Infographic jaarevaluatie campagnes 2016

Deze infographic biedt een overzicht van de belangrijkste bevindingen over mediabestedingen en communicatieve werking van campagnes in 2016.

Communicatieve werking: Herkenning

Achtergronden campagnes 2016

De Rijksoverheid voert campagnes om burgers te informeren en/of gewenst gedrag te stimuleren. Campagnes dragen samen met andere instrumenten zoals subsidies, regelgeving en handhaving bij aan het behalen van beleidsdoelstellingen.

In 2016 zijn er vijftien campagnes met televisiezendtijd (‘zendtijd Rijksoverheid’). Er zijn twaalf campagnes zonder televisiezendtijd (‘niet-zendtijd Rijksoverheid’). Het totaal aantal campagnes is vergelijkbaar met 2014 en 2015.

Aantal campagnes in 2012-2016
Zendtijd Rijksoverheid Niet-zendtijd Rijksoverheid
2012 10
2013 12 8
2014 14 13
2015 15 11
2016 15 12

De Rijksoverheid ontvangt jaarlijks gratis programmazendtijd. Deze programmazendtijd wordt ingezet voor televisie- en radiospots van de campagnes met zendtijd Rijksoverheid. Deze spots hebben een intro en extro die duidelijk maken dat het om zendtijd van de Rijksoverheid gaat. Daarnaast zijn er campagnes zonder zendtijd Rijksoverheid die gebruikmaken van ingekochte reclamezendtijd.

De onderwerpen waar campagnes over gaan, zijn divers. Over onderwerpen zoals ‘Aangifte’, ‘Bob’ en ‘Orgaandonatie’ wordt al langer campagne gevoerd. Nieuwe onderwerpen in 2016 zijn onder andere ‘Signalen bij depressie’ en ‘Veilig vliegen met drones’.

Onderwerpen van campagnes in 2016 (per ministerie)
Zendtijd Rijksoverheid Niet-zendtijd Rijksoverheid

Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Anti-discriminatie
Energie besparen doe je nu

Infrastructuur en Milieu
Aandacht in het verkeer
Bob
vanAnaarBeter

Financiën
Aangifte 2015
Douane Reizigers
Mijn Overheid

Veiligheid en Justitie
NL-Alert
Preventie
Geweld in huiselijke kring

Volksgezondheid, Welzijn en Sport
4 en 5 Mei
Geweld in huiselijke kring
Orgaandonatie
NIX18
Signalen bij depressie

Algemene Zaken
Informatie websites Rijksoverheid.nl en Government.nl

Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Referendum Oekraïne

Financiën
Aangifte Ondernemers

Infrastructuur en Milieu
Veilig vliegen met drones

Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Studeer met een plan

Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Arbeidsmarktdiscriminatie
Ongewenst gedrag
Verlofregelingen

Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Antibioticaresistentie
Ik regel mijn zorg goed
Meer weten over zorg
Vervalste geneesmiddelen

Campagnes met zendtijd Rijksoverheid richten zich op een breed publiek. Zeven van de vijftien campagnes richten zich op het algemeen publiek van 18 jaar en ouder. Het gaat onder andere om ‘Anti-discriminatie’ en ‘4 en 5 Mei’. De overige campagnes richten zich op een grote doelgroep daarbinnen. Voorbeelden daarvan zijn belastingplichtigen (‘Aangifte 2015’) en weggebruikers (‘vanAnaarBeter’).

Sommige campagnes bestaan uit verschillende ‘flights’ (deelcampagnes) die zich richten op deelonderwerpen en/of specifiekere doelgroepen. Zo gaat de campagne ‘Preventie’ naast woninginbraak ook over de onderwerpen heling en straatroof. De campagne ‘Geweld in huiselijke kring’ richt zich met een aparte flight op ouderen. Campagnes die zich op één onderwerp richten, gebruiken soms ook verschillende flights. Op die manier kan men de doelgroep op meerdere momenten informeren. Zo informeert ‘NL-Alert’ twee keer per jaar over het versturen van een controlebericht.

Campagnes zonder zendtijd Rijksoverheid richten zich vaak op specifiekere doelgroepen. Zo richt ‘Studeer met een plan’ zich op scholieren en mbo-studenten. De campagne ‘Aangifte Ondernemers’ heeft ondernemers als doelgroep. Voor deze doelgroepgerichte communicatie lenen andere media zich vaak beter dan het mediumtype televisie. 

