Dijsselbloem wil verbod op reclame voor bepaalde risicovolle financiële instrumenten
Minister Dijsselbloem van Financiën wil dat reclame voor bepaalde risicovolle financiële instrumenten verboden wordt. Dat moet er toe leiden dat die instrumenten "niet langer onder de aandacht van consumenten worden gebracht".
Dijsselbloem laat dat vrijdag weten in antwoord op Kamervragen van het CDA en de PvdA. Aanleiding voor de vragen was het bericht over de Belgische toezichthouder, die reclame voor bepaalde cfd’s en binaire opties verbiedt. De instrumenten verkopen mag nog wel in België. Ook Frankrijk werkt aan een verbod op bepaalde reclame-uitingen.
Dijsselbloem wil een vergelijkbaar verbod in Nederland. Hij gaat in aanloop naar nieuwe Europese regels samen met de Autoriteit Financiële Markten (AFM) bekijken hoe een reclameverbod in Nederland er uit zou moeten zien en voor welke instrumenten het moet gelden.
Binaire opties betalen een vast bedrag uit als de belegger een juiste voorspelling doet over de waardeontwikkeling van een onderliggende waarde zoals een aandeel of wisselkoers. Indien die voorspelling niet uitkomt, verliest de belegger zijn gehele inleg. Een cfd is een financieel contract ter verrekening van verschillen tussen de “koper” en de “verkoper”, over de betaling van het verschil tussen de prijs van een onderliggende waarde bij opening van het cfd en de prijs van die onderliggende waarde bij beëindiging.
Toezichthouder AFM heeft sinds 2014 ruim 50 klachten binnen gekregen over cfd’s en binaire opties. Een groot deel van de klachten ging over buitenlandse aanbieders van deze risicovolle instrumenten.