Afspraken ontwikkeling Schiphol vastgelegd

De ontwikkeling van Schiphol en omliggende regio tot 2020 kan van start gaan. Omwonenden, de luchtvaartsector en overheden hebben daarover afspraken gemaakt. Zij boden hun convenanten op woensdag 10 december aan ministers Cramer (VROM) en Eurlings (Verkeer en Waterstaat) aan.

De betrokken partijen, bekend als de deelnemers van de Alderstafel, boden drie convenanten aan: Hinderbeperking, Omgevingskwaliteit en Behoud en versterking mainport functie. De convenanten maken deel uit van het Aldersadvies over de ontwikkeling van Schiphol en de regio tot en met 2020. Voor de convenanten geldt, net als het Aldersadvies, dat de afspraken één pakket vormen dat in samenhang wordt uitgevoerd. De partijen zien toe op de naleving van de afspraken en hebben ten minste twee maal per jaar overleg over de uitvoering van het Aldersadvies en de convenanten.

Convenant Hinderbeperking
In het convenant Hinderbeperking zijn afspraken gemaakt om vliegverkeerhinder rond Schiphol zoveel mogelijk te beperken. Maatregelen die hieronder vallen zijn onder meer:

  • begrenzing van de groei van Schiphol tot 510.000 vluchten in 2020, waarvan maximaal 32.000 nachtvluchten (23 tot 07 uur);
  • experimenten met glijvluchten (Continuous Descent Approaches);
  • maatregelen tegen overlast van grondgeluid in onder andere Hoofddorp-Noord en Amstelveen;
  • plaatsing van extra geluidmeetpunten;
  • optimalisering van routes vanaf de Zwanenburgbaan, de Kaagbaan en de Aalsmeerbaan.

Convenant Omgevingskwaliteit
Het convenant Omgevingskwaliteit gaat over de maatregelen voor woongebieden waar de hinder niet weggenomen kan worden met hinderbeperkende maatregelen. Deze gebieden 30 miljoen euro geïnvesteerd in maatregelen die de kwaliteit van de leefomgeving verbeteren. Hierbij gaat het onder andere om projecten in het dorpshart van Zwanenburg/ Halfweg, Lijnden, het complex Uilenstede in Amstelveen-Noord en verbetering van de leefomgeving in Aalsmeer, Uithoorn en Rijsenhout.

De huidige bouwbeperking van de Scheg kan worden opgeheven. Minister Cramer maakt zich hier sterk voor. Dat betekent dat Amstelveen hierdoor meer ruimte krijgt om te ontwikkelen. De gemeente werkt samen met VROM aan een bouwplan met extra aandacht voor de leefkwaliteit. Beide overheden hebben de ambitie om hiervan een voorbeeldproject van duurzame bouw in de omgeving van Schiphol te maken.

Het RIVM en de GGD onderzoeken de invloed van vliegtuiglawaai op de gezondheid van inwoners van Haarlemmermeer en Amsterdam. Het onderzoek maakt deel uit van het convenant Omgevingskwaliteit. Eerder bleek dat vliegtuiglawaai slaapklachten en een verhoogde bloeddruk kan veroorzaken, maar het is onduidelijk of er ook meer mensen ziek worden rondom Schiphol. Dat onderzoek moet medio 2009 zijn afgerond.

Convenant Behoud en versterking mainport functie
Het Rijk en de luchthaven Schiphol hebben in dit convenant wederzijdse afspraken vastgelegd om het mainportgebonden verkeer voor de luchthaven te behouden. Hieronder valt ook het uitfaseren van de meest lawaaiige vliegtuigen door de invoering van start- en landingsverboden voor deze toestellen. Op 31 december 2012 komen deze vliegtuigen niet meer op Schiphol voor.

Ook zijn in het convenant afspraken opgenomen over de ontwikkeling van de regionale luchthavens voor het accommoderen van het niet-mainportgebonden verkeer en over stimuleringsmaatregelen om de regionale luchthavens aantrekkelijk te maken voor dit verkeer.

Hoofdlijnen Aldersadvies
Het Aldersadvies is in oktober 2008 door het kabinet overgenomen. Dit betekent dat het kabinet inzet op selectieve groei van Schiphol tot 510.000 vluchten. In 2020 is de vraag op Schiphol naar verwachting gegroeid tot 580.000 vliegbewegingen. Om aan deze vraag tegemoet te komen zet het kabinet in op het uitplaatsen van 70.000 vluchten. Ook de voorstellen voor hinderbeperking en een nieuw transparanter normen- en handhavingstelsel worden door het kabinet overgenomen. De drie convenanten vervangen de convenanten die horen bij het Aldersadvies over de korte termijn, tot 2010. Nog niet uitgevoerde maatregelen zijn overgenomen in de nieuwe convenanten.

Tafel van Alders
De Tafel van Alders is het overleg over de toekomst van Schiphol en haar omgeving onder leiding van onafhankelijk voorzitter Hans Alders. Aan tafel zitten vertegenwoordigers van omwonenden, lokale en regionale bestuurders, het Rijk en de luchtvaartsector. De Alderstafel adviseerde het kabinet over de balans tussen de groei van de luchtvaart op Schiphol, de hinderbeperking en de kwaliteit van de omgeving voor de korte (tot en met 2010) en de middellange termijn (tot en met 2020).

Download