Toespraak minister Schultz van Haegen 50 jaar ECT

Toespraak van minister Schultz van Haegen |(IenM) bij de viering van 50 jaar ECT in Rotterdam. De toespraak is in het Engels uitgesproken.


 

Dames en heren,

1966 was een roerig jaar. In San Francisco begon het Hippie-tijdperk. In Amsterdam werd het huwelijk van prinses Beatrix en prins Claus verstoord met een rookbom van de Provo’s...

Bob Dylan scoorde hits waarmee hij nu de Nobelprijs voor de Literatuur krijgt...

Allemaal beeldbepalende gebeurtenissen.

Intussen vond er in Rotterdam iets plaats wat minder in het oog viel. Voor Nederland had het echter een enorme betekenis.

Ergens in de haven van Rotterdam richtten een aantal bedrijven een aparte onderneming op om een compleet nieuwe goederenstroom af te kunnen handelen. ECT wordt geboren. Een nieuw tijdperk begint.

Vandaag staat u daar zeer terecht bij stil. Ik wil dan ook alle medewerkers van ECT feliciteren met deze mijlpaal. U heeft alle reden om trots te zijn.

De geschiedenis van ECT staat symbool voor de handelsgeest waarmee de Rotterdamse Haven groot is geworden. Uw geschiedenis is nauw verbonden met wat inmiddels ook wel wordt erkend als dé uitvinding van de eeuw: de container. Volgens sommigen heeft de container meer voor de groei van de wereldhandel gedaan dan alle handelsakkoorden in de afgelopen 50 jaar.

Misschien weet u nog hoe het begon. Ergens in 1937 stond een 23-jarige vrachtwagenchauffeur in de haven van Hoboken bij New York, te kijken naar het verladen van zijn vracht. Hij moest urenlang wachten tot het klaar was. Het ging bundel voor bundel, met veel mensen en een hoop gedoe. Wat een verlies van tijd en geld, dacht hij. Waarom kan ik mijn hele oplegger niet in één keer verladen?

Jaren later verkocht hij zijn trucks, kocht van het geld een oude tanker die hij ombouwde tot containerschip, hij nam een patent op een nieuwe standaard container, laadde het schip in één keer vol met hele containers en zo begon een nieuw tijdperk.   

Zijn naam was Malcolm McLean. 15 jaar later had hij 27.000 containers, 36 schepen en toegang tot meer dan 30 havens. Zijn schip was het eerste containerschip dat in Rotterdam aanmeerde. De wereld klopte aan de deur.

ECT zette die deur wijd open.  Innoveren en pionieren zit in uw DNA. U heeft dat keer op keer bewezen. Niet alleen in 1966. Maar ook later.

Bijvoorbeeld in 1985, toen u de stap zette naar de Maasvlakte. Velen keken vreemd op. Ver van de stad, ver van de markt. Maar u had het goed gezien. En ook later nam u risico’s door als eerste gebruik te maken van automatisch gestuurde wagens.

Ook nu blijft die innovatieve manier van ondernemen hard nodig om overeind te blijven in een zeer competitieve containermarkt.  Dat geldt voor ECT maar ook voor al onze zeehavens.
Het is mijn inzet om de beste voorwaarden te creëren voor een sterke concurrerende positie van ons land.

Want laten we niet vergeten dat ons land veel te danken heeft aan de zeehavens.  Economisch gezien zijn de havens enorm belangrijk voor ons. Ze geven bijna 340 duizend mensen werk en trekken veel bedrijven aan. Er is geen land met een betere haveninfrastructuur dan Nederland. Mede hierdoor staat Nederland volgens het World Economic Forum op de vierde plaats van best concurrerende landen ter wereld. We hebben nog nooit zo hoog gestaan!

Die sterke positie is allesbehalve vanzelfsprekend. U weet dat zelf het beste. De verladers en investeerders zijn niet getrouwd met onze zeehavens. Ze kijken steeds naar de beste mogelijkheden wereldwijd.

Op het gebied van containervervoer is er stevige concurrentie van onze grootste buurhavens Antwerpen en Hamburg. Niet in het minst door staatssteun en dat blijf ik dan ook aankaarten in Brussel. Concurrentie is goed, maar die moet wel eerlijk zijn!

Ook de huidige overcapaciteit in het aanbod van de containervaart is een vraagstuk. De onzekere situatie rondom het faillissement van een belangrijke speler als de Koreaanse rederij Hanjin, speelt ECT parten.  

Natuurlijk zijn risico’s in een veranderende wereld onlosmakelijk verbonden aan het ondernemen. Ze leveren ook kansen op en iedere onderneming heeft eigen antwoorden.
Maar ik ben ervan overtuigd dat er ook een collectief antwoord moet zijn, vanuit Rijk, zeehavens en havenbedrijven gezamenlijk.

Ik ben heel blij dat we er 2 jaar geleden gezamenlijk in geslaagd zijn om een strategisch werkprogramma te maken voor alle Nederlandse zeehavens. Voor het eerst in de geschiedenis.

Partijen weten elkaar beter te vinden. Er wordt meer kennis en ervaringen uitgewisseld. Er is een gezamenlijke bijdrage geleverd aan het Energieakkoord.

Een werkprogramma moet dynamisch zijn. Daarom zijn we op dit moment druk bezig met de voorbereiding van een nieuw werkprogramma voor de zeehavens. Ik verwacht dat er in de loop van 2017 een nieuw programma ligt.

Een krachtig antwoord geven we ook door consequent de bereikbaarheid van de havens te verbeteren. Dat doen we onder andere met projecten als het Breeddiep en de verdieping van de Nieuwe Waterweg.

Ook gebeurt er veel om de bereikbaarheid over de weg te verbeteren. Met de Blankenburgtunnel en de A13/A16 wordt de Haven beter ontsloten. De A15 is al verbreed. De verlengde A4 is opengesteld.
Cruciaal is een excellente verbinding met het Europese achterland. Daar zetten we op in via hele verschillende manieren.

Met het Theemswegtracé verbeteren we de verbinding via het spoor. We investeren ook in onze vaarwegen. Zeker voor ECT is de verbreding van het Twentekanaal relevant. Net als de vernieuwing van de sluis bij Eefde en de upgrade van de Maasroute.

Nadrukkelijk kijken we ook naar innovatieve maatregelen. Denk aan de mogelijkheden van truckplatooning, waarbij trucks heel dicht op elkaar kunnen rijden. Het scheelt brandstof, capaciteit op de weg en CO-2 uitstoot.

We weten dat de techniek werkt. In april dit jaar hebben we als eerste land ter wereld een grensoverschrijdende proef gedaan. Nu gaat het erom dat we de slag maken naar de praktijk.

Er is al veel belangstelling vanuit de markt. Ik weet dat ECT belangstelling heeft. Dat verbaast me niets. Uw geschiedenis is er 1van innoveren, kansen zien en pionieren. U gaf 50 jaar geleden het enige juiste antwoord op het eerste containerschip in de Rotterdamse Haven.  

U bent er steeds in geslaagd nieuwe wegen te vinden om uw positie te versterken. U bent connected met the future. Dat geeft vertrouwen voor de toekomst. Op naar de volgende 50 jaar!  

En ik wens u heel veel succes!