Toespraak van staatssecretaris Dijksma voor het SESAR Joint Undertaking event

Toespraak van staatssecretaris Dijksma (IenM) op 16 juni 2016 bij de afsluiting van de bijeenkomst van de SESAR Joint Undertaking in Amsterdam. De toespraak is in het Engels uitgesproken.

 

 

Dames en heren,

Allereerst wil ik de SESAR Joint Undertaking hartelijk danken voor de organisatie van dit driedaagse event.

De Europese luchtvaart laat hier het beste en het meest innovatie van zichzelf zien. De ontwikkelingen zijn fascinerend en we werken langzaam maar zeker toe naar een revolutionaire verandering binnen de Europese luchtvaart.

Alle projecten laten zien dat we onze grenzen aan het verleggen zijn. Ze laten verbeteringen zien waarmee we het Europese luchtruim structureel beter benutten.

Daarom is het geweldig dat u het NEMO heeft gekozen als lokatie. Want wat is de teaser waarmee het NEMO hun jonge bezoekers trekt? 'Expand your World'!

Duizenden kinderen – en ik vermoed ook hun ouders – komen hier jaarlijks hun wereld vergroten met nieuwe kennis.

Expand your world is meer dan ooit ook op onszelf – op de Europese luchtvaart - van toepassing. We hebben de nieuwste inzichten en innovaties snoeihard nodig om onze luchtvaart vitaal en concurrerend te houden.

Er is turbulentie: de wereld van de mondiale luchtvaart verandert razendsnel. We zien groei van het aantal passagiers, de opkomst van nieuwe spelers, buiten de EU. De conclusie is dat we het beste uit onszelf moeten blijven halen om ons niet uit de markt te prijzen. Het kan en moet concurrerender, innovatiever en duurzamer. De manier waarop we ons luchtruim benutten is daar een zeer essentieel onderdeel van. Uw kennis, creativiteit en pioniersgeest is daarvoor een onmisbare pijler.

Ik wil uw inzet en dit SESAR-event graag verbinden aan 2 elementen. Allereerst met de manier waarop de Europese luchtvaart groot is geworden. Pioniersgeest was dé drijvende factor.

Dat geldt zeker voor de Nederlandse luchtvaart waarvoor 2016 een heel bijzonder jaar is. Schiphol bestaat dit jaar 100 jaar. In 1916 begonnen met 4 houten loodsen op een akkerveld. Boeren keken vreemd op toen ze 3 eenmotorige vliegtuigjes zagen aankomen en landen. Want daarmee begon het, 100 jaar geleden.

Dit was pionieren en zeker ook met het navigeren in de lucht.  Een mooi verhaal is dat de eerste vliegtuigen uitsluitend navigeerden op de rivieren en de spoorwegen! Maar van Albert Plesman - de grondlegger van KLM – mochten de piloten niet te dicht op de spoorrails vliegen, want dan konden de passagiers zien dat de trein sneller was dan het vliegtuig! De remote tower was nog mijlenver weg….

Het is verleidelijk om stil te staan bij het verleden maar het gaat natuurlijk om de toekomst, mijn 2e punt.

We willen de Europese luchtvaart sterk en mondiaal concurrerend houden. Een sterke Europese luchtvaartsector is onmisbaar voor economische groei en banen.

Daarom stond luchtvaart tijdens het Nederlands EU-voorzitterschap hoog op de agenda.  Het is veelzeggend dat we met luchtvaart begonnen in januari – ik denk aan de bijzondere Aviation Summit op Schiphol. En we sluiten ons voorzitterschap er ook mee af want dit SESAR-event is een van de laatste van ons voorzitterschap.

 

Ik ben trots op de voortgang die we samen hebben gemaakt.

  • Ik denk aan de Aviation Summit op Schiphol… De hele Europese luchtvaartgemeenschap was er… We hebben vaart gemaakt met de Aviation Strategy
  • Iedereen is overtuigd: de versnelling van de Single European Sky is een onmisbare schakel voor de mondiale concurrentieslag…
  • We hebben forse stappen gezet op de Transportraad van vorige week. Over luchtvaartveiligheid… drones… een mondiaal marktmechanisme voor luchtvaartemissies…. én mandaten om te onderhandelen met ASEAN, Turkije, Verenigde Arabische Emiraten en Qatar: allemaal stappen vooruit gezet.

Ik voeg daar graag nog 1 opmerking aan toe. Nederland staat volledig achter Single European Sky. Dit programma brengt grote voordelen met zich mee, voor een efficiënter en schoner luchtverkeer.

Een minder gefragmenteerd luchtruim, met veilige kortere vluchten, minder vertraging en lagere kosten: dát heeft onze topprioriteit. Dat is goed voor de concurrentiekracht van de Europese luchtvaartsector. Uiteindelijk profiteert de reiziger daarvan en daar gaat het om.

Ik weet dat er nog heel veel te doen is om tot dit wensbeeld van SES te komen. Maar ik verzet me tegen het beeld dat er geen vooruitgang is. Die is er wel degelijk.
 

  • Een groot aantal aanpassingen die uit SESAR voortkomen zijn in EU-verordeningen omgezet.
  • EU-lidstaten zijn verplicht deze in te voeren en ze zijn ermee bezig.  
  • Veranderingen worden ingevoerd, er is beweging.

 
Natuurlijk is het lastig dat er nog geen oplossing is voor het conflict over Gibraltar. Ik zie ook de complexiteit van Europese regelgeving en het geduld dat nodig is om veranderingen tot stand te brengen.

Op de Aviation Summit is een helder politiek signaal gegeven dat we de implementatie van de Single European Sky moeten versnellen.
Maar Single European Sky gaat over veel meer dan Gibraltar en complexiteit: het gaat ook juist over technologische ontwikkeling, innovatie en partijen die elkaar wél weten te vinden.  

En die innovatie komt vooral uit uw SESAR programma. Ik zie veel energie en beweging.

Om maar iets te noemen:

  • We gaan van een vluchtgerichte  planning naar een Europese integrale tijdige planning. Hierdoor kunnen we de verwachte verkeersgroei in Europa opvangen.  
  • We werken toe naar een Schiphol dat bij slechte weersomstandigheden dezelfde performance kan leveren.
  • Vluchtgegevens worden continue gedeeld. De aanvliegroute wordt verbeterd, er is minder overlast en de passagier is verzekerd van de geplande aankomsttijd.

Het zijn maar enkele voorbeelden van de revolutie die u met z’n allen tot stand brengt. Die voortgang geeft vertrouwen en daar ben ik u dankbaar voor!

Ik roep alle partijen op om hier gezamenlijk de schouders onder te blijven zetten, stap voor stap.

Denk aan de teaser van NEMO: 'Expand your World'. Laten we onze grenzen blijven verkennen, want dat is de sleutel voor een future-proof Europese luchtvaart.

Ik wens u veel succes voor het vervolg en hoop nog heel veel van u te horen.  

Dank u wel.