Bronnen

Voor het afleggen van verantwoording over de gevoerde campagnes met een mediabudget van € 150.000,- of meer, worden verschillende bronnen gebruikt. De mediagegevens zijn gebaseerd op de inkoopadministratie van GroupM in combinatie met de administratie van DPC (voor zendtijd Rijksoverheid inzet op televisie en radio). Voor communicatieve werking van de campagnes wordt gebruikt gemaakt van de campagne-effectonderzoeken, uitgevoerd door Kantar Public.

Communicatieve werking: Herkenning

In het kort

De herkenning van campagnes met zendtijd Rijksoverheid is met 81% lager dan de voorgaande jaren. Dit komt vooral door de lagere herkenning van televisie. Dit jaar zijn ook minder GRP’s (Gross Rating Point) ingezet op televisie dan vorig jaar. Drie campagnes met een lage herkenning gaan over een onderwerp waarbij voor het eerst televisie is ingezet. Daarnaast hebben drie campagnes met een (relatief) nieuw campagneconcept en een beperkt mediabudget een lage herkenning. De gemiddelde herkenning van campagnes zonder zendtijd Rijksoverheid is 48%. Ook dit is lager dan vorige jaren.

Gemiddelde herkenning in 2012-2016 Zendtijd Rijksoverheid
Zendtijd Rijksoverheid Aantal campagnes
2012 81% 10
2013 84% 12
2014 84% 14
2015 86% 15
2016 82% 15
Gemiddelde herkenning in 2012-2016 Niet-zendtijd Rijksoverheid
Niet-zendtijd Rijksoverheid Aantal campagnes
2013 39% 6
2014 51% 13
2015 54% 11
2016 48% 11

Herkenning geeft aan of de doelgroep ten minste één van de voorgelegde campagne-uitingen heeft gezien of gehoord. Het gaat om mensen die een uiting zeker of misschien herkennen. Voor de campagne ‘Informatie websites Rijksoverheid.nl en Government.nl’ is geen herkenning gemeten. Deze campagne zet alleen betaalde vindbaarheid in.

De n in de grafiek geeft het aantal campagnes in het betreffende jaar aan.

Televisie is het belangrijkste mediumtype voor de herkenning van campagnes met zendtijd Rijksoverheid. Gemiddeld herkent 70% van de doelgroep de televisiespots van een campagne. Dit is lager dan vorig jaar (74%). De meeste campagnes met een lage herkenning van televisie hebben ook een lage totale herkenning. Voor campagnes zonder zendtijd Rijksoverheid is radio het belangrijkste mediumtype. Gemiddeld herkent 43% van de doelgroep de radiospots van een campagne. De herkenning van radio, online display en online video blijft voor alle campagnes stabiel ten opzichte van vorig jaar.

Gemiddelde herkenning per mediumtype in 2016
Zendtijd Rijksoverheid Niet-zendtijd Rijksoverheid
Televisie 71% (n=15)
Radio 47% (n=15) 43% (n=9)
Buitenreclame 33% (n=4) 14% (n=5)
Online display 28% (n=10) 15% (n=6)
Online video 27% (n=6) 18% (n=6)
Print 14% (n=1) 19% (n=3)
Online social 12% (n=7) 17% (n=5)

Deze grafiek geeft de herkenning van de verschillende mediumtypen weer. Campagnes verschillen in media-inzet. De n in deze grafiek geeft het aantal campagnes aan dat een bepaald mediumtype inzet.

In de grafiek hieronder staat de herkenning per campagne in 2016.

Herkenning per campagne in 2016 Zendtijd Rijksoverheid
Zendtijd Rijksoverheid
Bob 95%
Mijn Overheid 94%
Preventie 92%
Nix 18 92%
Aandacht in het verkeer 92%
Aangifte 2015 91%
vanAnaarBeter 90%
Geweld in huiselijke kring 86%
4 en 5 mei 77%
Energiebesparing woning 74%
NL-Alert 74%
Orgaandonatie 74%
Douane Reizigers 71%
Anti-discriminatie 63%
Signalen bij depressies 57%
Herkenning per campagne in 2016 Niet-zendtijd Rijksoverheid
Niet-zendtijd Rijksoverheid
Arbeidsmarktdiscriminatie 65%
Aangifte Ondernemers 62%
Ik regel mijn zorg goed 57%
Studeer met een plan 56%
Meer weten over zorg 54%
Ongewenst gedrag 52%
Antibioticaresistentie 51%
Veilig vliegen met drones 42%
Referendum Oekraïne 38%
Verlofregelingen 30%
Vervalste geneesmiddelen 23%

Deze grafiek geeft de herkenning van de verschillende campagnes weer. Het percentage geeft aan hoeveel procent van de doelgroep de campagne heeft gezien of gehoord. De benchmark is een gemiddelde score berekend over campagnes van de Rijksoverheid van de afgelopen vier jaar.

