Korte toespraak bij ondertekening gewijzigde Tracé besluit A9 weguitbreiding Schiphol Amsterdam Almere
‘Verbreden, verdiepen en overkappen. Dat gaan we hier doen in Amstelveen met de A9. En met dit besluit ben ik oprecht blij.’ Dat zei de minister bij de ondertekening van het gewijzigde Tracé besluit A9 weguitbreiding Schiphol Amsterdam Almere, op 7 maart 2017 in Amstelveen.
Dank voor deze warme ontvangst.
Mooi om hier te staan in dit kleine maar fijne museum in het oude dorp van Amstelveen.
Op het eerste oog niet een voor de hand liggende locatie voor de ondertekening van een tracé besluit.
Echter, onze ingenieurs van Rijkswaterstaat noemen bruggen, tunnels of viaducten óók kunstwerken .
Er is dus wel degelijk een verband tussen moderne kunst en waarvoor wij hier zijn.
Dames en heren,
Verbreden,
verdiepen en
overkappen.
Dat gaan we hier doen in Amstelveen met de A9
En met dit besluit ben ik oprecht blij.
We zaten op een gegeven ogenblik op een doodlopende weg.
Het tracé besluit uit 2011 drukte als een loden last op Amstelveen.
Gelukkig hebben we – mede door de inzet van de wethouder – een mooie oplossing gevonden.
‘Nooit meer gedacht maar toch gekomen’
Dat was de opgeluchte reactie op internet van een inwoner uit Amstelveen over de gevonden oplossing.
Dat geeft goed aan hoe dit alles speelde in deze stad.
Als bijvangst van de zoektocht naar een oplossing is er een nog betere samenwerking tussen gemeente en Rijkswaterstaat ontstaan.
Al was die relatie al goed mede door de inzet van omgevingsmanager Kees Abrahamse.
De heer Arahamse heeft namelijk eind vorig jaar geregeld dat de plaatselijke Annakerk die naast de snelweg ligt, een nieuwe kloeke kerkklok kreeg.
Dames en heren,
Wat gaan we hier doen?
Allereerst: we gaan van 3 naar 4 rijstroken.
Ook wordt de weg meer dan één kilometer verdiept aangelegd.
En komen er 2 overkappingen: één ter hoogte van het Oude Dorp en één ter hoogte van het Stadshart.
Het mes snijdt hiermee aan meerdere kanten.
Noord en Zuid Amstelveen worden weer één.
Bovendien is er minder geluidsoverlast en verbetert de luchtkwaliteit.
Kortom, we leggen niet alleen een snellere weg aan.
Maar ook een schonere en stillere weg.
In 2019 start de uitvoering en uiterlijk in 2026 rijdt de eerste auto over de vernieuwde A9.
Dit traject tussen Badhoevedorp en Holendrecht is onderdeel van het wegenproject Schiphol Amsterdam Almere.
Het grootste infrastructuur project in jaren.
En een investering in de toekomst.
De Randstad is het kloppende hart van onze economie.
We moeten hier goed kunnen leven, werken en reizen.
Bij elkaar wonen in de noordelijke Randstad zo’n 3 miljoen mensen.
Een kwart van ons Bruto Nationaal Product wordt hier verdiend.
En een kwart van alle banen in ons land.
Deze regio staat niet stil.
Ze groeit.
Zowel in inwoners als in economische ontwikkeling.
Overal zie je nu in deze regio de dynamiek en bouwactiviteiten.
Zo was ik een paar weken geleden nog in Almere voor de start van de aanleg van de A6.
Een project goed voor de bereikbaarheid.
Maar ook een super innovatief project.
Want na de eerste energieneutrale brug – de Ramspolbrug – hebben we met de A6 straks de eerste energieneutrale snelweg van Nederland.
Met bijvoorbeeld zonnepanelen en veel hergebruik van materialen.
Ik begreep overigens dat bij dit project dat ook de intentie is.
Dat zijn mooie ontwikkelingen.
Een bewijs dat we steeds meer de stap maken van duurzaam denken naar duurzaam doen!
Een week na Almere was ik alwéér in deze regio, op de Zuidas.
Dat was voor de gunning van het project Zuidasdok.
Daar worden onder andere een tunnel en een vernieuwd treinstation aangelegd.
Op deze wijze versterken we de concurrentiekracht van ons businessdistrict.
Met al die nieuwe infrastructuur zorgen we ervoor dat de economie ruim baan krijgt.
Een sterke economie staat of valt met een excellente infrastructuur.
Zeker nu de economie weer als kool groeit.
Daarom leggen we als Rijk tot 2030 in heel Nederland nog 1000 kilometer aan; van hier tot aan Zuid-Frankrijk.
Nieuwe infrastructuur aanleggen schept echter ook een verplichting.
Mensen moeten makkelijk en snel van A naar B reizen.
Omwonenden moeten echter ook zo min mogelijk last hebben van geluid en uitstoot van auto’s.
Een weg moet optimaal worden ingepast in de omgeving.
Dat moet onze opdracht zijn.
Van regio en Rijk.
En als u mij vraagt, waar ben je het meest trots in het project Schiphol Amsterdam Almere?
Dan is het de inpassing in deze dynamische en drukke regio.
Dus ook hier.
Dat gebeurt op een realistische en haalbare wijze.
Het Rijk investeert 120 miljoen, de gemeente 38 miljoen euro
De ambitie is een betere A9.
En met dit besluit gaan we dat realiseren.
Voor een betere bereikbaarheid en een betere leefbaarheid voor de inwoners van Amstelveen.
Ik wens u veel succes met de verdere werkzaamheden!
Dank u wel.