Toespraak staatssecretaris Van Veldhoven Wunderline conferentie, Winschoten, 7 februari 2019
“Een goede bereikbaarheid tussen steden en economische kerngebieden is één van de prioriteiten die we stellen voor ons openbaar vervoer. En die economische kerngebieden liggen niet alleen in Nederland, maar ook over de grens. Eerder investeerden we al in de verbinding Hengelo-Bieleveld en Arnhem-Düsseldorf. De Wunderline komt daar als één van de belangrijke verbindingen tussen Nederland en Duitsland bij.”
Dat zegt staatssecretaris Van Veldhoven tijdens de Wunderline conferentie in Winschoten, 7 februari 2019.
Dames en heren, Damen und Herren,
Bevor ich gleich auf Niederländisch fortfahre, möchte ich zunächst unsere deutschen Freunde auf Deutsch herzlich willkommen heißen. Wir sind hier zusammengekommen, um eine internationale Kooperation zu besiegeln, die sich sehr vertraut anfühlt. Wir sind nicht nur Nachbarländer, sondern die Regionen entlang unserer Landesgrenzen sind einander sehr ähnlich. Die Grenze verblasst immer mehr, denn wir arbeiten auf vielen Feldern gut zusammen. Wir fahren zur Arbeit und zum Einkaufen über die Grenze, und wir treiben dort auch Handel. Wir haben einander viel zu bieten, und das zeigt sich auch im Verkehrsbereich. Deshalb ist es nur folgerichtig, dass wir heute diesen Schritt tun.
Ich bitte um Ihr Verständnis, dass ich meine Rede jetzt auf Niederländisch fortsetze. Die Rede wird allerdings simultan ins Deutsche gedolmetscht.
Dames en heren,
‘Wunderline, a ticket to tomorrow!’ Een mooie tagline. En het klopt ook. Want wat mij betreft hebben goede treinverbindingen over onze grenzen heen de toekomst. Het is de meest duurzame vorm van vervoer over langere afstanden. Én in de regio van groot belang voor ‘grens ontkennend’ samenwerken.
Vandaag tekenen we voor de volgende fase waarmee de realisatie van deze nieuwe verbinding beginnen.
Vanuit mijn kant betekent het dat ik de 17 miljoen rijksbijdrage definitief beschikbaar stel voor de realisatie van de verbinding.
Ik voel mij heel betrokken bij dit project, en zal dit ook blijven. Deze nieuwe treinverbinding brengt de provincie Groningen en Land Niedersachsen, de tussenliggende gebieden en dus ook Nederland en Duitsland dichter bij elkaar. In iets meer dan twee uur van Groningen naar Bremen. Daarmee ontsluiten we twee prachtige noordelijke regio’s. Het past heel goed in de Europese gedachte om het Europese spoornetwerk beter te verknopen. Om daarmee de samenwerking over de grenzen van lidstaten makkelijker te maken, en het vervoer duurzamer.
Sterker nog, de Europese Commissie ziet de Wunderline als een voorbeeldproject voor grensoverschrijdende infrastructuur, als een ‘missing link’ in het Europese spoornetwerk. Niet voor niets noemen zij deze lijn een ‘vlaggenschip-project’.
En niet alleen het resultaat, maar ook het proces is een mooi voorbeeld van Europese samenwerking. Met de provincie Groningen, het Land Nedersaksen, de Vrije Hanzestad Bremen, ons ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, DB Netz AG en ProRail, en vele andere lokale overheden slaan we de handen ineen.
Vanuit Nederland hebben we ook een helder belang. Een goede bereikbaarheid tussen steden en economische kerngebieden is één van de prioriteiten die we stellen voor ons openbaar vervoer. En die economische kerngebieden liggen niet alleen in Nederland, maar ook over de grens. Eerder investeerden we al in de verbinding Hengelo-Bieleveld en Arnhem-Düsseldorf. De Wunderline komt daar als één van de belangrijke verbindingen tussen Nederland en Duitsland bij.
Daarnaast biedt de Wunderline ‘Meer comfort, minder reistijd, betere toegankelijkheid.’ Voor de internationale treinreiziger. Dit past bij mijn ambitie om mensen te verleiden vaker de trein te pakken als groen alternatief.
Reizen is grenzen verleggen, of overschrijden. En dan kan heel goed met de trein. We leggen nieuwe verbindingen en investeren met dit project in meer interregionale samenwerking. Meer kansen voor uitwisseling over de grenzen op gebied van werk en onderwijs, van gezondheidszorg, toerisme en cultuur.
Een bezoek aan de prachtige binnensteden van Groningen en Bremen, de beroemde Kerstmarkt in Leer, het wordt voor Groningers en Oost-Friezen nog veel makkelijker om comfortabel met de trein de grens over te gaan. De eeuwenoude Hanzeverbinding heeft nog altijd een grote economische betekenis, en daar voegen wij nu weer een nieuwe fase aan toe.
Wij hebben vanuit het Rijk 17 miljoen euro gereserveerd als bijdrage aan de realisatie van dit project. Die bijdrage kan ik hierbij bevestigen.
Dames en heren,
- Een betere bereikbaarheid van de regio;
- Meer regionale samenwerking, over de grenzen heen;
- Kortere reistijden;
- Meer reizigers, uit de auto, in de trein.
Een nieuw traject van 173 kilometer spoor, waarvan 49 kilometer in Nederland en 124 in Duitsland. Een potentieel van 1.900 grensoverschrijdende reizigers per dag.
De Wunderline is goed voor de de regio, goed voor Europa, goed voor de lokale economie, goed voor het milieu, goed voor het klimaat, goed voor ons allemaal!
Ik wens u een mooie namiddag, en ik feliciteer u alvast van harte met deze prachtige samenwerking!
Het spreekt voor zich dat ik de ontwikkelingen van deze ‘wunderbare Linie’ op de voet – of op de rails – zal blijven volgen.
Dank u wel!