Toespraak staatssecretaris Dijksma bij de opening van station Utrecht Centraal

Toespraak van staatssecretaris Toespraak staatssecretaris Sharon Dijksma (IenM) bij de opening van station Utrecht Centraal op 7 december 2016.

Het gesproken woord geldt.

 

Dames en heren,

Wat voelt het goed om hier te zijn vandaag! Want naast het bezoek van de 2 koninginnen vorige week is de feestelijke opening van dit vernieuwde station ook iets waar ik al lang naar uitkeek.

Er gebeurt altijd veel op dit soort plekken:

  • Rangerende treinen;
  • binnenkomende bussen;
  • vertrekkende trams;
  • de vele fietsen;
  • al die reizigers…


Je ziet, hoort, voelt aan alles dat Utrecht Centraal het kloppende OV-hart van Nederland is. Alles komt hier bij elkaar.

Maar vandaag vieren we meer dan alleen een vernieuwd stationsgebouw, een busstation en de grootste fietsenstalling ter wereld.
Wat krijgen de reizigers, naast een splinternieuwe OV-terminal, nog meer?  

  • In Utrecht zijn de sporen uitgebreid en recht gelegd. Met deze ‘ontknoping’ verbeteren we in Utrecht de capaciteit, doorstroming en betrouwbaarheid. Het rechtleggen van de sporen heeft als bijkomend voordeel dat de trein bijna niet meer schudt als je het station binnenrijdt. De koffie blijft in je beker!
  • Door het spoor slim aan te leggen, kon tweederde van het aantal wissels in en rond Utrecht worden geschrapt. 60 in plaats van 186. Dus veel minder kans op een wisselstoring.
  • Op de trajecten Utrecht-Amsterdam en Utrecht-Houten is het aantal sporen verdubbeld.
  • In Utrecht zijn spiksplinternieuwe voorstadhaltes gebouwd.
  • De stations Vleuten en Lunetten werden verbouwd.
  • Lunetten werd zelfs verplaatst.

De reiziger heeft daar zeker wat van gemerkt. Maar die ‘ontknoping’ van het spoor was hard nodig:

  • Utrecht is hét spoorknooppunt van Nederland.
  • Een belangrijke halte tussen Frankfurt en Amsterdam.
  • Een cruciale schakel in een betrouwbare van deur tot deur reis.

Per dag nemen in ons land 1 miljoen mensen de trein en dat aantal blijft de komende jaren groeien.

Op de drukste corridors in Nederland willen we toe naar spoorboekloos rijden. Hierdoor kunnen reizigers op een traject elke tien minuten een intercity of sprinter nemen. En hoeven dus nooit lang te wachten.

Vanaf december volgend jaar laat NS hiervoor de eerste extra treinen rijden tussen Amsterdam en Eindhoven. Utrecht Centraal wordt hierin een belangrijke halte. In 2028 moet spoorboekloos rijden zijn ingevoerd op de zes drukste corridors van het land.

We spelen nu al in op de groeiende stroom reizigers, door het spoor in, van en naar Utrecht aan te passen. En door deze hypermoderne terminal te vernieuwen. Dit gebouw maakt – vanuit welke hoek je het bekijkt – de tongen los.

En of het je smaak is of niet; dit gebouw is modern, licht en ruim. Het vloeroppervlak is na de verbouwing bijna drie voetbalvelden gegroeid. Deze OV-terminal kan nu dagelijks 360.000 reizigers verwerken. Dat zijn 130 miljoen mensen per jaar!

Met deze moderne terminal kan Utrecht weer vooruit. En naast dit gebouw kreeg ook de omgeving van Utrecht Centraal een makeover.

Mooie resultaten, maar er moeten nog punten op de i. We blijven werken aan goede verbindingen van en naar Utrecht Centraal:

  • Tussen Utrecht en Leidsche Rijn wordt het spoor verdubbeld.
  • Er komt een nieuwe spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal. Ook dat werk is nog dit jaar gegund.
  • Aan de andere kant van Utrecht wordt Driebergen-Zeist verbouwd - en meer naar het oosten Ede-Wageningen.

De investering van 1,8 miljard euro is veel geld, maar tegelijk ook een megastap vooruit voor de reiziger.
 
Het resultaat in Utrecht is er één om – excuses voor deze beeldspraak – terecht ‘U’ tegen te zeggen, ofwel Utrecht!

Dames en heren,

Ik kan met u nog uren praten over meer rails, minder wissels en een hypermoderne OV-terminal.

Utrecht, NS en ProRail mogen hier trots op zijn. Het station en spoor en liggen er superstrak bij. Deze ‘Deltawerken van het spoor’ waren een logistiek en technisch huzarenstukje!

Maar vandaag ben IK het meest trots op de vele mensen die aan dit megaproject hebben gewerkt:

  • De lassers op het spoor;
  • De vakmensen die perronoverkappingen bouwden;
  • De schoonmakers die ervoor zorgen dat alles er steeds tip-top uitzag.


Een aantal van hen is hier vandaag aanwezig. Fijn dat u er bent! Het is aan UW inzet te danken dat de impact van alle werkzaamheden voor de reizigers zo beperkt mogelijk bleef.

U werkte vaak onder zware omstandigheden:

  • Met een superstrak tijdschema.
  • In hitte, regen en kou.
  • Bij nacht en ontij, als de rest van Nederland lag te slapen of weekend vierde.

Dankzij een puike planning bleven het station en het spoor zoveel mogelijk toegankelijk terwijl U aan het werk was.

Ik weet dat ik ook namens de gemeente, NS en ProRail spreek in het bedanken van al die vakmensen die jarenlang met hart en ziel hebben gewerkt aan een beter bereikbaar Utrecht Centraal. En een up-to-date vertrek-, verblijfs- en aankomstplaats voor de reiziger.

HET spoorknooppunt van Nederland is klaar voor de toekomst. Mag ik de wethouder Everhardt, de heren Eringa en Van Boxtel en alle aanwezige vakmensen uitnodigen op het podium om met mij dit moment te markeren?