Investeringen politie

VOICE-OVER:De politie heeft als kerntaak onze samenleving veilig te houden en is waakzaam en dienstbaar, 24 uur per dag. De criminaliteit verandert snel. Klassieke criminaliteit zoals woninginbraken neemt af, maar daar komen andere vormen voor terug. Georganiseerde, ondermijnende misdaad en digitale criminaliteit stellen de politie voor nieuwe uitdagingen. De politie verwerkt petabytes aan digitale informatie per dag. En burgers doen een zwaarder beroep op de politie, er zijn meer noodmeldingen. Het vraagt veel van de politie en legt veel druk op de medewerkers. Daarom investeren we in de politie en willen we zorgen voor versterking. Waar we naartoe willen is een moderne en wendbare politie die nog beter kan inspelen op de uitdagingen van deze tijd. Die beter is uitgerust voor de bestrijding van digitale criminaliteit en ondermijnende misdaad. Een bereikbare politie voor iedereen, die is geworteld in de wijk. De politie krijgt er structureel 291 miljoen per jaar bij. Dat geld investeren we in mensen, middelen en hoogwaardige informatietechnologie. We investeren in hoogwaardige ICT en informatiesystemen. In moderne opsporingstechnieken waarmee rechercheurs en data-specialisten grote hoeveelheden informatie sneller kunnen verwerken voor de opsporing. We investeren in mensen. De politie gaat de komende jaren 17.000 nieuwe mensen opleiden. Dit is noodzakelijk om de politiemensen die met pensioen gaan te vervangen. Daar bovenop wordt de formatie structureel uitgebreid met ruim 1100 politiemensen. We treffen ook maatregelen om de organisatie flexibeler en wendbaarder te maken. Zodat mensen en middelen eenvoudiger en sneller kunnen worden ingezet waar ze op dat moment nodig zijn.De komende vijf jaar vergt het inspanningen van de politie, de korpsleiding, politievakorganisaties, burgemeesters, Openbaar ministerie en het ministerie van Justitie en Veiligheid om dit te bereiken. Het vraagt geduld en samenwerking om de politie door te ontwikkelen. Zodat onze agenten maximaal waakzaam en dienstbaar kunnen zijn in de wijk, op het web en in de wereld.