Toespraak minister Schultz van Haegen bij starthandeling 4e SAA-project A6 Almere

“Zon. Stil asfalt. Nieuwe ruimte. Olifanten. Als ik de nieuwe A6 hier bij Almere zou moeten omschrijven, zou ik voor die woorden kiezen. We gaan mooie dingen doen. We gaan de eerste volledig energieneutrale snelweg van Nederland aanleggen. De A6 bij Almere wordt de eerste meest duurzame snelweg van ons land. Een zonne-eiland komt er, hier in de kom van knooppunt Almere. Met panelen die net zoveel energie genereren als de verlichting en de borden boven de weg aan energie kosten. Een belangrijke stap in een grote ambitie.”

Dat zegt minister Schultz van Haegen donderdag 16 februari bij de starthandeling van de verbreding van de A6 tussen Almere Havendreef en Almere Buiten-Oost.

 

Zon. Stil asfalt. Nieuwe ruimte. Olifanten.
 

Als ik de nieuwe A6 hier bij Almere zou moeten omschrijven, zou ik voor die woorden kiezen. We gaan mooie dingen doen. We gaan de eerste volledig energieneutrale snelweg van Nederland aanleggen.

U weet, de ambitie is om in 2030 het hele netwerk van Rijkswaterstaat energieneutraal te hebben. Niet alleen de wegen. Ook de bruggen, tunnels, sluizen. Tot de scheepsmotoren van de Rijksrederij en het wagenpark aan toe.

De A6 bij Almere wordt de eerste meest duurzame snelweg van ons land. Een zonne-eiland komt er, hier in de kom van knooppunt Almere. Met panelen die net zoveel energie genereren als de verlichting en de borden boven de weg aan energie kosten. Een belangrijke stap in een grote ambitie.

Dames en heren,
We zijn bezig met een giga-project om de Noordelijke Randstad bereikbaar en leefbaar te houden. Schiphol-Amsterdam-Almere… Bij elkaar wonen hier zo’n 3 miljoen mensen. Hier wordt een kwart van ons Bruto Nationaal Product verdiend. Een kwart van de Nederlandse werkgelegenheid.

Niet voor niets realiseren we hier het grootste wegenproject in jaren. Want deze regio staat niet stil. Deze regio groeit, zowel in inwoners als in economische ontwikkeling.

Vier maanden geleden verwelkomde Almere zijn 200.000ste inwoner. In minder dan 40 jaar groeide deze stad uit tot de 8e  stad van Nederland. En het is nog niet klaar. De verwachting is dat Zuidweststad, zoals Almere op de tekentafel nog heette, over een aantal jaar 300 tot 350.000 inwoners heeft.

Ook in economisch opzicht staat er wat op stapel.

  • Deze stad organiseert straks de Floriade. We zijn niet alleen op tijd klaar, we verlagen ook de snelweg ter hoogte van het Weerwater om ruimte te maken in en rond de stad.
  • Deze regio heeft straks een internationaal vliegveld. We starten een verkenning naar de verbreding van de A6 tussen Almere Buiten-Oost en Lelystad. Want ook Lelystad Airport brengt Flevoland nieuwe dynamiek.

Ik hoor dat Almere soms fantaseert over een kantorentunnel zoals de Haagse Poort als je Den Haag binnenrijdt. Het verbaast me niets. Almere groeit en bloeit!

Met dezelfde ambitie wordt hier de A6 aangepakt. Dit project is een voorbeeldproject. Niet alleen vanwege de zonnepanelen. We gebruiken gebiedseigen grond en zand dat over is van het project A1/A6. Via de Hoge Vaart voeren we zand aan per schip. Allemaal om niet te veel vervuilende kilometers te maken.

We gebruiken dunner asfalt, waardoor we ruim 2.600 vrachtwagenritten besparen. Stil asfalt bovendien. We gebruiken Led-lampen. We wachten zo lang mogelijk met de aanschaf van de zonnepanelen. Want wie weet, bedenken ze in de tussentijd wel efficiëntere, roterende zonnepanelen. De ontwikkelingen gaan zo snel…

Alles bij elkaar besparen we in 50 jaar ruim 52.000 ton CO2. Oftewel: de uitstoot van ruim 6.000 huishoudens in een heel jaar. Het is bijzonder. U won er een prijs mee. De Procura+ Award, een Europese prijs op het gebied van duurzaamheid. Bij deze wil ik u daar nogmaals van harte mee feliciteren.

Weet u wat ik ook zo mooi vind aan de A6? We hebben hier obstakelvrije bermen. Een vangrail is niet nodig. Het is veiliger een auto die van de weg raakt, te laten uitrollen. Veiliger én mooier!

Bijna was het anders geweest. Bijna hadden we de weg dichter bij de Olifanten gelegd. Bijna waren er vangrails nodig om te zorgen dat een automobilist die van de weg raakt, niet tegen een Olifant rijdt.

Maar kom je aan de Olifanten, dan kom je aan Almere! Olifanten achter een hek, een vangrail, dat is toch geen gezicht? Olifanten horen in het vrije veld. En dus hebben we de weg iets verlegd. U ziet: wij doen alles voor de natuur.

Graag sta ik ook nog even stil bij de samenwerking in dit project. U weet, in de nieuwe Marktvisie van Rijkswaterstaat werken opdrachtgever en opdrachtnemer intensief samen. Hier in Almere zijn we nog een stapje verder gegaan. Ook de gemeente zit in het projectteam. Staatsbosbeheer, de provincie Flevoland en het Waterschap zijn nauw betrokken. Over en weer zien alle partijen alle overwegingen. En daar worden we met z’n allen beter van.

Dames en heren, ik rond af. Met het project Schiphol-Amsterdam-Almere gooien we uw regio flink op de schop. We doen dat zo zorgvuldig en snel mogelijk. In dat opzicht kan ik u iets nieuws melden. De verbreding van de A1/A6 wordt al in 2018 opgeleverd, ruim een jaar eerder dan gepland. Door versnelling van de werkzaamheden bij knooppunt Muiderberg neemt de filedruk tussen Almere, Amersfoort en Amsterdam medio 2017 al sterk af. Goed nieuws. Dan weet de regio – ondanks alle overlast – weer waar we het voor doen.

Ik wens u allen veel succes.