Communicatieve werking: Herinnering

In het kort

De herinnering van campagnes met zendtijd Rijksoverheid is met gemiddeld 44% lager dan in voorgaande jaren. De campagnes in 2016 met een lage herkenning doen het ook minder goed op herinnering. De spreiding in herinnering is groot (tussen 17% en 77%). De gemiddelde herinnering voor campagnes zonder zendtijd Rijksoverheid ligt met 21% op hetzelfde niveau als in 2014 en 2015. De spreiding in herinnering is ook hier groot (tussen 6% en 37%).

Gemiddelde herinnering in 2012-2016 Zendtijd Rijksoverheid
Zendtijd Rijksoverheid Aantal campagnes
2012 35% 10
2013 46% 12
2014 48% 14
2015 49% 15
2016 44% 15
Gemiddelde herinnering in 2012-2016 Niet-zendtijd Rijksoverheid
Niet-zendtijd Rijksoverheid Aantal campagnes
2013 8% 8
2014 21% 13
2015 22% 11
2016 21% 11

Herinnering geeft aan of de doelgroep zich een campagne van de Rijksoverheid over een bepaald onderwerp kan herinneren. Voor herinnering is een actievere vorm van informatieverwerking nodig dan voor herkenning. Voor de campagne ‘Informatie websites Rijksoverheid.nl en Government.nl’ is geen herinnering gemeten. Deze campagne zet alleen betaalde vindbaarheid in.

De n in de grafiek geeft het aantal campagnes in het betreffende jaar aan.

In de grafiek hieronder staat de herinnering per campagne in 2016.

Herinnering per campagne in 2016 Zendtijd Rijksoverheid
Zendtijd Rijksoverheid
Nix 18 77%
Aangifte 2015 66%
Aandacht in het verkeer 61%
Preventie 60%
Mijn Overheid 60%
4 en 5 mei 53%
Geweld in huiselijke kring 42%
NL-Alert 42%
Bob 41%
Douane Reizigers 40%
vanAnaarBeter 27%
Signalen bij depressies 24%
Orgaandonatie 22%
Anti-discriminatie 20%
Energiebesparing woning 17%
Herinnering per campagne in 2016 Niet-zendtijd Rijksoverheid
Niet-zendtijd Rijksoverheid
Arbeidsmarktdiscriminatie 37%
Aangifte Ondernemers 37%
Referendum Oekraïne 36%
Antibioticaresistentie 22%
Ik regel mijn zorg goed 19%
Veilig vliegen met drones 19%
Studeer met een plan 19%
Ongewenst gedrag 18%
Meer weten over zorg 17%
Vervalste geneesmiddelen 7%
Verlofregelingen 6%

Deze grafiek geeft de herinnering van de verschillende campagnes weer. Het percentage geeft aan hoeveel procent van de doelgroep zich de campagne herinnert. De benchmark is een gemiddelde score berekend over campagnes van de Rijksoverheid van de afgelopen vier jaar.

Communicatieve werking Waardering

In het kort

De waardering van campagnes met zendtijd Rijksoverheid ligt in 2016 gemiddeld op een 7,4. Dit is vergelijkbaar met vorig jaar. De campagnes zonder zendtijd Rijksoverheid worden net als vorig jaar gewaardeerd met een 6,9. De campagnes worden gewaardeerd om hun inhoud en worden als duidelijk, informatief en geloofwaardig gezien.

Gemiddelde waardering campagnes in 2012-2016
Zendtijd Rijksoverheid Niet-zendtijd Rijksoverheid
2012 7,3
2013 7,4 6,8
2014 7,1 6,8
2015 7,3 6,9
2016 7,4 6,9

De waardering voor de campagne is een rapportcijfer tussen 1 en 10. Dit wordt gevraagd aan mensen die de campagne hebben gezien of gehoord.

Televisie is het mediumtype dat het best wordt gewaardeerd (7,5) bij campagnes met zendtijd Rijksoverheid. Deze waardering is vergelijkbaar met vorig jaar. De waardering van radio en online display blijft ook stabiel. De waardering van online video daalt (van 7,3 naar 7,0).

