Alderstafel biedt drie convenanten aan

De deelnemers van de Alderstafel hebben de convenanten Hinderbeperking, Omgevingskwaliteit en Behoud en versterking mainport functie aangeboden aan minister Eurlings (Verkeer en Waterstaat) en Cramer (VROM). De convenanten maken deel uit van het advies over de ontwikkeling van Schiphol en de regio tot en met 2020. Met het aanbieden van de convenanten kan de uitvoering van het Aldersadvies van 1 oktober jongstleden van start gaan. Dit hebben de ministers Eurlings en Cramer vandaag aan de Tweede Kamer laten weten.

Voor de convenanten geldt, net als het Aldersadvies, dat de afspraken één en ondeelbaar zijn. Het pakket vorm één geheel en wordt in onderlinge samenhang uitgevoerd. De partijen zien toe op de naleving van de afspraken en hebben tenminste tweemaal per jaar overleg over de uitvoering van het Aldersadvies en de convenanten. De drie convenanten vervangen de convenanten die horen bij het Aldersadvies over de korte termijn, tot 2010. Nog niet uitgevoerde maatregelen zijn overgenomen in de nieuwe convenanten.

Hinderbeperking
In het convenant Hinderbeperking zijn afspraken gemaakt om de hinder van het vliegverkeer van en naar Schiphol zoveel mogelijk te beperken. Maatregelen die hieronder vallen zijn onder meer het begrenzen van de groei van Schiphol tot 510.000 vluchten in 2020 waarvan maximaal 32.000 in de nacht (23:00 – 7:00) en het uitvoeren van experimenten met glijvluchten (Continuous Descent Approaches). Ook worden maatregelen genomen om de overlast van grondgeluid terug te dringen in onder andere Hoofddorp-Noord en Amstelveen, worden er extra geluidmeetpunten geplaatst en worden routes vanaf de Zwanenburgbaan, de Kaagbaan en de Aalsmeerbaan geoptimaliseerd.

Omgevingskwaliteit
Dit convenant gaat over de maatregelen voor woongebieden waar de hinder niet weggenomen kan worden met hinderbeperkende maatregelen. In deze gebieden met structurele overlast wordt gestart met een investering van euro30 miljoen euro in maatregelen die de kwaliteit van de leefomgeving verbeteren. Hierbij gaat het onder andere om projecten in het dorpshart van Zwanenburg/ Halfweg, Lijnden, het complex Uilenstede in Amstelveen-Noord en verbetering van de leefomgeving in Aalsmeer, Uithoorn en Rijsenhout.

Selectiviteit
In het convenant Behoud en versterking mainport functie en netwerkkwaliteit luchthaven Schiphol hebben het Rijk en de luchthaven Schiphol de wederzijdse afspraken vastgelegd om het mainportgebonden verkeer voor Schiphol te behouden. Hieronder valt ook het uitfaseren van de meest lawaaiige vliegtuigen door de invoering van start- en landingsverboden voor deze toestellen. Op 31 december 2012 komen deze vliegtuigen niet meer op Schiphol voor.

Ook zijn in het convenant afspraken opgenomen over de ontwikkeling van de regionale luchthavens voor het accommoderen van het niet-mainportgebonden verkeer en over stimuleringsmaatregelen om de regionale luchthavens aantrekkelijk te maken voor dit verkeer.

Hoofdlijnen Aldersadvies
De convenanten maken deel uit van het Aldersadvies over de toekomst van Schiphol en de regio tot en met 2020. Dit advies is in oktober 2008 door het kabinet overgenomen. Dit betekent dat het kabinet inzet op selectieve groei van Schiphol tot 510.000 vluchten. In 2020 is de vraag op Schiphol naar verwachting gegroeid tot 580.000 vliegbewegingen. Om aan deze vraag tegemoet te komen zet het kabinet in op het uitplaatsen van 70.000 vluchten naar regionale vliegvelden. Ook de voorstellen voor hinderbeperking en een nieuw transparanter normen- en handhavingstelsel worden door het kabinet overgenomen.

Tafel van Alders De Tafel van Alders is het overleg over de toekomst van Schiphol en haar omgeving onder leiding van onafhankelijk voorzitter Hans Alders. Aan tafel zitten vertegenwoordigers van omwonenden, lokale en regionale bestuurders, het Rijk en de luchtvaartsector. De Alderstafel adviseerde het kabinet over de balans tussen de groei van de luchtvaart op Schiphol, de hinderbeperking en de kwaliteit van de omgeving voor de korte (tot en met 2010) en de middellange termijn (tot en met 2020).