Advies verbetering rapportage e-ordering en e-facturatie
Vanuit het Portfolio Digitalisering rijksinkoop wordt geconstateerd dat het in kaart brengen van de voortgangsinformatie over e-facturatie ieder jaar weer een bewerkelijk en arbeidsintensief traject blijkt, met als resultaat een forse doorlooptijd. Veel tijd zit in het scopen van de definitie, het inventariseren van diverse aanleveringskanalen, het ontdubbelen van cijfers, etc.
Doordat dit niet schriftelijk is vastgelegd, komen bovenstaande zaken steeds terug in discussies over wat moet worden opgeleverd.
Tevens wordt geconstateerd dat er tussen deze jaarlijkse monitoringsintervallen er geen kort-cyclische sturingsinformatie bestaat. Hierdoor wordt het lastig voor CDI-offices en CPO-office om gedurende het jaar bij te sturen op de voortgang. Hier wil het portfolio digitalisering rijksinkoop verandering in brengen.
Om een beter beeld te krijgen van de behoeften, dilemma’s en overeenkomsten in definities, en de mogelijkheden om informatie te leveren, is op basis van deskresearch een aantal voorstelteksten geschreven voor definities. Hierbij is onder andere gebruik gemaakt van het huidige informatiestatuut, belastingwetgeving, en diverse beleidsstukken.