Voor campagnes zonder zendtijd Rijksoverheid zijn radio en buitenreclame de best gewaardeerde mediumtypen (beiden 7,2). De waardering voor buitenreclame is gestegen, al ging het in 2015 slechts om twee campagnes. De waardering van online display en online video blijft stabiel ten opzichte van vorig jaar.

Gemiddelde waardering per mediumtype in 2016
Zendtijd Rijksoverheid Niet-zendtijd Rijksoverheid
Televisie 7,5
Radio 7,3 7,2
Online display 7,2 6,7
Online social 7,1 6,6
Online video 7,0 7,1
Print 6,9 6,8
Buitenreclame 6,9 7,2

De waardering per mediumtype is een rapportcijfer tussen 1 en 10. Eerst geven mensen aan of zij een mediumtype herkennen. Alleen als dat zo is, geven zij hun waardering.

De n in deze grafiek geeft het aantal campagnes aan dat een bepaald mediumtype inzet.

Overheidscampagnes worden als duidelijk, informatief en geloofwaardig gewaardeerd. Ze raken de doelgroep minder emotioneel. Campagnes met zendtijd Rijksoverheid doen het op diverse waarderingsaspecten iets beter dan campagnes zonder zendtijd Rijksoverheid. De doelgroep vindt deze campagnes vooral opvallender. De waardering op aspecten is stabiel in vergelijking met vorige jaren.

Gemiddelde score op waarderingsaspecten in 2016
Zendtijd Rijksoverheid Niet-zendtijd Rijksoverheid
duidelijk 4,1 3,9
informatief 3,9 3,8
geloofwaardig 3,9 3,7
niet irritant 3,6 3,5
opvallend 3,6 3,3
mooi 3,5 3,3
spreekt mij aan 3,5 3,3
geeft nieuwe informatie 3,2 3,3
raakt me emotioneel 2,8 2,5

De campagnes worden beoordeeld op verschillende waarderingsaspecten met een score van 1 tot en met 5. ‘Raakt me emotioneel’ is gemeten voor dertien campagnes met zendtijd Rijksoverheid en acht campagnes zonder zendtijd Rijksoverheid. Dit aspect is niet voor alle campagnes van belang.

Hieronder staat de waardering per campagne in 2016 weergegeven.

Waardering per campagne in 2016 Zendtijd Rijksoverheid
Zendtijd Rijksoverheid
Nix 18 7,8
Geweld in huiselijke kring 7,8
Preventie 7,7
Aandacht in het verkeer 7,7
Signalen bij depressies 7,7
NL-Alert 7,6
4 en 5 mei 7,5
Bob 7,3
Orgaandonatie 7,3
vanAnaarBeter 7,1
Douane Reizigers 7,1
Anti-discriminatie 7,1
Aangifte 2015 7,0
Energiebesparing woning 6,9
Mijn Overheid 6,8
Waardering per campagne in 2016 Niet-zendtijd Rijksoverheid
Niet-zendtijd Rijksoverheid
Antibioticaresistentie 7,7
Verlofregelingen 7,3
Vervalste geneesmiddelen 7,3
Ongewenst gedrag 7,2
Arbeidsmarktdiscriminatie 7,0
Aangifte Ondernemers 7,0
Meer weten over zorg 7,0
Veilig vliegen met drones 7,0
Ik regel mijn zorg goed 6,7
Studeer met een plan 6,2
Referendum Oekraïne 6,0

Deze grafiek geeft de waardering van de verschillende campagnes weer. Het cijfer in de grafiek is het gemiddelde rapportcijfer dat de campagne heeft gekregen van de doelgroep. De benchmark is een gemiddelde score berekend over campagnes van de Rijksoverheid van de afgelopen vier jaar.

Communicatieve werking: Boodschapoverdracht

In het kort

De boodschapoverdracht van campagnes met zendtijd Rijksoverheid blijft stabiel. Van de doelgroep vindt 86% dat het (deels) gelukt is om de belangrijkste boodschappen van de campagnes over te brengen. Voor campagnes zonder zendtijd Rijksoverheid is dit 85%. Dat is een verbetering ten opzichte van vorig jaar, toen één campagne het gemiddelde drukte.

