Toespraak minister Van Nieuwenhuizen bij opening zonnepark Groningen Airport Eelde
“Net als het verkeer op de weg gaat ook de luchtvaart verduurzamen. Dit zonnepark, en de nieuwe laadpaal voor elektrische vliegtuigen op Groningen Airport Eelde laten zien dat in het noorden een goede ‘energieke’ wind waait.”
Dat zegt minister Van Nieuwenhuizen bij de opening van het nieuwe zonnepark bij Groningen Airport Eelde, maandag 10 februari 2020.
Beste heer Van der Gaag, heer Schmeink, dames en heren,
Goed om weer in het Noorden te zijn.
Groningen Airport Eelde, de op 4 na grootste luchthaven van Nederland.
Van de 21 burgerluchthavens – zeg ik er maar even bij.
Of van de 49 Nederlandse luchthavens in totaal. Dat klinkt nog beter.
Als we Bonaire meerekenen, moet ik zeggen: de op 5 na grootste.
Overigens mijn felicitaties aan havenmeester Onno de Jong, die daar in mei de nieuwe directeur wordt!
Ook interessant: dit vliegveld werd geopend in mei 1931 en is daarmee de op 1 na oudste luchthaven van Nederland.
Kleine kanttekening: vanaf 1910 werd er bij Enschede gevlogen, maar het huidige Enschede Airport Twente is van augustus 1931. En dus 3 maanden jonger!
Dit even voor de historische geïnteresseerden onder u.
Met dit splinternieuwe zonnepark is Groningen Airport Eelde ook een van de meest toekomstgerichte luchthavens van Nederland.
En daar ben ik heel blij mee!
Want er is een nieuw tijdperk aangebroken. Bij alles wat we doen, is de vraag: hoe doen we het met oog voor het klimaat, de lucht, de natuur.
We verduurzamen en ‘vergroenen’ al onze activiteiten:
- Onze energieopwekking
- Industrie
- De bouw
- Hoe we ons verplaatsen.
Elektrische auto’s worden een vanzelfsprekendheid op onze wegen.
In de lucht is dat wat ingewikkelder.
Maar er is veel innovatie. Er gebeurt veel.
We stellen heldere doelen: in 2050 50% minder uitstoot door vliegtuigen, en in 2070 nul.
Ambitieus. Maar mogelijk.
Omdat we al begonnen zijn.
De aangelegde ‘corridor’ met zonnepanelen hiernaast is wat mij betreft een mooi voorbeeld voor andere luchthavens.
Een zonnepark, ingeklemd tussen landingsbanen en taxibanen waar weinig andere mogelijkheden zijn.
Op Ameland is naast de luchthaven bij Ballum ook zo’n zonnepark aangelegd. Met 23 duizend panelen. Dat was héél even het grootste zonnepark van Nederland.
En met dit zonnepark van 63 duizend panelen hier in Eelde zet u een flinke stap in de richting van elektrificatie van zowel het grondmaterieel als de vliegtuigen zelf.
Helemaal in combinatie met de eerste ‘laadpaal voor vliegtuigen’ die hier vorige week is neergezet.
Het zijn mooie nieuwe stappen die passen in ons Actieprogramma elektrisch en hybride vliegen.
Dat gaat over elektrificering van processen op de grond, van de kleine luchtvaart, de general aviation. Het gaat over een nieuwe infrastructuur.
Zo gaan we richting een emissieloze luchtvaart in 2070. Het is nog een lange weg. Maar hier, in Groningen, of preciezer: hier in Drenthe, wordt weer een mooie stap gezet.
Zoals een van de eerste elektrische auto in Groningen werd ontwikkeld.
Weet u wanneer dat was?
In 1835. En hoogleraar Sibrandus Stratingh was de bouwer van het prototype.
Eigenlijk beginnen veel van die technologische doorbraken dus hier, in het noorden van ons land.
Zoals nu de eerste Europese fabriek voor duurzame biokerosine die in Delfzijl wordt gebouwd.
Het is overduidelijk, dat hier in Noord Nederland een nieuwe ‘energieke’ wind waait.
Met een New Energy Valley.
En een Gasunie die zich nu richt op waterstof.
Met een hyperduurzaam gebouw van Energy Academy Europe op het Zernikecomplex van de Rijksuniversiteit Groningen.
Dames en heren,
Met dit zonnepark bouwt u aan de infrastructuur voor elektrificatie van de luchtvaart.
Voor een groene luchtvaart.
En daarmee kijkt u hier in Groningen en Drenthe naar de toekomst!
Dank u wel.