Nieuw stuk A15 bij Arnhem-Nijmegen gaat Rotterdam met Duitsland verbinden
Het Rijk en provincie Gelderland gaan de A15 met twaalf kilometer doortrekken richting de A12. Hierdoor realiseren zij een nieuwe verbinding tussen de haven van Rotterdam en Duitsland. De doortrekking verbetert tevens de doorstroming in de regio Arnhem-Nijmegen.
Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) heeft vandaag in Duiven bekend gemaakt dat zij het Tracébesluit voor de precieze ligging en inpassing van de nieuwe weg heeft getekend. De minister maakte ook bekend dat het toekomstige knooppunt van de A12/A15 de naam knooppunt De Liemers gaat krijgen. De Liemers is de naam van de streek waar de nieuwe weg doorheen loopt.
Minister Schultz: “We leggen een belangrijke nieuwe verbinding in het Nederlandse wegennet aan. De A15 is een nationale transportcorridor, van groot belang voor het transport van goederen tussen de haven van Rotterdam en het Europese achterland. De weg loopt nu nog dood in een weiland. Voor de economie van Nederland is het belangrijk dat het verkeer direct naar Duitsland kan doorrijden. Met de nieuwe verbinding tussen de bestaande A15 en de A12 ontlasten we ook het onderliggende wegennet en zorgen we voor een betere bereikbaarheid van de regio.”
Het Tracébesluit voor het project A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met de provincie Gelderland, de betrokken gemeenten en waterschappen. In het Tracébesluit is veel aandacht voor de inpassing van de weg en de verbetering van de doorstroming van het verkeer op het onderliggend wegennet. Een onderdeel van het plan is de aanleg van een ‘deksel’ op de verdiepte ligging van de verlengde A15 bij het buurtschap De Helhoek.
Gedeputeerde Bieze van Gelderland: “De doortrekking van de A15 is positief voor de bereikbaarheid en economie van de regio Arnhem-Nijmegen. De aanleg van een nieuwe weg heeft echter ook gevolgen voor mensen die er in de buurt wonen. Daarom hebben we samen met de regio veel energie gestopt in een verbeterde invulling van het project. Dit geldt zowel voor de inpassing van de weg in de omgeving, als voor de leefbaarheid en bereikbaarheid van de regio. Ik ben blij met de maatregelen, die we samen tot stand hebben gebracht.”
De A15 wordt vanaf knooppunt Ressen doorgetrokken naar de A12 tussen Duiven en Zevenaar. De A12 tussen Westervoort en knooppunt Oud-Dijk krijgt extra rijstroken en de A15 tussen de knooppunten Valburg en Ressen wordt verbreed. Het totale project inclusief maatregelen op het onderliggend wegennet kost circa 860 miljoen euro. De provincie Gelderland draagt hieraan zo’n 400 miljoen euro bij. Ongeveer een derde deel van de aanlegkosten wordt betaald uit tolgelden. De tolheffing is tijdelijk en stopt zodra het benodigde bedrag binnen is. De werkzaamheden starten naar verwachting in 2019. De nieuwe weg gaat in de periode 2021-2023 open voor het verkeer.
Met de vaststelling van het tracé voor de verlengde A15 heeft minister Schultz de voorbereidingen afgerond voor alle grote wegenprojecten die binnen afzienbare tijd de druk op het wegennet aanzienlijk gaan verlichten. Eerder nam ze al de Tracébesluiten voor een nieuwe weg naar de haven van Rotterdam (Blankenburgverbinding), de verbreding van de A27 bij Utrecht, de nieuwe weg tussen de A13 en A16 en de verbreding van de A10 bij de Zuidas in Amsterdam.