Nieuwe stap richting Nieuwe Sluis in Terneuzen

Het Vlaams-Nederlandse consortium Sassevaart is als winnaar uit het intensief aanbestedingstraject gekomen om de Nieuwe Sluis in Terneuzen te mogen bouwen. Het investeringsproject - totale kosten 934 miljoen euro - kan normaal gezien definitief gegund worden op 25 augustus 2017. In 2022 zou het eerste schip door de Nieuwe Sluis moeten varen.

Vlaanderen en Nederland gaan in Terneuzen een Nieuwe Sluis bouwen die net zo lang en breed is als de vernieuwde sluizen in het Panamakanaal (427 meter lang, 55 meter breed en 16,44 meter diep). Het totale investeringsbedrag – inclusief voorbereidingskosten, begeleiding en onderhoud gedurende de eerste twee jaar – wordt geraamd op 934 miljoen euro. Dat is ongeveer 200 miljoen euro minder dan aanvankelijk geraamd.

Sassevaart

Het Vlaams-Nederlandse consortium Sassevaart kwam na een intensief aanbestedingstraject als winnaar uit de bus. Als de twee andere inschrijvers geen bezwaren kenbaar maken, kan de definitieve gunning al volgen op 25 augustus 2017. Sassevaart kan dan eind dit jaar aan de slag.

Consortium

Het consortium bestaat uit de Vlaamse bedrijven DEME Infra Marine Contractors B.V., Dredging International en Algemene Aannemingen Van Laere N.V. en het Nederlandse BAM Infra B.V. en BAM Contractors N.V.. Ze wonnen de aanbesteding op basis van prijs en kwaliteit, beoordeeld door een commissie van deskundigen. Sassevaart biedt aan om de Nieuwe Sluis te bouwen voor een bedrag van € 753.346.000 (inclusief BTW). Het eerste schip kan in 2022 door de Nieuwe Sluis. Nederland investeert ruim 190 miljoen euro. Vlaanderen staat in voor de overige kosten. Uit de Europese CEF-fondsen wordt ruim 48 miljoen euro geput en ook de Haven van Gent draagt bij in het Vlaamse aandeel.