Betere check op marktverstoring NPO
De goedkeuringsprocedure voor nieuwe aanbodkanalen van de publieke omroep (NPO) – bijvoorbeeld een nieuwe zender, website of radiokanaal - wordt verbeterd. In de toekomst gaat de Autoriteit Consument en Markt (ACM) in kaart brengen wat de effecten van zo’n nieuwe dienst zijn op het aanbod van andere partijen in de markt, zoals dagbladen of nieuwssites. Dit schrijft staatssecretaris Dekker vandaag in een brief aan de Tweede Kamer.
Beeld: ©Hollandse Hoogte / Peter Hilz
De staatssecretaris laat zich bij de huidige toets al adviseren door het Commissariaat van de Media en de Raad voor Cultuur. De analyse van de ACM wordt hieraan toegevoegd.
Steeds meer mensen kijken programma’s op een telefoon of tablet, wanneer ze willen. Dekker: “Het is goed dat de NPO daarop inspeelt.” Tegelijkertijd betekent dat niet dat de publieke omroep alles kan doen en ondernemen. “Het kan niet zo zijn dat de NPO met belastinggeld aanbod maakt waardoor andere mediapartijen het loodje leggen. Voor een pluriforme mediasector is het van levensbelang dat commerciële aanbieders een gezond bedrijf kunnen voeren.”
Bij de goedkeuring van nieuwe diensten van de NPO gaat het om de balans tussen de publieke waarde van een nieuwe zender en eventuele marktverstoring, aldus de staatssecretaris. De ACM gaat in de toekomst daarom de markteffecten van een nieuw aanbodkanaal analyseren zodat dit beter meegewogen kan worden bij een besluit of de NPO toestemming krijgt voor een nieuw aanbodkanaal.
De uitbreiding van de procedure is mede tot stand gekomen na overleg met de NPO, vertegenwoordiging van de dagbladpers en commerciële omroepen. Een andere wijziging is dat marktpartijen eerder in de procedure de kans krijgen om hun visie te geven op een nieuw aanbodkanaal van de publieke omroep. Een deel van de nieuw werkwijze vraagt om een wetswijziging. Dekker stelt de Tweede Kamer voor om waar mogelijk alvast de nieuwe werkwijze te hanteren.