Start internetconsultatie Invoeringswet voor de Omgevingswet
Op 5 januari 2017 is de internetconsultatie Invoeringswet voor de Omgevingswet gestart. Via zogeheten overgangsrecht regelt de Invoeringswet de overgang van de bestaande naar de nieuwe wetgeving. Bovendien vult deze wet de Omgevingswet ook met een aantal essentiële onderdelen aan. Denk hierbij bijvoorbeeld aan één nieuwe regeling voor planschade, die huidige regelingen voor planschade en nadeelcompensatie vervangt. De internetconsultatie van de Invoeringswet loopt van 5 januari tot 3 februari 2017.
Overgangsrecht
De Invoeringswet zorgt voor het overgangsrecht en voor het intrekken of wijzigen van andere wetten op het moment dat de Omgevingswet in werking treedt. Het overgangsrecht regelt de overgang van de huidige bestaande wet- en regelgeving naar het nieuwe stelsel onder de Omgevingswet. Daarmee is er helderheid over de rechtsgeldigheid van besluiten, zoals omgevingsvergunningen of bestemmingsplannen, die onder het ‘oude’ recht zijn genomen. Ook regelt het overgangsrecht hoe procedures die onder het ‘oude’ recht zijn gestart na de inwerkingtreding van de Omgevingswet moeten worden afgehandeld.
Vergunningverlening, toezicht en handhaving
De Invoeringswet zorgt er daarnaast voor dat bestaande, recent gewijzigde wetgeving in de Omgevingswet wordt opgenomen. Daarbij gaat het onder meer om de Wet verbetering vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH).
Punitieve handhaving en schade
Naast de gebruikelijke functies van een invoeringswet, het regelen van overgangsrecht en het intrekken en wijzigen van andere wetten, wordt de Invoeringswet benut om de Omgevingswet op een aantal punten nader in te vullen. Bijvoorbeeld op het gebied van punitieve handhaving, maar ook als het gaat om schade. De nieuwe planschaderegeling betekent een enorme vereenvoudiging ten opzichte van de bestaande situatie.
Digitaal Stelsel Omgevingswet
De Invoeringswet vormt het juridische kader voor het optuigen van het Digitale Stelsel Omgevingswet (DSO). Via één loket hebben gebruikers van dit digitale stelsel toegang tot informatie over de kwaliteit van de fysieke leefomgeving, zoals gegevens op het gebied van water- of luchtkwaliteit en geluidbelasting. Gebruikers kunnen via het loket bovendien vergunningen aanvragen, meldingen doen en zien welke regels en beleid van toepassing zijn op een locatie.
Nieuwe opzet vergunningplicht bouwactiviteiten
Ten slotte is het voornemen om via de Invoeringswet een nieuwe opzet te introduceren voor de vergunningplicht voor bouwactiviteiten. Via de Invoeringswet wordt de vergunning voor een bouwactiviteit gesplitst in een vergunning voor de technische regels waaraan een bouwwerk moet voldoen en een vergunning die volgt uit het omgevingsplan die onder meer bepaalt of er een op specifieke locatie gebouwd kan worden. Gemeenten krijgen hierbij meer vrijheid om te bepalen of een omgevingsvergunning noodzakelijk is. Daardoor kan het aantal vergunningenaanvragen voor bouwactiviteiten worden teruggebracht.
Over de Omgevingswet
De komst van de Omgevingswet in 2019 is een grote wetgevingsoperatie, die een einde maakte aan tegenstrijdige, onduidelijke en overbodige regels op het gebied van de fysieke leefomgeving. Eén wet, die alle wetten op het gebied van de leefomgeving vereenvoudigt en bundelt. De Omgevingswet is op 22 maart 2016 aangenomen door de Eerste Kamer. In 2017 en 2018 volgen de laatste onderdelen van het wetgevingstraject.
Meer weten?
Op het Omgevingswetportaal staan vanaf de week van 9 januari a.s. diverse publicaties die een goed beeld geven van de belangrijkste thema’s van de Invoeringswet. Collega’s van de programmadirectie Eenvoudig Beter geven in het e-book een toelichting op die thema’s. Die thema’s zijn ook op vijf losse informatiebladen uitgewerkt. Verder leggen twee infographics in beeld nog eens uit wat de Invoeringswet inhoudt en hoe de nieuwe opzet voor de vergunningplicht voor bouwactiviteiten eruitziet.
Internetconsultatie
De internetconsultatie van de Invoeringswet loopt van 5 januari tot 3 februari 2017.