Overheden, vastgoedsector en detailhandel verlengen Retailagenda tot 2020
Vertegenwoordigers van detailhandel, de vastgoedsector, IPO (provincies), VNG (gemeenten) en het Ministerie van Economische Zaken werken de komende jaren verder aan het realiseren van de afspraken uit de Retailagenda. Onder voorzitterschap van Marijke van Hees gaat een gezamenlijk team met ingang van 1 januari 2018, tot in ieder geval 2020, aan de slag met de vervolgagenda. De betrokken partijen trekken hiervoor gezamenlijk, jaarlijks een half miljoen euro uit.
Minister Kamp (Economische Zaken): “Samen met provincies, gemeenten, vastgoedpartijen en ondernemers werken we sinds maart 2015 aan het versterken van het Nederlandse retaillandschap. De wil om door te gaan met de Retailagenda is bij alle partners groot. Belangrijk, want samenwerking is noodzakelijk voor de toekomst van de sector. Het winkelgedrag van consumenten verandert snel en ruim twee miljoen vierkante meter winkelvloeroppervlak staat leeg. Komende jaren werken we verder aan het levendig houden van onze dorpskernen en binnensteden en het toekomstbestendig maken van onze retailsector.”
Retailagenda krijgt vervolg
Om de nodige veranderingen in het winkellandschap in goede banen te leiden, nam minister Kamp in maart 2015 het initiatief voor de landelijke Retailagenda. Sinds de start zijn er in totaal 109 RetailDeals gesloten, waarbij meer dan 140 gemeenten zijn betrokken. In deze deals versterken gemeenten of regio’s hun winkelgebieden in nauw overleg met winkeliers, horeca, vastgoedondernemers, culturele instellingen en bewoners. Ook wordt vastgelegd op welke locaties winkels kansrijk zijn en op welke locaties niet. Winkelpanden krijgen zonodig een andere bestemming om leegstand en overbewinkeling tegen te gaan en zo compacte binnensteden te creëren. Voor winkelbedrijven is duidelijkheid hierover van belang om te besluiten of zij zich wel of niet willen vestigen in een stad.
De vervolgagenda bouwt voort op dit werk, op de opgedane inzichten en op de resultaten van de afgelopen jaren. Dit vraagt om lef en samenwerking van vastgoedpartijen en detailhandel, maximale inzet van gemeenten en een regierol van provincies. Steden als Schiedam en Hardenberg lopen bij deze ontwikkelingen voorop en laten zien dat een gezamenlijke aanpak werkt. De komende tijd wordt bekeken hoe deze aanpak ook door andere gemeenten kan worden overgenomen.
Om de retailsector economisch gezond en toekomstbestendig te maken moet fors worden geïnvesteerd in innovatie en het vergroten van de kennis en kunde van werknemers en werkgevers om toegerust te zijn voor de veranderingen die op de sector afkomen. In Roermond en Den Haag wordt op dit vlak al druk geëxperimenteerd met onder andere Living Labs. Het team dat zich gaat inzetten voor de vervolgagenda zal eraan bijdragen dat de kennis die hier wordt opgedaan landelijk kan worden toegepast.
Partners van de Retailagenda
De belangrijkste partners van de vervolgagenda zijn, Detailhandel Nederland, INretail, IVBN, IPO, Platform 31, Vakcentrum en VNO-NCW. Op nadrukkelijk verzoek van Kamp is VNG nu ook aangesloten. Het commitment vanuit gemeenten ziet de bewindsman als essentieel, omdat zij als geen ander belang hebben bij de inspanningen van de Retailagenda. De partijen leveren met ingang van 1 januari 2018 voor een periode van twee jaar de menskracht en de financiële middelen om met een gezamenlijk team te werken aan de vervolgagenda. Net als de afgelopen twee jaar zal het team partijen bij elkaar brengen en kennis en expertise uit de markt inschakelen.