Gemiddelde boodschapoverdracht campagnes in 2012-2016
Zendtijd Rijksoverheid Niet-zendtijd Rijksoverheid
2012 88%
2013 87% 73%
2014 83% 85%
2015 85% 80%
2016 86% 85%

De boodschapoverdracht geeft aan of het gelukt of deels gelukt is om de bedoelde boodschappen over te brengen. Dit wordt gevraagd aan mensen die de campagne hebben gezien of gehoord.

Hieronder staat de boodschapoverdracht per campagne in 2016 weergegeven.

Boodschapoverdracht per campagne in 2016 Zendtijd Rijksoverheid
Zendtijd Rijksoverheid
Aandacht in het verkeer 95%
4 en 5 mei 94%
Bob 92%
Signalen bij depressies 90%
Nix 18 89%
Geweld in huiselijke kring 89%
Preventie 89%
Douane Reizigers 87%
NL-Alert 87%
vanAnaarBeter 85%
Mijn Overheid 85%
Anti-discriminatie 84%
Orgaandonatie 78%
Aangifte 2015 77%
Energiebesparing woning 70%
Boodschapoverdracht per campagne in 2016 Niet-zendtijd Rijksoverheid
Niet-zendtijd Rijksoverheid
Antibioticaresistentie 93%
Verlofregelingen 92%
Veilig vliegen met drones 89%
Vervalste geneesmiddelen 87%
Aangifte Ondernemers 86%
Meer weten over zorg 85%
Referendum Oekraïne 85%
Ik regel mijn zorg goed 83%
Ongewenst gedrag 81%
Arbeidsmarktdiscriminatie 77%
Studeer met een plan 75%

De grafiek geeft aan in hoeverre de doelgroep vindt dat de campagne erin slaagt de belangrijkste boodschappen over te brengen. Het percentage geeft aan hoeveel procent van de doelgroep vindt dat dit (deels) gelukt is. De benchmark is een gemiddelde score berekend over campagnes van de Rijksoverheid van de afgelopen vier jaar.

Communicatieve werking: Totale Mediabestedingen

In het kort

De totale mediabestedingen aan voorlichting in 2016 bedragen € 19.200.000,-. Dit is een stijging (19%) ten opzichte van vorig jaar. De mediabestedingen stijgen in alle drie de groepen. Voor campagnes met zendtijd Rijksoverheid zijn de totale mediabestedingen
 € 10.192.000,-. Voor campagnes zonder zendtijd Rijksoverheid zijn de totale mediabestedingen € 4.385.000,-. Voor beide typen campagnes zijn vooral de bestedingen aan online media sterk toegenomen.

Totale mediabestedingen 2012-2016 (x € 1.000.000,-)
2012 2013 2014 2015 2016
Zendtijd Rijksoverheid 5,5 7,3 8,5 9,2 10,2
Niet-zendtijd Rijksoverheid 3,3 5,0 3,5 4,4
Overige campagnes en voorlichting 5,1 3,6 3,4 4,6
Totaal 15,7 17,1 16,0 19,2

In deze grafiek staan de jaarlijkse mediabestedingen van de drie groepen voorlichtingscampagnes.

De totale mediabestedingen aan voorlichtingscampagnes van de Rijksoverheid in 2016 zijn afkomstig uit drie groepen:

  1. Campagnes met televisiezendtijd (‘zendtijd Rijksoverheid’)
  2. Campagnes zonder televisiezendtijd met een mediabudget boven de € 150.000,- (‘niet-zendtijd Rijksoverheid’)
  3. De mediabestedingen in de derde groep (overig) bestaan uit kleine campagnes (minder dan € 150.000,-) en losse communicatie-uitingen

De n onder de grafiek geeft het aantal campagnes aan.

De mediabestedingen aan campagnes met zendtijd Rijksoverheid zijn gestegen. Deze stijging komt vooral door een toename van de bestedingen aan online media en buitenreclame. De stijging voor online media is terug te zien bij bijna alle campagnes. De toename van buitenreclame is grotendeels toe te schrijven aan campagnes van de Belastingdienst. Ook is er een lichte stijging van de bestedingen aan radio. De inzet van print (dagbladen, huis-aan-huisbladen en tijdschriften) is in 2016 verder teruggelopen.

Totale mediabestedingen per mediumtype voor campagnes met zendtijd Rijksoverheid in 2012-2016 (x € 1.000,-)
Zendtijd RO tv Zendtijd RO radio tijdschriften dagbladen hah bladen buitenreclame overig online
2012
n=10
1254 860 9 401 80 1279 165 1439
2013
n=12
2302 1016 171 104 171 811 239 2447
2014
n=14
3077 1260 82 873 212 858 11 2147
2015
n=15
3285 1747 56 374 137 972 112 2475
2016
n=15
3195 1825 120 39 0 1981 117 2915

In deze grafiek staan de jaarlijkse totale bestedingen per mediumtype voor campagnes met zendtijd Rijksoverheid.

