Dekker wil betere overstap naar groep 3 voor kleuters
Het aantal kinderen dat een jaar lang extra kleutert is te hoog. Dit jaar ging het om ruim 18.000 kinderen, die groep 2 op de basisschool overdeden. En dat terwijl uit onderzoek blijkt dat kinderen niet blijvend profiteren van een derde jaar kleuterklas. Staatssecretaris Sander Dekker (Onderwijs) riep basisscholen daarom maandag op om in actie te komen.
Beeld: ©Hollandse Hoogte / Isabel Nabuurs
‘Op veel scholen is groep 2 heel speels en groep 3 heel schools. Daardoor vinden ouders en leraren de overstap voor kleuters vaak te groot’, constateert Dekker. Maar scholen kunnen hun onderwijs flexibeler indelen, waardoor kinderen makkelijker aansluiting vinden in groep 3. ‘Scholen denken vaak dat dat niet kan of mag, terwijl er meer dan genoeg ruimte voor is.’
Volgens Dekker worden leerlingen te kort gedaan als gekozen wordt voor een extra kleuterjaar. ‘Kleuters ontwikkelen zich in sprongen. Soms zijn ze in december bijvoorbeeld wel plots klaar om naar groep 3 te gaan. Dan is het zonde om ze een jaar over te laten doen en ze niet direct de uitdaging te bieden die ze nodig hebben’, zegt hij. ‘Groep 3 moet zich aan het kind aanpassen in plaats van het kind aan groep 3.’
Om scholen op weg te helpen om het extra kleuteren terug te dringen is samen met de PO-raad een handreiking opgesteld. Die handreiking wordt maandag uitgereikt op de Willem Alexanderschool in Culemborg, waar kinderen twee keer per jaar over kunnen gaan van groep 2 naar groep 3.
In de handreiking staat al het onderzoek naar het effect van een jaar langer kleuteren. Ook wordt in de handreiking uitgelegd wat scholen allemaal mogen doen om kleuters zo soepel mogelijk naar groep 3 te geleiden. Daarnaast staan er goede voorbeelden in.
Dekker: ‘Je ziet dat een flink aantal scholen echt stappen zet. Sommige scholen kiezen ervoor om leerlingen niet alleen in de zomer naar de volgende klas te doen, maar vaker in het jaar. Anderen geven in groep 3 heel erg speels les. En er zijn gecombineerde groepen 2/3. Daar waar scholen er werk van maken, zie je het aantal zittenblijvers dalen.’