TU Eindhoven innovation Space en LeerLevels Hogeschool van Amsterdam winnaars eerste prijzen van de Nederlandse Hogeronderwijspremie
De eerste prijs van de Nederlandse Hogeronderwijspremie voor de universiteitsteams gaat naar TU Eindhoven innovation Space en voor de hogescholenteams naar LeerLevels van de Hogeschool van Amsterdam. Minister Van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap reikte de prijzen vandaag voor het eerst uit tijdens het jaarlijkse (online) ComeniusFestival.
In totaal is er jaarlijks 5 miljoen euro te verdelen. 2½ miljoen euro voor de teams van de hogescholen en hetzelfde bedrag voor de teams van de universiteiten. De winnende teams ontvangen 1,2 miljoen euro (1e prijs), 800.000 euro (2e prijs) of 500.000 euro (3e prijs). Door de premie toe te kennen aan zes verschillende docententeams in plaats van één winnaar te kiezen of individuele docenten te laten winnen, wil de minister ook samenwerking en innovaties in het onderwijs waarderen en stimuleren. Teams mogen het gewonnen geldbedrag gebruiken om met een buitengewoon project een bijzondere bijdrage te leveren aan de vernieuwing en/of verbetering van het hoger onderwijs.
Minister Van Engelshoven:
“Heel belangrijk dat er nu voor docenten en docententeams zo’n premie is als blijk van waardering voor hun voortreffelijke werk. Ik feliciteer alle zes winnende teams, die met elkaar gemeen hebben dat ze samenwerken met als doel maatschappelijke problemen en uitdagingen op te lossen. Ik wens jullie heel veel succes met jullie mooie projecten voor het hoger onderwijs!”
LeerLevels van de Hogeschool van Amsterdam, een adaptieve web-app die gebruikt maakt van kunstmatige intelligentie, maakt het mogelijk dat studenten op basis van hun voorkennis nieuwe stappen zetten in hun kennis. Hierdoor wordt persoonlijke begeleiding voor alle studenten toegankelijk ongeacht hun achtergrond. De beoordelingscommissie ziet – net als het onderwijsteam – de enorme potentie van LeerLevels om aan gelijke kansen voor studenten te werken.
TU/e innovation Space is een leercentrum voor onderwijsinnovatie waar studenten, onderzoekers, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties verantwoorde oplossingen ontwikkelen voor maatschappelijke uitdagingen. De beoordelingscommissie is diep onder de indruk van de ontwikkeling en de potentie van de TU/e innovation Space en de manier waarop Challenge-Based Learning daarin gerealiseerd wordt.
Andere winnende teams
De tweede en derde prijs voor de hogescholenteams gaan respectievelijk naar het Open-ICT team van de Hogeschool Utrecht en Team Value Creators van Windesheim. Het Open-ICT Team vanwege hun werkwijze die ervoor zorgt dat studenten direct op hun eerste dag kennis kunnen maken met bestaande projecten uit het échte bedrijfsleven. Team Value Creators leert studenten samenwerken aan een complex maatschappelijk onderwerp met als doel hen klaar te stomen voor een internationale carrière.
De tweede en derde prijs voor de universiteitsteams gaat naar respectievelijk Urban Futures Studio van de Universiteit Utrecht en RASL-minor, Erasmus Universiteit, i.s.m. Willem de Kooning Academie Hogeschool Rotterdam en Codarts. Het onderwijsteam van de Urban Futures Studio heeft een vernieuwend onderwijsconcept geïntroduceerd, waarin studenten en beleidsmakers in een Mixed Classroom van en met elkaar leren over duurzaamheidsvraagstukken. Het team van RASL-minor vanwege hun minor ‘Re-imagining Tomorrow through Arts and Sciences’, een innovatief onderwijsprogramma waarin kunst en wetenschap worden verbonden. Hbo- en wo-studenten werken samen om een zelfgekozen maatschappelijk probleem aan te pakken.
De nieuwe onderwijspremie is in het leven geroepen om de hoge kwaliteit van het onderwijs op universiteiten en hogescholen te onderschrijven en bedoeld voor docententeams die een topprestatie leveren.