De n onder de grafiek geeft het aantal campagnes aan.

Ook voor campagnes zonder zendtijd Rijksoverheid zijn de mediabestedingen gestegen. Deze stijging is te verklaren door een zwaardere inzet van online media en radio.

Totale mediabestedingen per mediumtype voor campagnes met niet zendtijd Rijksoverheid in 2013-2016 (x € 1.000,-)
radio tijdschriften dagbladen hah bladen buitenreclame overig online
2013
n=8
859000 170000 65000 128000 945000 20000 1151000
2014
n=13
1784400 181392 150000 212000 686000 1918708
2015
n=11
1234500 175000 24000 169000 617000 64500 1177500
2016
n=12
1698500 25500 35000 139000 552100 0 1934600

In deze grafiek staan de jaarlijkse bestedingen per mediumtype voor niet-zendtijd campagnes.

De n onder de grafiek geeft het aantal campagnes aan.

Campagnes met zendtijd Rijksoverheid besteden in 2016 gemiddeld € 680.000,- aan media-inzet per campagne. De gemiddelde mediakosten zijn hiermee fors toegenomen ten opzichte van de voorgaande jaren. De mediabestedingen van campagnes zonder zendtijd Rijksoverheid liggen duidelijk lager. De gemiddelde mediabestedingen voor deze campagnes zijn € 365.000,- per campagne.

Gemiddelde mediabestedingen campagnes in 2012-2016
2012 2013 2014 2015 2016
Zendtijd Rijksoverheid €549000 n=10 €606000 n=12 €609000 n=14 €610000 n=15 €680000 n=15
Niet-zendtijd Rijksoverheid €417000 n=6 €383000 n=13 €315000 n=11 €365000 n=12

In deze grafiek staan de gemiddelde mediabestedingen van campagnes met zendtijd Rijksoverheid en campagnes zonder zendtijd Rijksoverheid.

De n onder de grafiek geeft het aantal campagnes aan.

Campagnes met en zonder zendtijd Rijksoverheid verschillen in media-inzet. Het ontbreken van televisie leidt bij campagnes zonder zendtijd Rijksoverheid vooral tot meer inzet van radio en online media. Ook het aandeel van print is groter bij deze campagnes.

Mediumtypeverdeling voor campagnes met zendtijd Rijksoverheid in 2016
Zendtijd Rijksoverheid
Zendtijd RO TV 31%
Zendtijd RO radio 18%
tijdschriften 1%
dagbladen 0%
hah bladen 0%
buitenreclame 19%
overig 1%
online 29%
Mediumtypeverdeling voor campagnes zonder zendtijd Rijksoverheid in 2016
Niet-zendtijd Rijksoverheid
radio 38,7%
tijdschriften 0,6%
dagbladen 0,8%
hah bladen 3,2%
buitenreclame 12,6%
overig 0%
online 44,1%

In deze grafiek staat de mediumtypeverdeling voor campagnes in 2016 met zendtijd Rijksoverheid en campagnes zonder zendtijd Rijksoverheid.

Mediabestedingen: Televisie

In het kort

De totale inzet van GRP’s (Gross Rating Point) op televisie is in 2016 met ongeveer 9% teruggelopen. De commerciële inkoop van GRP’s daalt ten opzichte van 2015. Het aandeel publieke televisiezendtijd stijgt hierdoor licht naar 39%.

Totaal aantal televisie GRP’s in 2012-2016
Commerciële zendtijd Publieke zendtijd
2012
n=10
3066 5450
2013
n=12
5200 5400
2014
n=14
8500 5420
2015
n=15
9155 5200
2016
n=15
7950 5095

Campagnes met zendtijd Rijksoverheid maken gebruik van programmazendtijd op televisie. In deze grafiek staat het totaal aantal GRP’s voor deze programmazendtijd, onderverdeeld naar publieke en commerciële zendtijd. Een GRP (gross rating point) is 1% kijkdichtheid in de doelgroep algemeen publiek van dertien jaar en ouder.

De n onder de grafiek geeft het aantal campagnes aan.

