Toespraak van minister Schultz van Haegen bij opening A9 Badhoevedorp richting Haarlem

Dames en heren,

Als een zwart gestolde rivier splijt de A9 Badhoevedorp.
Straks na de sloop is dat voltooid verleden tijd.
En is het dorp weer één.
Dan rest slechts een brede strook groen gras als souvenir.

Maar eerst neem ik u nog even terug in de tijd.
April 2012.
Ik was ook hier.
Wij vierden samen met schoolkinderen de ondertekening van het Tracébesluit A9 omlegging Badhoevedorp.

We zijn nu exact vijf jaar verder.
De nieuwe A9 is zo goed als gereed.
Hij is uitgebreid naar drie permanente rijstroken in beide richtingen.
Er zijn 10 viaducten zijn aangelegd.
Waaronder complexe viaducten over de A4 en de Schiphol spoorlijn.
Een jaar lang is een deel van het viaduct over de A4 richting Amsterdam als een soort Akropolis blijven staan.
Dat was nodig omdat zo zonder hinder het viaduct afgebouwd kon worden.
En ook is het bestaande klaverblad vervangen door een nieuw knooppunt.

Maar er zijn meer winnaars dan alleen de automobilist.
Ook de OV reiziger wint.
Er is een nieuwe busafrit aangelegd.
En het OV krijgt voorrang op andere weggebruikers zodat we snel openbaar vervoer op de Schipholweg realiseren.


Ook aan de fietser is gedacht.
In dit geval met een ongelijkvloerse kruising langs diezelfde Schipholweg
Er zijn dus meerdere winnaars in dit project.

En dat geldt evengoed voor de leefbaarheid.
Door de omlegging doorsnijdt de weg het dorp niet meer.
Er ligt dubbellaags ZOAB dat stiller en langer meegaat.
Er zijn nieuwe geluidsschermen.
Kortom, minder geluid en gezondere lucht voor omwonenden.
Dat is dus óók de grote winst van deze omlegging.

Bereikbaarheid en leefbaarheid.
Twee belangrijke pijlers in mijn mobiliteitsbeleid.
Maar een derde vind ik net zo belangrijk: ruimtelijke kwaliteit.

Ik ben trots op de wijze hoe wij nieuwe wegen inpassen in de omgeving.
In dit project worden wegen verbreed, verdiept, overkapt of ondertunneld.
Tegelijkertijd scheppen we echter ook nieuwe kansen.
Kansen voor groene parken, woningbouw, bedrijven.
En kansen voor beter openbaar vervoer en veilig fietsverkeer.

Dames en heren,
De verbrede A9 was noodzakelijk voor een betere doorstroming.
Goed voor de bereikbaarheid van de regio.
Schiphol en Amsterdam, het economische ‘motorblok’ van NL moeten bereikbaar blijven.

De komende tien jaar zullen we dit soort projecten blijven uitvoeren.
Dat is nu meer dan ooit noodzakelijk.
De economie bloeit, de mobiliteit groeit.
Dus investeren we de komende jaren in meer dan 1000 kilometer aan wegen.

Ik noem Schiphol Amsterdam en Almere met onder andere de A1/6 Schiphol, A6 Almere en A9 Badhoevedorp – Holendrecht.
Maar ook de Blankenburgtunnel bij Rotterdam of de A4/44 bij Leiden.

De groei van mobiliteit vraagt echter meer dan alleen ‘hardware’.
Asfalt is niet de enige oplossing
Ook slimme software is nodig.
Letterlijk.
Denk aan slimmere en schone mobiliteit.
Zoals met elkaar communicerende auto’s of slimme verkeerslichten
Of de huidige revolutionaire ontwikkeling van zelfrijdende auto’s en vrachtwagens.

In de komende 10 jaar verandert er in mobiliteitsland meer dan in de afgelopen 100 jaar.

Maar ook niet-technologische oplossingen zijn nodig.
Zoals slimme manieren om onze wegen beter te benutten.
Door mensen te stimuleren buiten de spits te reizen.
Door werknemers te verleiden anders te reizen.
Bijvoorbeeld met de elektrische fiets.
Of door meer carpool parkeerplekken te maken.

 

Kortom, willen we onze excellente infrastructuur – ofwel de ruggengraat van onze economie – excellent houden, dan moet alles uit de kast.  

 

Dames en heren,
Terug naar het project A9.
Dat - toeval of geen toeval - 9 belangrijke mijlpalen kent.
Zoals de start, de bouw van een nieuw viaduct en de volledige openstelling vandaag.

Waar wij nu staan reden afgelopen vrijdag de allerlaatste voertuigen over de oude A9.
Dat waren drie bussen met inwoners van Badhoevedorp.
Onder hen: de heer Piet Bouwhuis.

Meneer Bouwhuis, u heeft zich vele jaren ingezet voor deze omlegging.
Het moet ook voor u vandaag een bijzondere dag zijn.
U kreeg vrijdag symbolisch een sleutel om de oude A9 op slot te doen.

Ik neem aan dat deze sleutel een mooie plek heeft gekregen in uw huis.

Behalve de onvermoeibare inzet
van de heer Bouwhuis was nog iets anders de sleutel tot succes.
En dat was de goede samenwerking tussen vele bestuurlijke partijen.
Gemeente, provincie, Rijkswaterstaat.
Maar ook Luchthaven Schiphol en de Vervoerregio Amsterdam.
Samen is door deze partijen 338 miljoen euro opgehoest voor dit project.
Maar dan heb je ook wat!

Ik wil ook de intensieve samenwerking tussen ProRail, Rijnland, Veiligheidsregio Kennemerland en Connexxion niet onvermeld laten.
Deze partijen zijn ook deel van het succes.

We gaan nu naar de laatste mijlpaal van dit project.
Dat is als de sloop van de oude weg klaar is.
In februari 2019.

En dan begint de herontwikkeling.
Dan begint mijlpaal nummer 1 van de gemeente
Ik wens de gemeente daar veel succes mee.

Tot slot mijn felicitaties aan de aannemerscombinatie CBB en de betrokken mensen van Rijkswaterstaat.
U heeft allen klasse werk afgeleverd

Maar bovenal feliciteer ik de inwoners van Badhoevedorp: Uw dorp wordt weer één!

Dank u wel.