Kwaliteit van data over voorschoolse educatie in BRON
Op verzoek van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft het Kohnstamm Instituut in 2018 onderzoek gedaan naar de kwaliteit van de gegevens over de voorschoolse educatie die zijn geregistreerd in het Basisregister Onderwijs (BRON). Voorschoolse educatie is onderdeel van voor- en vroegschoolse educatie (vve).
Het onderzoek bespreekt de representativiteit en de validiteit van de beschikbare gegevens en de bruikbaarheid ervan voor de evaluatie van het vve-beleid. De gegevens over vve in BRON, lijken in orde te zijn en daarmee bruikbaar voor het trekken van conclusies. Het is echter niet na te gaan of een kind, waarvoor geen vve-deelname is geregistreerd, heeft deelgenomen aan voorschoolse educatie voordat het naar de basisschool ging. Om het bereik van vve te kunnen onderzoeken, moet niet-deelname aan vve ook geregistreerd worden. De onderzoekers hebben niet onderzocht wat het registreren hiervan van scholen vraagt en in hoeverre dit mogelijk is.