Toespraak van minister Schouten bij Bio-beurs

Toespraak van minister Schouten (LNV) bij de Bio-beurs, Zwolle, 17 januari 2018.

Majesteit, geachte aanwezigen,

Grote veranderingen beginnen vaak buiten de massa om.
Het kunnen een paar zachte stemmen zijn die al fluisteren wat de hele wereld tien jaar later luidkeels en vol overtuiging roept.


Biologisch begon met idealisme.
Veertig jaar geleden was het een kleine groep, de ‘wereldverbeteraars’, de ‘bio-pioniers’ die voor biologisch pleitten en biologisch gingen produceren.

En zie waar we nu staan. Een grote beurs waar biologische producenten hun producten presenteren.
 

Biologisch is inmiddels een sterk merk.

We mogen trots zijn op onze biologische boeren en op de hele keten.


‘Biologisch’ is het enige keurmerk voor voedsel dat wettelijk vastgelegd is.
En ook de cijfers liegen niet: biologisch is van al het duurzaam geproduceerde voedsel het populairst, met een aandeel van 35%.
In 2016 steeg de totale omzet van biologische producten met 10% ten opzichte van het jaar ervoor.

Er ging maar liefst €1,44 miljard in om.

Die groei zit steeds minder in de speciaalzaken, en steeds meer in de supermarkten, op festivals, in kantines en in restaurants.
En hoewel we –  jammer genoeg – nog steeds te weinig groente en fruit eten, is wel een groter deel van het fruit dat we eten biologisch – afgelopen week konden we dat nog lezen in de kranten.

Steeds meer mensen vinden het belangrijk om biologisch te eten.

Zoals de titel van dit congres zegt: “Groen, natuurlijk.”


Maar hoe zit het dan nu met de idealisten in dit verhaal, de bio-pioniers?

Zij maken zich misschien wel zorgen.
Op hun biologische droom wordt een businessplan gedrukt.
Steeds meer partijen roepen steeds harder dat biologisch kansen biedt – met schaalvergroting, marketing en alles wat daarbij hoort.
Biologisch en businessmodellen – gaat dat wel samen?

Beste iedereen,

Ik ben ervan overtuigd dat idealisme en marktwerking elkaar niet hoeven te bijten.
Ik wil de komende jaren duidelijk maken dat landbouw, natuur en samenleving, samenhangen, en ze in balans moeten zijn.
Alleen dan hebben ze een toekomst – zowel economisch als maatschappelijk.

In biologische landbouw en voeding, in dat sterke merk, komt dat allemaal samen.
Produceren met behoud van concurrentiekracht én met respect voor mens, dier, natuur en milieu.

De biologische sector is in mijn ogen een voorbeeld.
Daar zie je hoe het kan: verduurzamen én verdienen.
Boeren krijgen een goede prijs.

Voor natuur en dieren wordt goed gezorgd.
Winkels en leveranciers zijn hun klanten van dienst.
En die klanten, die kopen biologisch om verschillende redenen: dierenwelzijn, smaak, gezondheid of klimaat.

Allemaal uitstekende redenen.


Die ontwikkeling van biologisch moeten we koesteren, maar ook scherp in de gaten houden.
Het woord ‘biologisch’ moet zo waardevol blijven als het nu is.
Mensen moeten blijven vertrouwen op het merk, en het op waarde blijven schatten.

We moeten de wereld steeds weer duidelijk maken wat je koopt als je voor biologisch kiest.

De ketens kunnen korter, producten lokaler.
In andere woorden: minder gesleep met dieren, voer en grondstoffen.

En we moeten steeds blijven zoeken naar hoe biologisch nóg duurzamer kan, en de kringlopen nóg meer gesloten kunnen worden.

Alleen dan zal het aandeel mensen dat biologisch koopt, stijgen.
En daarmee het aantal boeren dat de sprong naar biologisch waagt.


De overheid deelt die missie.
Samen met de wetenschap investeren we 1,2 miljoen euro om internationaal onderzoek binnen de biologische sector beter op elkaar af te stemmen.

En voor boeren die de overstap willen maken naar biologisch staat de overheid garant voor een krediet bij de bank.

Tegen iedereen hier in de zaal, wil ik zeggen: jullie hebben met biologisch iets prachtigs in handen.
Biologisch moet een sterk merk blijven.

Goed eten, goed voor de aarde, en een manier om een goede prijs te krijgen voor eerlijk en hard werk.
Daar gaat deze dag over.
Over nieuwe ideeën en oplossingen waar consumenten én producenten mee verder kunnen.

In de openingshandeling van deze beurs, die straks zal plaatsvinden, staat het logo centraal dat steeds meer mensen kennen, en waar we trots op mogen zijn.

Ik wens u een mooie opening en een goede dag toe.