Rijk en provincies starten verkenning A67 voor betere bereikbaarheid Zuid-Nederland
Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) en de gedeputeerden Van der Maat (Noord-Brabant) en Van der Broeck (Limburg) hebben het startsein gegeven voor de verkenning naar maatregelen om de doorstroming van het verkeer op de A67 tussen Eindhoven en Venlo te verbeteren. Bij het onderzoek wordt met name gekeken naar de bijdragen die nieuwe innovatieve technieken op het gebied van mobiliteit en verkeersmanagement kunnen leveren aan een vlottere afwikkeling van de personenauto’s en vrachtwagens op de weg.
De A67 is belangrijk voor de bereikbaarheid van Zuid-Nederland en voor het goederenvervoer. Het is een drukke weg waar met name tijdens de spits problemen met de doorstroming zijn. De weg wordt veel gebruikt door vrachtwagens. Circa 25 tot 40 procent van de voertuigen op de A67 is een vrachtwagen.
In de startbeslissing die minister Schultz vandaag in aanwezigheid van de gedeputeerden heeft genomen is vastgelegd dat de verkenning voor de A67 zich richt op het wegdeel tussen de knooppunten Leenderheide in Eindhoven en Zaarderheiken bij Venlo. Het totale traject is ongeveer 45 kilometer lang. De verkenning moet over 2 jaar een pakket aan maatregelen opleveren.
De minister heeft met de provincies afgesproken dat er met name gekeken wordt naar de oplossingen die nieuwe innovatieve verkeerstechnieken bieden. Het gaat bijvoorbeeld om truckplatoons waarbij vrachtwagens dicht op elkaar in een trein rijden zodat er meer ruimte op de weg ontstaat. Ook wordt gekeken naar de toepassing van zogeheten incar-technieken waarbij bestuurders hulp krijgen bij het invoegen of uitvoegen en realtime waarschuwingen krijgen voor plotselinge files, ongevallen of auto’s op de vluchtstrook. Als blijkt dat op bepaalde delen van de weg de problemen niet alleen met deze nieuwe technieken kunnen worden verholpen, kijken Rijk en regio ook naar uitbreiding van de capaciteit, zoals extra rijstroken en langere op- en afritten.
Minister Schultz: 'We zetten nu een belangrijke stap voor een betere doorstroming op de A67. De weg is van groot belang voor het internationale goederentransport tussen de havens van Antwerpen en Rotterdam en Duitsland. Deze verkenning is bijzonder omdat we eigentijdse, innovatieve oplossingen voorop stellen. Ik ben er van overtuigd dat de nieuwe technieken een goede bijdrage kunnen gaan leveren aan een vlottere doorstroming van het verkeer.'
Gedeputeerde Van der Maat: 'Een versnelde aanpak van de knelpunten op de A67 is een belangrijk onderdeel van onze gezamenlijke ambities om Zuid-Nederland bereikbaar te houden. We zoeken daarbij naar de slimste keuze tussen de inzet van innovatie en de uitbreiding van capaciteit. We hebben op de A67 in de afgelopen jaren al ervaring opgedaan met pilots met incar-technieken. Door een grootschalige uitrol van dergelijke innovaties wordt de A67 samen met de A58 een onderdeel van de slimste snelweg van Europa.'
Gedeputeerde Van der Broeck: 'De volgepakte A67 heeft al sinds jaar en dag een negatieve invloed op de bereikbaarheid van Limburg voor met name het vrachtvervoer. En dat terwijl de weg juist onze toegang is tot belangrijke infrastructurele en logistieke hotspots in Nederland en Europa. Ik weet zeker dat we, door de krachten te bundelen en volop in te zetten op innovatie, de doorstroming op deze snelweg sterk kunnen verbeteren. Limburg draagt daar uiteraard graag een steentje aan bij.'
De aanpak van de A67 tussen Eindhoven en Venlo is één van de projecten uit het programma SmartwayZ.NL. SmartwayZ.NL is een innovatief mobiliteitsprogramma dat bestaat uit acht samenhangende deelopgaven in Noord-Brabant en Limburg. Overheden, markt- en kennispartijen en andere belanghebbenden werken intensief samen om de bereikbaarheid en de economie van Zuid-Nederland te verbeteren. De acht deelopgaven variëren van smart mobility oplossingen, tot het verbreden van snelwegen en het aanpakken van vervoersknooppunten.
Voor de aanpak van de A67 is 208 miljoen euro beschikbaar: 55 miljoen euro is afkomstig van de provincie Noord-Brabant, 3 miljoen euro van de provincie Limburg en 150 miljoen euro van het Rijk. Op basis van de verkenning wordt er in het najaar van 2018 een voorkeursbeslissing genomen.