Campagnes met zendtijd Rijksoverheid zetten gemiddeld 870 GRP’s op televisie in. Dit is gedaald ten opzichte van vorig jaar (957 GRP’s).

Gemiddeld GRP-inzet op televisie per campagne in 2012-2016
Zendtijd
2012 852
2013 882
2014 993
2015 957
2016 870

In deze grafiek staat het gemiddeld aantal GRP’s op televisie per campagne weergegeven. Een GRP (gross rating point) is 1% kijkdichtheid in de doelgroep algemeen publiek van dertien jaar en ouder. Alleen campagnes met zendtijd Rijksoverheid maken gebruik van televisie.

Campagnes met zendtijd Rijksoverheid maken gebruik van gratis programmazendtijd op de publieke televisieomroepen (NPO1, NPO2, NPO3). Daarnaast koopt men commerciële programmazendtijd in om het bereik te vergroten. Dit gebeurt bij zowel RTL (RTL4, RTL5, RTL7, RTL8) als SBS (SBS6, SBS9, Net5, Veronica). Met een selectieve aanvulling op de doelgroepzenders (MTV/ComedyCentral) en regionale televisie (ORN TV).

Verdeling televisiezenders voor campagnes met zendtijd Rijksoverheid 2016
Zendtijd
NPO1 25%
NPO2 8%
NPO3 5%
RTL4 18%
RTL5/7/8 15%
SBS6/9 13%
SBSNet5/Veronica 15%
MTV en Comedy Central 1%
ORN TV 1%

In deze grafiek staan de aandelen per televisiezender in 2016.

Mediabestedingen: Radio

In het kort

De totale inzet van GRP’s op radio is voor campagnes met zendtijd Rijksoverheid gelijk gebleven aan vorig jaar. Het aandeel publieke programmazendtijd daalt naar 23% door een ongelijkmatige spreiding van de campagnes over het jaar. Deze verschuiving heeft een licht kostenverhogende werking gehad door extra inkoop van programmazendtijd bij commerciële radiostations. Campagnes zonder zendtijd Rijksoverheid zetten in totaal 15.835 GRP’s in. Dit is een stijging ten opzichte van 2015 (12.441 GRP’s).

Totaal aantal radio GRP’s zendtijd Rijksoverheid in 2012-2016
Commerciële zendtijd Publieke zendtijd
2012 5500 7283
2013 10350 7573
2014 12800 7500
2015 18950 7371
2016 20267 5907
Totaal aantal radio GRP’s niet-zendtijd Rijksoverheid in 2012-2016
Reclamezendtijd
2013 5236
2014 11651
2015 12441
2016 15835

In deze grafiek staat het totaal aantal GRP’s op radio. Campagnes met zendtijd rijksoverheid maken gebruik van programmazendtijd op radio, verdeeld over publieke en commerciële zenders. Campagnes zonder zendtijd maken gebruik van ingekochte reclamezendtijd. Een GRP (gross rating point) is 1% luisterdichtheid in de doelgroep algemeen publiek van tien jaar en ouder.

De campagnes met zendtijd Rijksoverheid zetten gemiddeld 1.745 GRP’s op radio in. Dit is gelijk aan vorig jaar (1.755 GRP’s). Het gemiddeld aantal GRP’s op radio voor campagnes zonder zendtijd Rijksoverheid ligt met 1.440 GRP’s een stuk lager. Het aantal radio GRP’s voor deze campagnes is sinds 2014 wel steeds toegenomen.

Gemiddeld GRP-inzet op radio per campagne in 2012-2016
Zendtijd Rijksoverheid Niet-zendtijd Rijksoverheid
2012 1280
2013 1485 1047
2014 1451 1059
2015 1755 1131
2016 1745 1440

In deze grafiek staat het gemiddelde aantal radio GRP’s per campagne (met en zonder zendtijd Rijksoverheid) aangegeven. Een GRP (gross rating point) is 1% luisterdichtheid in de doelgroep algemeen publiek van tien jaar en ouder.

Campagnes met zendtijd Rijksoverheid maken gebruik van gratis programmazendtijd op de publieke radio-omroepen (NPO 1, NPO 2, 3FM, NPO 5). Daarnaast wordt er commerciële programmazendtijd ingekocht om het bereik van de campagnes te vergroten. Dit gebeurt bij Skyradio, Radio Veronica, Radio538, SlamFM, Radio10, 100%NL, E-power, Q-Music en ORN (regionaal).

