bestaan. Ook het aandeel allochtonen moet omhoog; doel is een stijging met 50 procent in 2011 ten opzichte van nu. Er komen bij het rijk 2000 structurele stageplaatsen bij het rijk. De helft daarvan moet door allochtonen bezet worden.

7. Een nieuwe inrichting van het verkiezingsproces.
Het uitbrengen van stemmen bij verkiezingen moet betrouwbaar blijven. De commissie-Korthals Altes komt met aanbevelingen over het verkiezingsproces, waaronder over het gebruik van stemmachines.

8. Meer beleidsvrijheid voor gemeenten en provincies.
Met de gemeenten en provincies zijn afspraken gemaakt over het verbeteren van de prestaties van de overheid als geheel. Uitgangspunt is dat decentraal wordt gedaan wat daar kan, en alleen centraal wordt gedaan wat centraal moet. Bestuurlijke drukte wordt teruggebracht.

9. De tien belangrijkste knelpunten oplossen die onnodige administratieve lasten veroorzaken.
Door versterkte inzet van de elektronische overheid moeten de tien grootste knelpunten waar mensen last van hebben worden opgelost. Bijvoorbeeld ervoor zorgen dat gegevens niet herhaaldelijk opgegeven hoeven te worden, kortere wachttijden door afhandeling via internet, en eenvoudiger aanvraagprocedures voor uitkeringen.

10. De bestuurlijke herinrichting van de Nederlandse Antillen binnen het Koninkrijk, en verdieping van de samenwerking met de Aruba en met de Nederlandse Antillen (zie apart persbericht).