Toespraak Cora van Nieuwenhuizen, minister van Infrastructuur en Waterstaat, bijeenkomst Brabants Familiebedrijven Genootschap, ledenbijeenkomst Van Tilburg-Bastianen
“Het containertransport over water is in Brabant vorig jaar met maar liefst 26% gegroeid! Containerterminals hebben hun ladingen richting Rotterdam gebundeld en dat is ontzettend succesvol. Hét bewijs dat de modal shift van weg naar water vooral een mental shift is!”
Dat zegt minister Van Nieuwenhuizen maandag 18 november 2019 bij een bijeenkomst van het Brabants Familiebedrijven Genootschap in Breda.
Meneer Hutten, mevrouw en meneer Bastianen, meneer Van de Donk, dames en heren,
Dank u wel voor de hartelijke ontvangst! Ik had natuurlijk niet anders verwacht in de traditioneel meest gastvrije provincie van Nederland…
Traditioneel gastvrij én traditioneel innovatief. Prachtig dat u hier het prototype van Lightyear heeft staan, de ‘fiets van de toekomst’ van de Harense Smid en de ‘truck van de toekomst’ van VDL. VDL – hét familiebedrijf van Wim van der Leegte, de familieman die gewoon bleef ondanks zijn enorme waarde voor Brabant en de BV Nederland. Mijn bewondering is voor hem groot. De nieuwe generatie Van der Leegtes – Willem, Pieter, Jennifer, Bas - zet het bedrijf met groot succes voort.
Het is inspirerend om te zien hoe zij, maar ook een toenemend aantal andere koplopers in de logistiek innoveert, testen doet en de weg opgaat. Met het slimme-wegen-programma SmartWayz, de proeven met Mobility as a Service en de Connected Transport Corridors blaast Brabant méér dan zijn partijtje mee als innovatieve regio.
Dames en heren, Brabant… Nu ik hier een aantal jaren weg ben – althans, voor werk – valt het me des te meer op hoe bijzonder deze provincie is. Het Brabantse ecosysteem is anders dan in andere provincies. Mensen zijn loyaal en weten elkaar te vinden. Niet alleen binnen families en vriendengroepen. Ook bedrijven, onderwijs en overheid weten elkaar in allerhande netwerken goed te vinden.
Het Brabants Familiebedrijven Genootschap is daar een voorbeeld van. Succesvol en dynamisch. Meer dan 150 leden en nog altijd groeiende! U leert van elkaar, wisselt kennis en ervaringen uit en versterkt elkaar. En dat leidt dus – onder meer – tot de prachtige innovaties die hier tentoongesteld staan. Brabantse innovaties die de wereld over gaan!
De cijfers laten een interessante ontwikkeling zien. Laat ik eens polsen of u het weet… Wat denkt u: investeren familiebedrijven meer of minder in Research en Development dan andere bedrijven? Het antwoord is: minder... helaas. Mijn tweede vraag: brengen familiebedrijven meer of minder innovaties voort? Het antwoord is: meer! Oftewel: u besteedt uw geld goed! Familiebedrijven hebben minder R&D budget, maar innoveren méér! Een prachtig wapenfeit.
Waarmee ik overigens beslist niet wil zeggen dat u minder in R&D moet investeren! R&D is vaak de motor van grote doorbraken. Mijn punt is dat familiebedrijven het vaak anders doen. De nauwe relaties met een handvol partners met wie u creatieve ideeën ontwikkelt. Of een innige samenwerking met studenten en docenten van een onderwijsinstelling in de buurt. Een bakker in Den Bosch bijvoorbeeld, die gebruik maakt van big data over het weer en zo beter kan inschatten hoeveel hij op een dag moet bakken. Praktisch en inventief!
Dames en heren,
U bent een divers publiek. Ik heb begrepen dat hier directeur-eigenaren zijn uit de automotive branche en logistiek, maar ook bouwers, cateraars, schoonmaakbedrijven en uieraard een banketbakker…
Behalve dat u allen uit Brabant komt en eigenaar bent van een familiebedrijf, heeft u nog een ding gemeen: u vervoert uw spullen. Het is voor u van groot belang dat de infrastructuur in Noord-Brabant er picobello bij ligt en uw vracht op tijd bij de klant aankomt.
Aan de ene kant doet u dat over de weg. Tot 2030 hebben we een fors programma voor het uitbreiden van het Brabantse wegennet: de A2 Deil – Den Bosch – Vught, de A27 tussen Utrecht en Breda, de A58 tussen Breda, Tilburg en Eindhoven, de A67 van Eindhoven naar Venlo…
Een mooi Brabants voorbeeld vind ik ook het initiatief van ASML om het bedrijventerrein ‘De Run’ in Veldhoven beter bereikbaar te maken, zodat zij verder kunnen groeien. Het staat daar dagelijks muurvast. ASML had een plan, betaalt mee en gemeenten, provincies en het Rijk doen de rest. Zo moet het!
