Spreektekst minister Van Nieuwenhuizen voor afsluiting smart shipping challenge
“Deze eerste smart shipping challenge in onze geschiedenis is een fantastisch innovatief visitekaartje van maritiem Nederland. U laat zien wat er kán. En dat is veel.
Waar mogelijk wil ik een duw in de goede richting geven. Nederland is testland, ook op het water. Daarom vergroot ik de juridische ruimte om te experimenteren en te testen. Want er zijn nog veel nieuwe mogelijkheden om de scheepvaart veiliger, schoner en concurrerender te maken.” Dat zegt de minister bij de Smart Shipping Challenge die 30 november plaatsvond in de Rotterdamse Haven.
Beste mensen,
Zeer veel dank dat ik deze dag lekker dicht bij huis mag afsluiten! Ik woon hier niet ver vandaan. Wat mij betreft dus niet alleen smart shipping maar ook smart planning!
Maar ook al woonde ik in Appelscha, dan nóg was ik hier heel graag gekomen!
Het is ten eerste een prachtgelegenheid om als relatief nieuwe minister de maritieme sector beter te leren kennen - met mensen te spreken, kennis te maken met het vakmanschap, het enthousiasme, de ideeën om de sector nog sterker te maken.
Maar ten tweede slaat mijn hart altijd net iets sneller als innovatie om de hoek komt kijken. Misschien komt dat wel door mijn achtergrond. Als klein meisje groeide ik op in een tijd waarin ruimtevaart ‘hot’ was.
Ik keek graag naar Star Trek en de maanlanding was een magisch moment waarin je voelde – hoe klein ik ook was - dat er echte grenzen werden verlegd.
Tot op de dag van vandaag laat ik me graag inspireren door pioniers, mensen die de grenzen verkennen met nieuwe uitvindingen, en ik wil ze daar ook bij helpen, bijvoorbeeld met wet- en regelgeving.
Alleen al om die reden voel ik me zeer thuis op deze smart shipping challenge. Er is hier vandaag een enorme drive zichtbaar en voelbaar om te vernieuwen en de grenzen te verleggen om de scheepvaart slimmer te maken.
Nederland heeft op dat gebied een traditie hoog te houden. Vernieuwen zit in ons DNA. We zijn een land dat de duikboot heeft uitgevonden, de baggermolen, de zeekaart, en recent ook de opvouwbare container!
En u laat vandaag zien dat er nog veel meer aan komt!
Zelfvarende watertaxi’s, robot-scheepjes die inspecties uitvoeren, slimme systemen die de wachttijd voor de haven verlagen of het leven aan boord makkelijker maken. Het maakt duidelijk dat de scheepvaart zichzelf vernieuwt.
Ik heb dit ook zelf gezien op twee schepen, boordevol nieuwe technologie. Zoals het vernuftige dashboard op de Saluté. De kapitein kan in één oogopslag zien in welke condities zijn schip vaart.
Of de Ecotanker lll, een van de twee LNG-elektische binnenvaarttankers in Europa. Een kwart minder CO2-uitstoot, en 80 tot 90% minder NOx: dat zijn indrukwekkende cijfers!
Overigens weet ik dat investeren in vernieuwing niet vanzelfsprekend is voor iedereen. Zeker de binnenvaart bestaat uit kleine zelfstandigen voor wie elke euro telt.
Belangrijk dat hier vandaag ook ondernemers bij zijn om zich te oriënteren. Weet wat er te koop is, blijf niet alleen doorgaan op dezelfde weg, zoek de samenwerking op!
Want ook voor de binnenvaart ligt een uitdaging om schoner en zuiniger te varen.
Aan alles merk je dat de scheepvaart aan het begin van een nieuw tijdperk staat. Er zijn veel nieuwe mogelijkheden om de scheepvaart veiliger, schoner en concurrerender te maken; dat is steeds het doel, en daar zijn nog veel ideeën voor nodig.
De uitgangspositie is goed. De sector is sterk. Alleen al de Nederlandse zeehavens zijn goed voor bijna 6% van de economie. Ruim 370.000 mensen verdienen hier hun brood. Het goederenvervoer door de binnenvaart zien we de komende jaren stijgen met gemiddeld 2,6% per jaar.
Ik realiseer me dat innovatie jullie werk verandert. Het is belangrijk dat de opleidingen aansluiten bij het werk van de toekomst. Om die aansluiting te waarborgen ben ik in gesprek met het maritieme onderwijs.
De uitgangspositie is goed, maar tegelijkertijd kan het altijd nog beter. Want onze vaarwegen hebben bijvoorbeeld nog een enorme potentie, terwijl de wegen steeds meer dichtslibben.
Er zijn nog veel verladers die verleid kunnen worden door de binnenvaart, en hoe efficiënter en veiliger we varen, bedienen en beladen, hoe beter dit lukt.
Ook kan het nog een stuk schoner, met minder uitstoot van broeikasgassen. Er ligt een hele interessante opgave voor ons. Want we willen meer vervoeren met minder uitstoot van CO2. In 2030 willen we als land 49% minder CO2 uitstoten. En de scheepvaart kan hieraan een belangrijke bijdrage leveren!
Daar ga ik met de sector ook nog specifiek afspraken over maken. We werken aan een green deal. Maar het is nog veel belangrijker dat de sector zelf in de praktijk doorgaat met vernieuwen!
Daarom is deze dag belangrijk.
Deze eerste smart shipping challenge in de geschiedenis is een fantastisch innovatief visitekaartje van maritiem Nederland. U laat zien wat er kán. En dat is veel.
Waar mogelijk wil ik een duw in de goede richting geven. Nederland is testland, ook op het water.
Daarom vergroot ik de juridische ruimte om te experimenteren en te testen.
Ik heb een speciaal meldpunt in het leven geroepen. Iedereen die een experiment wil doen op Nederlandse wateren kan zich hier melden. U vindt hierover flyers met meer informatie.
Samen met Rijkswaterstaat en de Inspectie zullen we dan meedenken en kijken onder welke voorwaarden dat experiment uitgevoerd kan worden. Ik heb het dan over binnenwateren en de 12-mijlszone op zee.
En ook buiten de grens zal ik me sterk maken om meer innovatie makkelijker te maken. Heel concreet heb ik contact met mijn collega’s van Vlaanderen over de binnenvaart en met Noordzeelanden zoals het Verenigd Koninkrijk over de zeevaart.
Samen willen we grensoverschrijdend testen mogelijk maken. Ook wij zoeken de grenzen op, letterlijk!
Terug naar vandaag. De Rijnhaven was vandaag testgebied. Ik dank het Havenbedrijf Rotterdam en de gemeente Rotterdam zeer voor de ontvangst en de samenwerking!
We hebben een glimp gezien van de scheepvaart van de toekomst. Veelbelovende voorbodes van een sector die nog veiliger, duurzamer en sterker kan worden.
Daar wil ik graag samen met u verder aan werken. Een vervolg op deze dag staat alweer gepland: op 22 maart in Dordrecht. Alvast voor in de agenda.
Ik hoop hoe dan ook nog veel van u te horen!