MKB-deal Limburg: innovatie in het kleine familiebedrijf

Het is voor veel kleinere Limburgse familiebedrijven erop of eronder. Willen ze een opvolger hebben vanuit de familie, dan moeten ze vernieuwen. Dat gaat niet vanzelf. Met geld uit de MKB-deal van EZK krijgen ze een steun in de rug. Monique Princen, voorzitter MKB Limburg en eigenaar-directeur van carrosseriebedrijf Tal Techniek, en Ron Heutz, directeur van Heutz assurantiën, trekken de kar.

Princen: 'Zo’n 80 procent van de economie in Limburg draait op het mkb en 70 tot 80 procent daarvan is een familiebedrijf. Familiebedrijven zijn voor onze provincie enorm belangrijk. Hun betekenis gaat verder dan louter economisch. Zij zijn ook stevig verankerd in en zeer betrokken bij de lokale gemeenschappen.'

Heutz: 'Uit onderzoek van de Universiteit van Maastricht blijkt dat, als er niet snel iets gebeurt, veertig procent van deze familiebedrijven over vijf jaar niet meer bestaat. Óf de ondernemers stoppen omdat zij geen opvolging hebben gevonden. Óf ze worden overgenomen. Het vinden van opvolging is voor veel familiebedrijven heel moeilijk, zo blijkt uit onderzoeken. Dat komt omdat veel van deze bedrijven verouderd zijn. Voor dochter, zoon of andere familie zijn zij daarmee minder interessant voor overname. Innovatie is als het ware de sleutel voor een succesvolle bedrijfsoverdracht.'

Princen: 'De koplopers hebben geen hulp nodig. Die weten wel hoe zij hun bedrijf in de toekomst interessant moeten houden, ook voor toekomstige generaties. Maar het peloton dat daarachter opereert, dat kan wel wat hulp gebruiken. Denk aan ondernemingen met twintig tot veertig medewerkers, die vaak geen HR-afdeling hebben en hands on opereren. Deze ondernemers zijn vaak te druk met de sores van alledag en hebben nauwelijks ruimte om ver vooruit te kijken. Laat staan een jaar of vijf. En dat is wel nodig om te overleven. En om een levensvatbaar plan voor de toekomst te maken, zowel op het gebied van innovatie als voor de opvolging.'

Meer weten over dit project? Of over de andere MKB-deals? Ga voor verhalen en video’s naar het digitaal magazine https://www.magazine-on-the-spot.nl/mkbdeals/.