22 grote online platformdiensten gaan onder Digital Markets Act vallen
Zes digitale platforms moeten met in totaal 22 van hun diensten vanaf maart 2024 aan de nieuwe Digital Markets Act (DMA) voldoen. Het gaat om Alphabet (onder andere Google Search, YouTube), Amazon, Apple (onder andere Appstore), ByteDance (TikTok), Meta (onder andere Facebook, Whatsapp) en Microsoft (onder andere Windows, LinkedIn) die zijn aangewezen. De DMA beschermt Europese consumenten en ondernemers, zorgt voor meer concurrentie en ook keuzevrijheid op digitale markten en regelt beter toezicht bijvoorbeeld op fusies en overnames. Nederland is één van de drijvende krachten achter deze nieuwe Europese concurrentieregels geweest.
Door de DMA kunnen gebruikers van deze platforms straks individuele berichten sturen van de ene naar de andere berichtendienst. Ook mogen appontwikkelaars niet meer worden gedwongen om het betaalsysteem te gebruiken van appstores en mogen platforms eigen producten of diensten niet bevoordelen, bijvoorbeeld door ze bovenaan de zoekresultaten te zetten. Ook regelt de DMA de mogelijkheid om eigen data van een platform naar een ander platform mee te nemen en de mogelijkheid vooraf geïnstalleerde apps te kunnen verwijderen. Verder komt er een ruimere meldingsplicht om fusies en overnames in de digitale economie te kunnen beoordelen.
Minister Micky Adriaansens (Economische Zaken en Klimaat): “Deze Europese regels geven ondernemers van klein tot groot meer groeikansen, bevorderen eerlijke concurrentie en beschermen consumenten beter. We zijn door de DMA straks ook minder afhankelijk van deze zes allergrootste platforms en hun diensten. Daardoor kunnen ondernemers beter zaken doen via het internet en kunnen consumenten gemakkelijker producten kopen en verkopen.”
DMA: zes poortwachters, 22 digitale diensten
De DMA introduceert deze extra concurrentieregels nu voor 22 digitale platformdiensten van zes aanbieders met een zogenoemde poortwachterspositie waar gebruikers nauwelijks omheen kunnen. De zes verschillende platforms waaronder zij vallen, zijn nu door de Europese Commissie aangewezen als poortwachter. Zij hebben zes maanden om in maart 2024 te voldoen aan de regels uit de DMA. Deze groep online platforms moet zich dan ook aan diverse verboden en verplichtingen houden op straffe van hoge boetes die kunnen oplopen tot 10% van de groepsjaaromzet.
Een platform is volgens de DMA een poortwachter als het dezelfde kernplatformdienst in ten minste 3 EU-lidstaten levert en in de laatste 3 jaar een jaaromzet van € 7,5 miljard in de EU heeft gerealiseerd of als het een marktwaarde heeft van minstens € 75 miljard in het afgelopen jaar. Ook moet zo’n platform gedurende 3 jaar ten minste 45 miljoen actieve eindgebruikers hebben en ten minste 10.000 zakelijke gebruikers die in de EU gevestigd zijn.