Plan van Aanpak Elektrisch Rijden

Spreekpunten mw. M.J.A. van der Hoeven, minister van Economische Zaken, bij de lancering van het Plan van Aanpak Elektrisch Rijden in Den Haag, 3 juli 2009

Dames en heren,

Vandaag vieren we dat we het omslagpunt definitief voorbij zijn… Elektrisch rijden is niet langer iets voor dromers - het zijn de aanpakkers die de dienst uitmaken. Ik ben blij dat u zich hier vandaag heeft verzameld!

A warm welcome to our guests from abroad! The electric car is ready to conquer our motorways. Enthusiasm is all around. Now is the time to act. Dear friends: let's get this show on the road! I am delighted that Renault-Nissan, Toyota, Mitsubishi and Volvo are represented here today.

Elektrisch rijden heeft inderdaad de toekomst, bij uitstek in een relatief klein land als Nederland. De Nederlander reist gemiddeld een uur per dag. Met andere woorden: we leggen voornamelijk korte afstanden af, ook met de auto. Dat is voor een elektrische auto heel goed te behappen. Daarbij komt dat onze infrastructuur zich uitstekend leent voor de elektrische auto. Wel moet er nog veel gebeuren om grootschalig gebruik ook inderdaad mogelijk maken. Oplaadpunten, bijvoorbeeld.

De tijd is er rijp voor.

Daarom slaan overheid, bedrijfsleven en onderzoekers de handen ineen om van Nederland tot de plek te maken voor de elektrische auto. Het plan van aanpak dat ik samen met minister Eurlings en mede namens minister Cramer en Staatssecretaris De Jager aan de Tweede Kamer zal aanbieden, is daarvoor de basis.

Wat gaat er gebeuren?

  • In totaal euro 65 mln voor de periode van 2009 tot 2012
  • Stimulering aanleg infrastructuur opladen
  • Ondersteuning investeringen productie elektrische auto's en componenten daarvoor
  • Ondersteuning aanschaf elektrische voertuigen
  • Instelling Formule E-team

Juist in deze zware economische tijden geeft de elektrische auto ons volop kansen.

Kansen voor werkgelegenheid.
We kijken naar 1500 tot 2000 extra arbeidsjaren bij de versnelde invoer van het elektrische rijden.

Kansen voor technologische ontwikkeling.
We houden rekening met een multiplier effect van 8. Dat betekent dat de inzet van 65 miljoen aan overheidsgeld uiteindelijk een innovatieimpuls gaat opleveren van zo'n half miljard euro.

Kansen voor duurzaamheid.
Laten we hier goed in de gaten houden dat de elektrische auto past in een veel groter plaatje. Er zijn immers meerdere wegen die leiden tot duurzame mobiliteit. Denk ook aan rijden op groen gas, bijvoorbeeld.

Elektrische auto's zijn bovendien pas echt schoon als ook de geleverde elektriciteit schoon is. Groene elektriciteit moet het net op kunnen. Onze energie-infrastructuur moet dat wel toelaten. Daar werken we aan.

Dames en heren, laten we niet te bescheiden doen op een dag als vandaag. Nederland wil met de elektrische auto voorop lopen, een proeftuin zijn, de wereld laten zien hoe het anders kan.

Dat gaat ons lukken. Business gaat die kansen pakken. Onze kennispositie is sterk. Kennis kan worden verhandeld. Niet alleen kennis over concrete onderwerpen, maar ook systeemkennis. Hoe breng je innovatieve producten op de markt, bijvoorbeeld.

Van bezienswaardigheid naar alledaags gezicht op de snelweg. Dat is de route die de elektrische auto in versneld tempo gaat afleggen. De eerste kilometers zitten er vandaag op: de vaart zit er in!

U gaat allemaal een bijdrage leveren. Samen gaan we dit doen. Succes verzekerd!