Delfts blauw van oer-Hollands naar modern design
Het wegblijven van internationale toeristen is een enorme dreun voor Heinen Delfts Blauw, het oer-Hollandse bedrijf dat we allemaal wel kennen van onze opa’s en oma’s. Directeur Jorrit Heinen: “We zijn voor 85 procent afhankelijk van toeristen die onze traditionele toeristische souvenirtjes, zoals molens en klompen, zo mooi vinden. Het roer moet om. We hebben inmiddels trendy producten ontwikkeld voor de Nederlandse markt. En we zetten nu vol in op online marketing en verkoop.”
“Gelukkig waren we voor corona al bezig met het ontwikkelen van nieuwe producten met hedendaagse vormgevers, zoals de inmiddels populaire serviezen Blauw Vouw en Blauw Bloesem. Dat gaat nu versneld. We moeten wel. In maart zagen we het al gebeuren. We hadden in onze vestiging in Delft, waar jaarlijks 80.000 bezoekers komen, recent de tentoonstelling ‘Delfts Blauw is Hot’. Maar de bezoekers bleven massaal weg. We hebben de tentoonstelling na twee weken afgeblazen. In de zomer kwamen nog wat Duitsers en Belgen, maar de Amerikanen en Russen hebben we niet gezien. En zij zijn de toeristen die de portemonnee trekken voor een dure impulsaankoop, als herinnering aan hun bezoek aan Holland. Het ziet er naar uit dat ook de komende zomer de toeristen niet zullen komen. We hebben de afgelopen tijd aan het ‘infuus’ van de overheid gehangen, gebruik gemaakt van alle regelingen zoals de NOW, de TOGS enzo. Toch hebben we nu voor onze vestiging in Delft/Rijswijk faillissement moeten aanvragen.”
Vernieuwen is hard werken
“Het roer moet dus om. Creatief denken en nieuwe producten ontwikkelen. Het vernieuwen van je bedrijf doe je niet van de ene op de andere dag. Denk alleen al aan de productie in het lagere prijssegment waarvoor we behoorlijk afhankelijk zijn van het Verre Oosten, van logistiek en transport over zee. Maar denk ook aan het imago. Veel mensen kennen Delfts blauw van wat bij opa en oma op de kast staat. Het is hard werken om dat imago te veranderen. We gebruiken daarbij de slogan ‘Creating new traditions’. In goed Nederlands: ‘Creëren van nieuwe tradities’.”
Zelf het atelier in
“Zelf ben ik na jaren ook weer het atelier ingedoken. Om de Waterval collectie te maken. Dat is Delfts blauw met echt een modern karakter. En daarnaast hebben we de Made-Lief collectie razendsnel opgezet. Echt handgemaakt en handbeschilderd Delfts blauw aardewerk, dat volledig in Nederland gemaakt is en dat ook nog eens tegen fabrieksprijzen in ons land aangeboden wordt. Delfts blauw is Nederlands cultuurgoed. Dat moeten we levend houden. Om dit historische ambacht niet verloren te laten gaan, zijn we begonnen met masterclasses. Want kijk, je kunt het vak Delftsblauwschilderen nergens op een opleiding leren, alleen van een ervaren meester-schilder.”
Meer omzet via online kanalen
“Creativiteit zit in het DNA van ons bedrijf. We zullen ook creatief moeten zijn in het opzetten van onze distributie en marketing. We leggen nu veel contacten met kleinere kadowinkels overal in Nederland en met distributiepunten over de grens. En we investeren in online marketing, mensen moeten ons weten te vinden en wij moeten bij onze doelgroepen op het scherm langskomen. Dat doen we met campagnes, online vooral. Internationaal was het tot nog toe schieten met hagel, het is de kunst beter onze doelgroepen te vinden en te verleiden. Maar ja, Delfts blauw kopen als mensen niet in Holland zijn geweest, dat doen ze niet zo snel hè. We merken dat nationaal onze omzet via online kanalen stijgt: voor corona was dat 5 procent, nu wel zo’n 40 procent. Dat geeft perspectief.”