Handelsmissie Italië levert reeks overeenkomsten op
Tijdens de handelsmissie naar Italië, die parallel liep met het staatsbezoek van Koning Willem Alexander en Koningin Maxima, zijn veertien contracten en samenwerkingsovereenkomsten getekend tussen Nederlandse en Italiaanse bedrijven en organisaties. De verwachting is dat dit aantal op termijn nog aanzienlijk oploopt. In totaal hebben 90 ondernemingen deelgenomen aan de missie die dus meteen al concrete resultaten heeft opgeleverd. 'Italië is voor Nederland het vijfde exportland voor goederen. Velen realiseren zich dit niet zo, maar het is ook economisch een belangrijk land voor ons,' aldus minister Ploumen voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking.
De sectoren water, voedsel en de creatieve sector (mode en cultureel erfgoed) vormden het hart van deze missie. Zo is de levensmiddelenbranche met een uitvoer van acht procent en invoer van tien procent een van de grootste binnen de handelsbetrekkingen tussen beide landen (totaal ruim 27 miljard euro). Een illustratie daarvan was het bezoek van het koninklijk paar en de minister aan de markthal nieuwe stijl 'Eataly' die zich toelegt op kwalitatief hoogwaardige voeding. Niet alleen uit Italië overigens, ook 'Dutch Cuisine' heeft er een plek.
Een ander interessant aspect is dat Italië heeft aangekondigd circa acht mljard euro te gaan investeren in water infrastructuur, een terrein waar Nederlandse expertise wereldwijd toonaangevend is. Ploumen: ‘Nederland en Italië staan voor dezelfde uitdagingen op het gebied van klimaatverandering, voedselzekerheid en duurzaamheid. Intensivering van kennisuitwisseling en ervaring kan dus voor beide zeer profijtelijk zijn, zowel voor de betrokken ondernemingen als beide samenlevingen.’
Mode
Een voorbeeld van samenwerking op kledinggebied is het ‘denim MoU’ dat vandaag in de modestad Milaan is getekend. Daarin bundelen Nederlandse en Italiaanse bedrijven en scholen, gespecialiseerd in jeans en andere spijkerkleding, de krachten op het gebied van vakmanschap, duurzaamheid en innovatie. Het MoU van de Jolo Fashion Group met Bianco Spa is een andere veelbelovende samenwerking. Hierbij wordt een revolutionaire techniek gebruikt voor het verven van textiel zonder water en chemicaliën te gebruiken. ‘Dit zijn belangrijke stappen op weg naar de productie van kleding die veel minder belastend is voor mens en milieu,’ aldus Ploumen.
Vrouwelijke CEO’s
Een primeur tijdens deze missie vond plaats in Rome: de eerste ‘ronde tafel’-ontmoeting van vrouwelijke CEO’s. De handelsmissie naar Italië trok maar liefst veertig procent vrouwelijke ondernemers, oftewel een record. Ploumen: 'Dat is een enorme sprong, want een jaar geleden stonden we op nog maar tien procent. Het toont aan dat er een groot potentieel aan vrouwelijke ondernemers is dat over de grens kansen ziet. Dat is goed voor zowel henzelf, hun bedrijven als het aanzien van ondernemend Nederland. We zijn bezig met een grote inhaalslag en dat werd tijd ook. We streven de eerstkomende jaren naar een gemiddelde van minstens een kwart vrouwen.’
Bijzonder ten slotte was de positieve rol die voetbal kan spelen in het leven van jongeren. Het ministerie van Buitenlandse Zaken en de KNVB werken al enige jaren samen in het programma World Coaches. Daarbij fungeren (ex) topvoetballers als inspirators voor jeugdtrainers in ontwikkelingslanden. Naast het verbeteren van voetbaltechnische zaken richt World Coaches zich met name op het stimuleren van onderwijs en een gezonde leefstijl. Aron Winter, Pierre van Hooijdonk, Edgard Davids en Clarence Seedorf zijn enkele grote namen die zich hieraan hebben verbonden. Zij gaven in Milaan een clinic die ook gericht is op integratie van jonge vluchtelingen, met als inzet de Italiaanse voetbalbond te betrekken bij World Coaches.