Verdeling radiozenders voor campagnes met zendtijd Rijksoverheid 2016
Zendtijd
NPO1 5%
NPO2 7%
3FM 6%
NPO5 4%
Sky Radio 10%
Radio Veronica 7%
Radio 538 18%
Slam FM 1%
Radio10 5%
100%NL 5%
Q-music 16%
ORN (regionale zenders) 7%
E-power 8%

In deze grafiek staan de aandelen per radiozender in 2016 voor de campagnes met zendtijd Rijksoverheid. Van de zendermix voor niet-zendtijd campagnes bestaat geen centraal beeld.

Mediabestedingen: Online

In het kort

In bijna alle campagnes van 2016 maakt online onderdeel uit van de middelenmix. De totale online mediabestedingen stijgen over de gehele linie in vergelijking met 2015. Voor campagnes met zendtijd Rijksoverheid stijgen de online mediabestedingen met 18%. Vooral de grote toename van bestedingen aan sociale media verklaart deze stijging.

De campagnes zonder zendtijd Rijksoverheid laten een stijging van 64% in de totale online bestedingen zien. Voor die campagnes nemen bestedingen aan online video, sociale media en zoekmachineadvertenties flink toe in 2016.

Totale online mediabestedingen voor campagnes met zendtijd Rijksoverheid in 2012-2016
Online video Sociale media (betaald) Zoekmachineadvertenties Display (banners)
2012 € 0 € 0 € 59557 € 1380294
2013 € 245500 € 0 € 237400 € 1964100
2014 € 504000 € 0 € 262800 € 1380200
2015 € 809250 € 389000 € 327700 € 948550
2016 € 512200 € 702900 € 380300 € 1319400

In deze grafiek staan de jaarlijkse totale online bestedingen voor campagnes met zendtijd Rijksoverheid in vier categorieën:

  • Display: banners en homepage takeovers.
  • Online video: voorloopfilmpjes op YouTube en uitzendinggemist.nl.
  • Sociale media betaald: advertenties op Facebook en Twitter.
  • Zoekmachineadvertenties: advertenties in zoekmachines gekoppeld aan zoekopdrachten.
Totale online mediabestedingen voor campagnes zonder zendtijd Rijksoverheid in 2013-2016
Online video Sociale media (betaald) Zoekmachineadvertenties Overig / niet toewijsbaar Display advertenties
2013 € 164500 0 € 146100 € 236900 € 603500
2014 € 203500 0 € 166600 0 € 1548627
2015 € 181500 € 113500 € 454000 € 30000 € 398500
2016 € 492100 € 222000 € 734200 0 € 486300

In deze grafiek staan de jaarlijkse totale online bestedingen voor campagnes zonder zendtijd Rijksoverheid in de categorieën:

  • Display: banners en homepage takeovers.
  • Online video: voorloopfilmpjes op YouTube en uitzendinggemist.nl.
  • Sociale media betaald: advertenties op Facebook en Twitter.
  • Zoekmachineadvertenties: advertenties in zoekmachines gekoppeld aan zoekopdrachten.
  • Overig: niet toewijsbaar

Ten opzichte van 2015 is er sprake van een flinke stijging van de gemiddelde online bestedingen per campagne. Voor de campagnes met zendtijd Rijksoverheid is de gemiddelde online besteding € 225.000. Er zijn wel grote onderlinge verschillen in online bestedingen per campagne. Die variëren van € 65.000 tot € 590.000. Voor de campagnes zonder zendtijd Rijksoverheid zijn de online mediabestedingen weer op hetzelfde niveau als in 2013 en 2014. In 2015 was er een dip te zien. Voor deze campagnes geldt hetzelfde voor de verschillen in bestedingen, die variëren van € 23.000 tot € 330.000.

Gemiddelde online mediabestedingen per campagne 2012-2016
Zendtijd Rijksoverheid Niet-zendtijd Rijksoverheid
2012 € 144500 0
2013 € 203500 € 144000
2014 € 154000 € 149500
2015 € 165500 € 80500
2016 € 225000 € 143000

In deze grafiek staan de gemiddelde online bestedingen per campagne uitgesplitst naar campagnes met en zonder zendtijd Rijksoverheid. Campagnes zonder online inzet tellen niet mee in deze gemiddelden. De bestedingen aan zoekmachineadvertenties voor Rijksoverheid.nl (€ 325.000,- in 2016) zijn buiten de gemiddelde online mediabestedingen van niet-zendtijd campagnes gelaten.

Terug