speech minister Van Nieuwenhuizen bij start verdieping Nieuwe Waterweg
‘De haven, de vele grote bedrijven, de tienduizenden werknemers die hier hun brood verdienen, zijn gebaat bij een stevige internationale concurrentiepositie. Daarom gaan we de Nieuwe Waterweg opnieuw verdiepen van 15 naar 16,5 meter. Het modernste chemisch cluster van Europa wordt voortaan direct bereikbaar voor de grootste schepen.’ Dat zei de minister maandag 26 maart op de Tweede Maasvlakte bij de start van de verdieping van de Nieuwe Waterweg.
Dames en heren,
Ik neem u even mee naar 31 oktober 1866. Hier niet ver vandaan stak Koning Willem lll een spade in de grond. Het was de start van het graafwerk voor de Nieuwe Waterweg.
Vanaf dat moment kwam een enorme stoet op gang van sterke mannen met kruiwagens en spades.
Zand werd verplaatst, water stroomde richting de zee en vice versa.
En zes jaar later voer het eerste schip door de Nieuwe Waterweg, op weg naar Harwich.
Rotterdam werd vanaf dat moment nog veel beter bereikbaar. Het was al een havenstad, met een goede verbinding naar het Europese achterland. Maar vanaf toen groeide de haven spectaculair en Nederland groeide mee.
In die traditie van ontwikkelen en aanpakken staan wij hier vandaag.
Want de Nieuwe Waterweg bestaat weliswaar 152 jaar. Maar klaar is het nooit. We groeien steeds mee met de internationale scheepvaart. Grotere zeeschepen vragen om diepere vaarwegen.
De haven, de vele grote bedrijven, de tienduizenden werknemers die hier hun brood verdienen, zijn gebaat bij een stevige internationale concurrentiepositie.
Daarom gaan we aan de slag. We gaan de Nieuwe Waterweg opnieuw verdiepen van 15 naar 16,5 meter.
Ik vind het prachtig om daar nu de start van te verrichten, op deze bijzondere plek: de Tweede Maasvlakte.
Met de oplevering van deze Maasvlakte hebben we vijf jaar geleden de poort wijd open gezet voor de allergrootste en modernste schepen.
Met resultaat.
Het gaat goed met de haven.
Vorig jaar groeide de overslag van containers met ruim 12%, zo’n 150.000 mensen verdienen er hun brood en de haveninfrastructuur is wereldtop.
Die positie willen we behouden maar nog liever versterken.
Daarom investeren we fors in een goede bereikbaarheid via de weg – ik denk alleen al aan de aanleg van de Blankenburgtunnel.
En we investeren in een goede bereikbaarheid via het water.
Met de Tweede Maasvlakte zijn we al uitstekend bereikbaar voor de allergrootste en diepste zeeschepen op de mondiale Oost-West verbindingen.
Maar er zijn ook specifieke scheepstypen zoals de Aframax en Suezmax - schepen die nog niet direct het Botlekgebied kunnen bereiken.
En we hebben het wel over het modernste chemische cluster van Europa!
Waar 50.000 mensen werken.
Waar jaarlijks zo’n 15.000 schepen aan- en afmeren. Het belang is helder.
Bovendien gebeurt in dit gebied heel veel met het oog op de klimaatopgave.
We staan aan de voet van een energietransitie. De overgang van fossiele naar duurzame grond- en brandstoffen is zeer ingrijpend.
Een klimaatneutrale zeehaven in 2050 is haalbaar maar daar is veel innovatie voor nodig. En grotere zeeschepen zijn in alle scenario’s concurrerender. Of het nu gaat om het transport van fossiele grondstoffen of biomassa.
En een betere concurrentiepositie maken investeringen mogelijk die nodig zijn voor energietransitie.
Een betere maritieme bereikbaarheid helpt de Mainport Rotterdam zich verder te ontwikkelen.
Daarom investeert het Rijk in de verdere verdieping van de Nieuwe Waterweg. We doen dat samen met het Havenbedrijf Rotterdam. Wij de Water weg, u de havenbekkens. Een mooie samenwerking!
De hoppers staan klaar. Het baggeren kan beginnen.
Zorgvuldigheid staat voorop.
Want het bijzondere van Nederland waterland is dat een verdieping van één waterweg nooit op zichzelf staat. Alles hangt met elkaar samen in een gevoelig evenwicht.
Er zijn altijd neveneffecten mogelijk, zoals verdere verzilting van landbouwgrond en ongewenste verlaging van rivierbodems.
Die mogelijke effecten zijn met de waterschappen zorgvuldig in kaart gebracht.
Niet voor niets was de commissie MER onder de indruk van de milieueffect rapportage. Een mooi compliment!
Ik ben blij dat er goede afspraken zijn gemaakt over compenserende maatregelen, zoals extra toevoer van zoet water uit het Amsterdam-Rijnkanaal.
We gaan ook iets nieuws doen.
Experimenteren met een natuurlijke rivierzandmotor.
Want een groot deel van het afgegraven zand wordt bovenstrooms teruggestort in de Oude Maas. De stroming zorgt ervoor dat het zand de ongewenste kuilen in de rivierbodem weer opvult.
Een prachtig voorbeeld van Nederlands innovatief waterbeheer!
Het eind van dit jaar moet de verdieping klaar zijn. Volgend jaar verwelkomen we de eerste grote schepen.
We zetten de poort verder open.
De maritieme rode loper wordt uitgerold.
Laat de toekomst maar komen!
Ik wens u heel veel succes!