Nu hoor ik u denken: gaan die projecten met de stikstofproblemen nog wel allemaal door? Laat ik daar eerst in algemene zin iets over zeggen. Het stikstofprobleem raakt uw branche. Het stikstofprobleem raakt uw provinciebestuur, ondervond meneer Van de Donk vorige week. Zeker ook vanuit Brabant trokken de afgelopen weken boeren, bouwers en transportbedrijven naar Den Haag. De problemen zijn groot en de zorgen terecht.
U weet, afgelopen woensdag hebben we vanuit het kabinet een pakket maatregelen gepresenteerd. Eén daarvan is dat de maximumsnelheid overdag naar 100 km/u gaat. Een rotmaatregel. Maar het is nodig om de bouw vlot te trekken. Woningbouw, maar zeker ook bouwprojecten aan wegen en vaarwegen. De verbreding van de A58 tussen Tilburg en Eindhoven bijvoorbeeld. Een project dat nu weer dóór kan!
Wat voor mij steeds het belangrijkste is, is dat we oplossingen vinden die die recht doen aan de natuur en tegelijk het land in beweging houden. Ondernemers zoals u scheppen de banen in Nederland. Een ondernemend Nederland maakt dat we in alle internationale lijstjes bovenaan staan en dat het in ons land goed toeven is.
Daar wil ik ook bij zeggen: we zijn er nog niet. We hebben meer oplossingen nodig. We komen erop terug.
De weg… Mag ik u vragen: wie van u vervoert zijn spullen over water of spoor? Heel goed! Noord-Brabant is gezegend met een prachtig kanalenstelsel en grote binnenvaartterminals waar we nóg meer gebruik van kunnen maken.
Op dit punt wil ik u ook feliciteren! Het containertransport over water is in Brabant vorig jaar met maar liefst 26% gegroeid! Containerterminals hebben hun ladingen richting Rotterdam gebundeld en dat is ontzettend succesvol. Hét bewijs dat de modal shift van weg naar water vooral een mental shift is! Ik hoop dat dit velen van u inspireert.
De groei in het goederenvervoer zet door en laten we dat alsjeblieft naar het water verplaatsen. We hebben de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in het nieuwe Maximakanaal, de Zuid-Willemsvaart, het Wilhelminakanaal. Familiebedrijven als Bavaria en Nabuurs maken er al volop gebruik van…
Beste mensen,
Komende donderdag spreek ik met uw Brabantse bestuurders over de aanpak van de mobiliteit in Zuid-Nederland en op de Goederencorridors. Het gaat over geld, nieuwe bereikbaarheidsplannen. Maar zeker ook over nieuwe, innovatieve concepten.
In de strijd tegen de files en ons streven naar efficiënter transport kent u ook de term ‘Smart Mobility’. Daarbij gaat het om grote technologische innovaties. Zoals zelfrijdende voertuigen en trucks die in een treintje achter elkaar rijden. Voertuigen die met elkaar communiceren en met verkeersinstallaties langs de weg. Talking Traffic.
Een aantal van u doet enthousiast met de pilots mee en leert veel. Een aantal van u denkt: ver-van-mijn-bedshow. En dat begrijp ik óók – u bent als ondernemer al druk genoeg.
Maar wat nou, als u ook veel simpeler kunt meedoen? Smart Mobility is ook gewoon slimmer organiseren. Nog te vaak rijdt bedrijf De Wit met zijn vracht van A naar B en leeg weer terug. Terwijl bedrijf De Zwart vracht moet vervoeren van B naar A en het omgekeerde doet! Hoe fijn zou het zijn als de bedrijven dit van elkaar zouden weten? Dat bespaart niet één maar twee lege ritten! En voor het verplaatsen van lucht bent u het vak niet ingegaan…
U kunt relatief eenvoudig met Connected Transport meedoen als u uw vervoersdata met elkaar deelt. Dat zijn geen nieuwe gegevens die u moet invoeren, dat is bestaande informatie. Het is een kleine investering in een update van de boardcomputer in de vrachtwagen, waardoor u bent aangesloten en profiteert van accurate routeadviezen.
U krijgt inzicht in de ontwikkelingen in de sector en het vervoer wordt voorspelbaarder en efficiënter. Plus dat het beter is voor de doorstroming op de weg, voor het brandstofverbruik én voor de verkeersveiligheid! In de ‘Regiodeal Midden- en West-Brabant Makes and Moves’ hebben we hier afspraken over gemaakt. Het is een grote stap die we met z’n allen kunnen zetten…
Dames en heren, ik rond af. Aan de innovatiekracht in Brabant zal het niet liggen. En dat brengt me terug bij de fantastische innovaties die u hier heeft staan: de zonneauto, de E-truck van VDL. Stikstof? Doen ze niet aan! Het is duidelijk dat dat de afslag is die we moeten nemen. Duurzaamheid is een onvermijdelijke trend en ik weet zeker dat u als ondernemers de slag gaat maken. Sterker nog, dat u er al druk mee bezig bent.
Dank u wel.