Toespraak van minister-president Mark Rutte bij de opening van de vernieuwde Coca Cola-fabriek in Dongen
Dames en heren,
De laatste keer dat ik bij Coca Cola was, was heel Nederland in rep en roer. Ik was toen in Atlanta, op het hoofdkantoor, en via de hashtag #waar is Rutte werd ik die dag onbedoeld ineens trending topic in Den Haag en omstreken. Ik vond het eerlijk gezegd een nogal grote storm in een klein glaasje cola. Maar ik kan me voorstellen dat de PR-afdeling van Coca Cola het niet erg vond. In alle kranten dezelfde foto - met logo - en opeens vroeg iedereen zich af wat ik toch bij Coca Cola aan het doen was.
Vandaag krijgen al die mensen nog een keer antwoord op die vraag. En dat is meteen een heel duidelijk en overtuigend antwoord. Want deze totaal vernieuwde en gemoderniseerde fabriek onderstreept hoe belangrijk het is dat ons land blijft werken aan een goed en aantrekkelijk vestigingsklimaat en aan internationale zichtbaarheid.
Coca Cola biedt in Nederland direct werk aan 800 mensen en indirect zijn er bijna 12.000 banen mee gemoeid. Dat levert een bijdrage aan ons nationaal inkomen op van € 1,3 miljard en zo'n € 450 miljoen aan belastingen. Ik kom voor dat soort grote getallen graag naar Dongen en ik vlieg er ook met alle soorten van genoegen voor naar Atlanta.
En goed beschouwd horen die grote getallen ook wel een beetje bij dit bedrijf. Een topman van Coca Cola maakte 20 jaar geleden al de volgende treffende vergelijking. Een miljard uur geleden verscheen de homo sapiens op de wereld. Een miljard minuten geleden ontstond het christendom. Een miljard seconden geleden veranderden de Beatles de muziekwereld. En een miljard Coca Cola's geleden - dat was gisterenochtend.
En zo is Coca Cola wereldwijd groter dan groot en ook regionaal een vaste waarde, zoals hier in Dongen. Als ik het goed heb, zit het bedrijf volgend jaar 60 jaar op deze plek en al zo'n 85 jaar in Nederland. En de investering van € 90 miljoen in deze fabriek laat groot vertrouwen in de toekomst zien. Net als de recente beursnotering van Coca Cola European Partners in Amsterdam.
Die bewuste keuze voor deze locatie en voor Nederland als vestigingsplaats juich ik natuurlijk van harte toe. En dat geldt ook voor die andere bewuste keuze achter deze ingrijpende verbouwing, namelijk de keuze voor een innovatieve en duurzame bedrijfsvoering. Minder energie. Meer recycling. Minder water. En uiteindelijk in 2020 een halvering van de CO2-voetafdruk ten opzichte van 2007. Dat is in het kort de concrete doelstelling.
Er zijn steeds meer bedrijven die deze richting kiezen. Voor start ups is het bijna een vanzelfsprekendheid. Maar voor veel gevestigde namen inmiddels ook en ik ben er trots op dat onder de koplopers de nodige bedrijven zitten met Nederlandse wortels. Ik noem Unilever, DSM en KLM.
Net als Coca Cola realiseren deze bedrijven zich dat een duurzame bedrijfsvoering en continu innoveren simpelweg noodzakelijk zijn voor winstgevendheid op lange termijn. Maar dan moet het dus wel echt zijn en geen marketingkunstje. Want daar prikken consumenten heel snel doorheen. Uw eigen CEO, Muhtar Kent, is daar heel scherp in. Van hem is de uitspraak dat de grootste commerciële doorbraken te verwachten zijn op het snijpunt van duurzaamheid en innovatie. 'You either innovate or you become irrelevant', zegt hij.
En ook iemand als Paul Polman van Unilever heeft dit denken in zijn DNA zitten. Zoals hij zegt: 'We cannot choose between economic growth and sustainability - we must have both.' En zij hebben gelijk: innovatie, duurzaamheid en groei horen bij elkaar en wie daarin voorop loopt mag vertrouwen hebben in de toekomst. En zo draagt deze fabriek ook nog eens bij aan het toch al niet kinderachtige innovatieklimaat in ons land.
Dames en heren, van harte gefeliciteerd met dit prachtige resultaat. En als iemand zich vandaag nog af zou vragen: waar is Rutte nu weer?, dan is het antwoord: op een feestje in Dongen. Want hier gebeurt het vandaag voor de BV Nederland.
Dank u wel.